Hvor kjøpe Erlenmeyer kolbe ??

Jeg tror Pyrex tåler enda mere termisk juling enn borsilikat, men dersom borsilikat tåler hurtigkjøling så er jo det mer enn bra nok. takk for raskt svar :clap:
 
For å være litt mer skånsom med kolben, kan man la startervørteren stå til kjøling over natten uten å sette den i vann. Jeg koker som regel starterne om kvelden og tilsetter gjæren morgenen etter. Lar bare folien ligge over hele tiden. Da slipper man også å ta folien av for å sjekke temperaturen i startervørteren under kjølingen.
 
Humle.se

5 liter - 595 SEK
2 liter - 229 SEK
1 liter - 109 SEK

Litt dyrt for 5-literen, men ikke desto mindre er det en på vei til meg i posten nå.. sammen med en del annet. Tenkte det var greiere å samle ordrene litt til samme nettbutikk, og spare litt på frakten istedetfor. Har forresten bestilt til en bekjent i Sverige, ca 200 SEK i frakt for rundt 10 kg.
 
Dagens tilbud fra Anett hos Beco-Tec er:

E-kolbe smal hals 2000 ml, kr. 240,-
E-kolbe smal hals 3000 ml, kr. 470,-
E-kolbe smal hals 5000 ml, kr. 710,-
 
Jeg kjøpte min også hos Chemi-Teknik. Dro bare dit og fikk den med, mens de noterte adressen min. I dag fikk jeg regningen i posten, drøye 3 uker etterpå. Prisen var den samme som Brede betalte: 386 kr + moms, totalt 482,50.
 
Erlenmeyer kolber (simax) er nå tilgjengelig hos Bryggselv  ;D

1000ml - Kr 75,- På lager
3000ml - Kr 249,- På lager
5000ml - Kr 399,- På lager

500ml - Kr 49,- Kommer inn i løpet av en ukes tid
2000ml - Kr 115,- Kommer inn i løpet av en ukes tid

Vi får også inn magnetrørere, vernebriller, pH papir, pH tester mm. om en ukes tid

http://bryggselv.no/index.php/cPath/38_77
 
Erik Schønsee skrev:
Erlenmeyer kolber (simax) er nå tilgjengelig hos Bryggselv  ;D

1000ml - Kr 75,- På lager
3000ml - Kr 249,- På lager
5000ml - Kr 399,- På lager

500ml - Kr 49,- Kommer inn i løpet av en ukes tid
2000ml - Kr 115,- Kommer inn i løpet av en ukes tid

Vi får også inn magnetrørere, vernebriller, pH papir, pH tester mm. om en ukes tid

http://bryggselv.no/index.php/cPath/38_77
:skitbra:

Og så til gode priser også!
 
Jeg tenkte å begynne med å lage en gjærstarter. Det jeg lurte på i så henseende er hvor stor kolbe man bør ha og hvor mye, i liter, gjærstarter som vil være bra på en 50L Speidel.

Jeg så et lite klipp på nettet der det ble brukt ca. 0,5 L vann med ca 1,2 dl DME i. Så ble gjærposen helt oppi dette og sto på en magnetrører i noen timer. Dersom jeg tenker 1 L vann og 2,5 dl DME til en 50L Speidel. Høres det innafor ut?
 
Sist redigert:
Ikke kjøp mindre enn 5L. Skal du lage lager ville større ikke vært dumt det heller.

Prosedyren du har sett for gjærstarter på nett virker off. Ikke følg den. Du trenger ikke starter til tørrgjær med mindre du har alt for lite tørrgjær.
 
Ah. WY sine er jo pose det og. Jeg tolket det dithen at det var tørrgjær. Men ja. Da var det i beste fall en ministarter for å evt vekke gjæren, og ikke formere noe særlig.
 
Var inne og sjekket litt i Beersmith2. Til neste brygging, som blir en klone av La Trappe Quadrupel, anbefaler BS2 en starter på 3,5 L. til 2,4 pakker med WLP530. Denne gjæren er vel flytende etter det jeg vet.

Lurer på om jeg skal gjøre det enkelt og bruke 3,5 L Vørterøl. Bli kvitt kullsyren og så la gjæren stå på magnetrører over natten.
 
Gå på yeastcalulator.com og legg inn tallene dine der. Velg kai troster og så sammenlign med zainasheff. Legg deg litt over midt imellom de to. 2.4 pakker hørtes mye ut. Særlig siden du da må kjøpe tre pakker.
 
Tilbake
Topp