Polaris som aroma/smak i Lager?

Jeg har smakt flere øl med Polaris, for å få bekreftet at det er humlen jeg ikke liker, og det har stemt. Smak og behag men se for deg pils med menthol/mint-smak med litt miniblomst i bakgrunnen.
 
Jeg synes Austmanns Polaris-IPA var ganske god, og jeg brygget en egenkomponert single hop med Polaris for to år siden. Synes det er en spennende humle, men må brukes med måte. Polaris i lager har jeg derimot ingen erfaring med. Litt skeptisk, egentlig...
 
Jeg er og skeptisk til Polaris i lager, tipper den blir for dominerende.
Polaris kombinert med Equinox, Citra eller andre Amerikanske humler i IPA blir derimot helt knall (etter min gane).
 
Jeg er også en av de som synes Polaris er helt forferdelig, uansett øl. Tror det er en enten eller humle... Enten så liker du den eller så hater du den.
 
Den må jo være kaonon å bruke som bitterhumle med sine enorme 21-21,5 alfasyre? Får jo ikke særlig smak fra bitterhumlen? Tenker å koke denne i 90 min i mine pils som jeg skal ha til sommeren...
 
Jeg har aldri lest noe positivt om Polaris. Desto større var min overraskele når jeg fikk smake på denne: en ekstra bitter single hop tsjekkisk pils humla med Polaris. Uten tvil mitt favorittøl.

285300786_1031117347550149_3705701506073754248_n.jpg
 
Er det ikke den som skal smake mynte?
Jo - de vanlige beskrivelsene er tannkrem, mynte, harsh og ubehagelig.

Ratar smaker derimot helt fantastisk - sterk og tydelig bitterhet (50 IBU), som samtidig er helt "smooth". Mye smak, men samtidig overraskende lettdrikkelig og velballansert. Ølet smaker fortsatt tsjekkisk pils, samtidig som det er litt annerledes. Humlekarakteren vil jeg beskrive som mer "urteaktig" sammenlikned med saaz.

Litt morsomt at et stort bryggeri klarer å brygge et helt utmerket øl med humla "ingen" hjemmebrygger liker :).
 
Jo - de vanlige beskrivelsene er tannkrem, mynte, harsh og ubehagelig.

Ratar smaker derimot helt fantastisk - sterk og tydelig bitterhet (50 IBU), som samtidig er helt "smooth". Mye smak, men samtidig overraskende lettdrikkelig og velballansert. Ølet smaker fortsatt tsjekkisk pils, samtidig som det er litt annerledes. Humlekarakteren vil jeg beskrive som mer "urteaktig" sammenlikned med saaz.

Litt morsomt at et stort bryggeri klarer å brygge et helt utmerket øl med humla "ingen" hjemmebrygger liker :).
Så ikke tannkremøl?
 
Brygget en tsjekkisk pils med Polaris bitterhumle for en tid tilbake. Helt ok, med hadde ett vagt preg av noe jeg plasserte som umami. Fylte siste 5 l fra fatet over på 1 1/2 l plastflasker, som ble stående bakerst i ølkjøleskapet. Ca 1/2 år senere ble det dratt fram og smakt på. Fantastisk god! Ingen umami, eller mint.
 
I en Bohemian Pilsner jeg har brygga i vår og sommer brukes det Polaris 19,1% alpha. 15 gr i 90 min kok. Ikke alle butikkene som har denne så skulle gjerne kjent til en erstatning.
 
Tilbake
Topp