English mild

Etter å ha blitt tutet ørene full av hvor fantastisk English Mild Ale er har jeg nå gått fra pub til pub i Southwark på jakt etter Mild. De fleste i baren vêr ikke hva det er for noe og forsøker å lure på meg en bitter eller en pale.

Jeg gir ikke opp enda. Har blitt et par gode Bitters på veien. :)




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Da fant jeg til slutt en. Ruby Mild fra Rudgate. Aner ikke om det er OK representant for stilen. Overraskende rent, veldig moderat esterprofil, mer bitterhet enn jeg forventet og en liten vegg av malt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Og det er noe som frister å brygge selv? Har ikke smakt selv på mild i brittannia, kun min egen,men det er en stil som absolutt skal utforskes mere!
 
Tja. Det er uten tvil godt øl. Men foreløpig har jeg mer enn nok med å få London Pride-klonen til å smake som den skal. :)

Dessuten burde du ikke høre på en som for under en time siden drakk sin første engelske mild. :p


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Rudgate Ruby Mild er reativt sterkt, 4,4%. (Og det er alt jeg vet om det:).)

Har brygget mild en gang sjøl, og skal gjøre det om igjen. Mye smak og lite tull;). Helt klart et øl som er godt å ha i mange sammenhenger.
 
Mine milds bruker å ligge på 3.2-3.4% og maks 23-24 IBU. (Teoretiske IBU... lurer på å heve det til underkant av 30 IBU da jeg mistenker at jeg ikke får den kalkulerte IBU'en i det ferdige ølet).

Veldig lettdrikkelig øl som jeg karbonerer til 1.8-2.0 vol co2 og serverer på 10-12 C. Meste parten av smaken kommer fra gjær og malt. Har sett at noen Engelske bryggerier tørrhumler sine milds og jeg lurer på å kjøre et forsøk med en litt lett tørrhumling på min neste mild. Bruker gjerne høy mesketemp og litt ekstra crystal malt for at den ikke skal bli for tynn.

En typisk mild er ikke noe for IPA-hoder vil jeg tro, men jeg synes milds og lav alkohol bittere er geniale hverdags øl, og har alltid et fat av hver i kegerator/keezer...
 
Akkurat nå er det mest tørsteslukkende ølet mitt en lys og lettdrikkelig APA som holder 5,9%:(. Jeg bør få brygget en ny mild litt faderlig fort. 3,3% høres ut som et greit mål - og så er det en artig utfordring å få skikkelig med smak i den.

@in.primis.cervisium : Brygger du både lyse og mørke milds? Ser gjerne gode oppskrifter her:) - og kanskje særlig om du har en lys en som funker.
 
I kveld går Vestkast i studio for å spille inn en episode om brygging av engelske ølstiler, deriblandt Mild. Spørsmål, ønsker og tips er velkommen! Her, Facebook eller vestkast@gmail.com.

Planen er at episoden skal munne ut i et par oppskrifter, godt veiledet av noen proffe bryggere.
Cask ales! Engelsk øl smaker aller best fra cask, men en relativt venneløs hjemmebrygger skal være grundig alkoholisert for å kunne konsumere en hel firkin eller pin før ølet er ødelagt. Noen tips?
 
Tja. Det er uten tvil godt øl. Men foreløpig har jeg mer enn nok med å få London Pride-klonen til å smake som den skal. :)

Dessuten burde du ikke høre på en som for under en time siden drakk sin første engelske mild. :p


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvordan går det med den FLP klonen? Lyst til å dele erfaring enten her eller i annen tråd? Sliter selv med å få dreis på den.
 
En typisk mild er ikke noe for IPA-hoder vil jeg tro, men jeg synes milds og lav alkohol bittere er geniale hverdags øl, og har alltid et fat av hver i kegerator/keezer...

Er 100% enig i det du sier om milds og bittere. Mild er mitt favoritt-hverdagsøl. Nydelig matøl, lite kalorier (for de som tenker på slikt), masse smak, og du kan fungere nokså normalt etter et par glass. Jeg pleier å brygge en relativt lys og alkoholsvak variant, men no-sparge og Fullers-gjæren (WLP002) gir plenty kropp og maltpreg, med en lett fruktighet fra gjæren. @Gahr sin oppskrift i "Den Norske Ølrevolusjonen" er et veldig godt utgangspunkt for de som måtte ønske å prøve seg.
 
Akkurat nå er det mest tørsteslukkende ølet mitt en lys og lettdrikkelig APA som holder 5,9%:(. Jeg bør få brygget en ny mild litt faderlig fort. 3,3% høres ut som et greit mål - og så er det en artig utfordring å få skikkelig med smak i den.

@in.primis.cervisium : Brygger du både lyse og mørke milds? Ser gjerne gode oppskrifter her:) - og kanskje særlig om du har en lys en som funker.

Har stort sett bare brygget mørke milds... Men som Ron Pattinson sier så er jo en "mild" bare en øl som ikke er lagret. En lys mild er vel egentlig ikke så forskjellig fra en lett humlet "ordinary bitter".

Her er en sitat fra Pattinsons "The homebrewer's guide to Vintage beer" :
Ron Pattinson skrev:
The two words in the term mild ale each mean something quite specific. "Mild" describes the level of conditioning. In this context "mild" means unaged. The opposite of mild in this sense is "stock", which describes beer that was stored and matured before sale.

There wasn't just mild ale, but also mild porter and even mild bitter.

Uansett... Jeg har en horv med oppskrifter fra diverse gamle Engelske ale bøker.

Her er en :

1920 Fuller's XX Mild

Pale Malt 2 row 47.22%
Pale malt 6 row 33.33%
Flaked corn 13.89%
Glucose 5.56&
Caramel (for color)

Cluster 90 min - 14 gram
Hallertau 60 min - 28 gram
Spalt 30 min - 14 gram

OG 1.041
FG 1.010

IBU 33
ABV 4.10

Attenuation 75.61%

Mash at 65.6C
Sparge at 75.6C

Boil 90 min.

WLP002/Wyeast 1968

Pitch yeast at 15.6C
 
Her er oppskriften (Fra Brew your own British Real Ale av Graham Wheeler og Roger Protz, 1993) til Hook Norton bryggeriet i Oxfordshire:

Hook Norton Best Mild

23 L
Mild malt 1.880 gr.
Crystal malt 400 gr.
Flaked maize 400 gr.
Black malt 60 gr.
White sugar 305 gr.

90 min humle :
Challenger 19gr,
Goldings 11gr,
Fuggles 8gr.

Mesk på 67 C i 90 min.

OG 1.031
FG 1,006

ABV 3.4%
IBU 21
50 EBC / 25 SRM
 
Her er en lys mild fra samme bok :

McMullen Original AK (Light mild)

23L

Halycon Pale malt 2.750gr.
Chocolate malt 55gr.
Flaked maize 160gr.
Maltose syrup 325gr.

WGV 42gr. 60 min.
WGV 10 gr. 15 min.

Mash at 67C for 90 min.
Boil 90 min.

OG 1.033
FG 1.008

3.5% ABV
22 IBU
24 EBC / 12 SRM

Redigering : Glemte å legge til att en versjon basert på denne ble brygget av Michael Dawson i Brewing TV episode 27 noen år tilbake...
 
Sist redigert:
Er 100% enig i det du sier om milds og bittere. Mild er mitt favoritt-hverdagsøl. Nydelig matøl, lite kalorier (for de som tenker på slikt), masse smak, og du kan fungere nokså normalt etter et par glass. Jeg pleier å brygge en relativt lys og alkoholsvak variant, men no-sparge og Fullers-gjæren (WLP002) gir plenty kropp og maltpreg, med en lett fruktighet fra gjæren. @Gahr sin oppskrift i "Den Norske Ølrevolusjonen" er et veldig godt utgangspunkt for de som måtte ønske å prøve seg.

Jeg prøver ofte nye Engelske gjær, men ender alltid opp med å gå tilbake til WLP002/Wyeast1968. Det er en helt vidunderlig gjærstamme!
 
@Gahr sin oppskrift i "Den Norske Ølrevolusjonen" er et veldig godt utgangspunkt for de som måtte ønske å prøve seg.

Haha, den oppskriften har jeg greid å mislykkes totalt med to ganger (det siste året), men jeg tror det skyldtes baselusker. Tredje forsøk står og gjærer nå, fortsatt optimist! Jeg tror selve oppskriften er prima.
 
@in.primis.cervisium Takk skal du ha:).

Lurer litt på tilsettingene av valset mais o.a.. Opprinnelig ble vel de brukt for å spare penger. Jeg er klar over at de gjør ølet lettere, men ville det bli veldig galt om jeg erstattet dem med pilsnermalt?
 
@in.primis.cervisium Takk skal du ha:).

Lurer litt på tilsettingene av valset mais o.a.. Opprinnelig ble vel de brukt for å spare penger. Jeg er klar over at de gjør ølet lettere, men ville det bli veldig galt om jeg erstattet dem med pilsnermalt?

Så veldig galt kan vel ikke det bli :)

Jeg har faktisk ofte brukt flaket bygg i stedet for flaket ris i noen av disse lavalkohols oppskriftene som har flaket mais for å heller få litt mere fylde i ølen...
 
Tilbake
Topp