Rengjøring av flasker og kar

sTor

 
Kjedelig med rengjøring av flasker og kar osv...
Hva er det beste rengjøringsmiddelet? Har bare brukt "Saga flaske og ballongrens" fra Europris til 25,- pr pose men går jo bare tom hele tiden...

Hva er greiest å bruke? :jaha:
 
Vann og starsan. På flasker brukte jeg klor i starten, men nå bruker jeg vann rett etter at flaska er tom og starsan like før fylling både på flasker og fat. På gjæringskar bruker jeg en myk svamp i tillegg etter tømming.
 
Flaskevasking er ganske kjedelig, men går greit når du har ett godt hjemmebrygg på benken du koser deg med i mens.

Jeg flasker alt ølet jeg lager og trives godt med det. Når jeg tapper meg et hjemmebrygg så vasker jeg ALLTID ut bunnfallet i flasken med en gang og skyller den med varmt vann og rister godt et par ganger før jeg setter den opp/ned til tørk og deretter i lagringskassen. Når flasken allerede er "ren" blir jobben så mye enklere og triveligere senere når du skal tappe øl.

Når jeg kommer til flaskingen så tapper jeg zalovann i oppvask-kummen og vasker de her, utvendig og fyller de opp et par ganger med zalovann og rister godt. Skyller deretter noen ganger i varmt vann og setter de til siden.
Når jeg har vasket alle flaskene starter jeg med å lage sukkerlake som jeg heller oppi desinfisert gjæringskar og stikker om ølet. Så rører jeg med bryggeskjeen (rører, ikke pisker) for å sikre at sukkerlaken er godt iblandet.

Deretter setter jeg karet med ølet på benken over oppvaskmaskinen og har oppi en dæsh starsan i alle flaskene, rister godt og heller ut og fyller opp med øl. Når jeg bruker flaskefylleren og fyller fra bunnen så fyller jeg helt til topps med øl og da kommer starsan skummet ut av flaska samt jeg får akkurat en halvliter i flaska. Rett etter at jeg har fylt setter jeg korken løst på, slik gjør jeg på alle og korker helt til slutt.

Når det kommer til midler er jeg blank, men jeg har også lurt på å bruke chemipro OXI eller PBW, dette er vel også "no rinse" produkter?
 
Jeg bruker ingen kjemikalier til flasker.
Jeg skyller flaskene ordentlig ren med vann umiddelbart etter at flaska er drukket opp. Gjør man det så trenger man ikke kjemikalier senere i prosessen.

På flaskedagen så fyller jeg en og en flaske med kokende vann, lar den stå med kokende vann i i to minutter og tømmer deretter flaska.
Har ca 10 liter kokende vann i en stor kjel som jeg fyller flaskene fra, og som jeg tømmer flaskene opp i. Er flaskene rene i utgangspunktet, så er vannet i kjelen liker rent etter å ha desinfisert 50 flasker.

Setter flaskene fortløpende i et flaskestativ. http://www.bryggselv.no/products/flaske-stativ-roterende-45-flasker
Kapslene koker jeg også umiddelbart før kapsling.

Jeg har nå fylt ca 1000 flasker på denne måten, uten infeksjon.
Før dette desinfiserte jeg ca 500 flasker med Chemipro oxi (no-rinse). Opplevde da en stk infisert flaske (gusher). Fungerte altså bra det også, men føler at kokende vann er sikrere.

Til gjærkar bruker jeg PBW, ballongrens e.l.
 
Men mener du vasking eller desinfisering? Til vask er PBW gode greier, til desinfeksjon (av rent utsyr) er StarSan glimrende.
 
Jeg bruker europris oppvaskmaskinpulver for rengjøring av flasker. Jeg har delt ett 200 liters plastfat i to og får da akkurat plass til 2 kasser 0.33ml flasker i hver del. Lar dette stå i bløt så lenge jeg gidder og børster de med en flaskebørste jeg har montert på drillen. Samme opplegg med starsan før flasking, men da bruker jeg ikke børsten. Prøver å time dette så jeg kan bruke kjølevann fra bryggingen i disse karene (går jo tross alt noen liter vann her)
 
sToreTor skrev:

Denne så interessant ut, siden det står at den brukes både til rengjøring og desinfisering. Brukte PBW på første brygg, men de små boksene er temmelig dyre når man skal rengjøre en haug med flasker og bryggeutstyr. Det blir jo betydelig billigere hvis man kjøper den 22,5 kg bøtta, men allikevel...

Hvis denne Chemipro OXI også kan brukes som vaskemiddel ved vask av flasker og utstyr, og så evt kjøre på med Star-San ved brygging/flasking, så blir jo det billigere enn PBW. Den kan vel strengt tatt også erstatte Star-San. Noen tanker anyone? Satte brygg nummer to her om dagen, så nå er det snart tid for flaskevask igjen...
 
Jeg bruker MIM kombi fra felleskjøpet til vask og star san til desinfisering. Funker som bare det. PBW er unødvendig dyrt.
 
Jeg bruker europris oppvaskmaskinpulver for rengjøring av flasker. Jeg har delt ett 200 liters plastfat i to og får da akkurat plass til 2 kasser 0.33ml flasker i hver del. Lar dette stå i bløt så lenge jeg gidder og børster de med en flaskebørste jeg har montert på drillen. Samme opplegg med starsan før flasking, men da bruker jeg ikke børsten. Prøver å time dette så jeg kan bruke kjølevann fra bryggingen i disse karene (går jo tross alt noen liter vann her)[/QUOTE

Hvor mye av pulveret bruker du i forhold til vann? Var på EP og kjøpte en pakke med pulver i gårog skal i gang med flaskevask.
 
Tilbake
Topp