Starsan. Blandingsforhold med vann

Hei. Jeg undrer på hvilket blandingsforhold en skal bruke på Starsan og vann. Det gjelder både for vask og for spraying.
 
Det der er vel den store flaska? På den mindre så er den røde linjen ved 1/2 oz. Så da må man fylle det lille rommet der to ganger.
 
På min flaske står det 15-25ml for 10liter vann. Jeg har derfor gått for 2ml per liter vann. Først har jeg vannet jeg skal bruke klar i en beholder. Jeg bruker en 10ml plastsprøyte kjøpt på apoteket og vinylhansker og suger opp ønsket mengde i sprøyten fra det lille kammeret. Så sprøyter jeg rolig starsan fra sprøyten og opp i vannet. Sprøyten rengjøres deretter under rennende vann. Når det er gjort og korken skrudd på Starsan-flasken, så tar jeg av hanskene. Jeg burde sikkert bruke beskyttelsesbriller også. Konsentrert Starsan er kraftige saker.
 
Jeg er litt gal og sprayer med en 650 ml sprayflaske som jeg fyller med 1/4 oz SS
også skyller jeg én gang med kald vann etterpå
 
Hvis du bruker en åttendedel omtrent (tror jeg? Suger hardt i matte) så slipper du å skylle med vann etterpå ;)
 
Bruker tre 2,5ml sprøyter med ss på 5 liter vann. Litt går til fylling av sprayflaske, resten til desinfisering av bøtte og utstyr.
 
(0,25/0,65)/(1/19) = 7,3

Jeg bruker en løsning som er 7,3 x sterkere enn leverandøren anbefaler
 
Sist redigert:
Du kan jo evt ha et lite 5L gjæringskar som du fyller oppi 1/4 oz som bare står i kroken et sted og fylle fra dette. Da har du karet som blir 5L SS minus 0.65L. Da kan du putte pakninger/gjærlåser/skje/kraner/whatever oppi det før de tingene skal brukes. I steden for å spraye alt og så skylle av. StarSan holder seg veldig lenge. Så sparer du litt i lengden :)
 
Holder det egentlig så veldig lenge i vanlig vann, eller vil det reagere med salter i vannet og felle ut og miste sin effekt? Det er jo ikke syren alene som gjør det effektivt ? Lager man Star San med destilert vann, eller med batterivann fra biltema derimot tror jeg det holder seg lengre..
 
Jeg har hatt stående en sprayflaske i et par uker nå (brukt under brygging og tapping på flasker). Ingen synlige endringer, ihvertfall. Utenom den og det jeg har i gjærlåsene, så heller jeg ut resten jeg bruker i løpet av en økt. (2-3 liter ferdigblandet). Jeg tar ikke vare på utblandet Starsan som er brukt til desinfisering.
 
Holder det egentlig så veldig lenge i vanlig vann, eller vil det reagere med salter i vannet og felle ut og miste sin effekt? Det er jo ikke syren alene som gjør det effektivt ? Lager man Star San med destilert vann, eller med batterivann fra biltema derimot tror jeg det holder seg lengre..

Jeg pleide å ha et fat med starsan stående som ofte varte i flere måneder før jeg byttet, målte med ph-meter. Det var med vanlig vann. Det er noen som mener at når blandingen blir foggy så mister den effekten sin, men det er feil siden den blir foggy pga mineralene i vannet og det kan skje med en gang, selv om pH-verdien er der den skal være. Det er vel pH-nivået som gjør star-san effektivt? Eneste metoden jeg har lest for å se hvis den fortsatt er effektiv er å måle pH iallefall.
 
Hadde det vært pH alene kunne vi bare desinfisert med Coca Cola? For alt jeg vet, kanskje vi kan det :)
Edit: Coca Cola kan ikke brukes og Star San dataark sier at den er grei så lenge pH er under 3.
 
Sist redigert:
Litt googling:
http://www.beersmith.com/forum/index.php?topic=12788.0

Sakset:

First of all, thank you for contacting Five Star Chemicals and for bringing this matter to our attention. The head chemist and I looked over the information you sent and we want to replace the new bottle of Starsan you purchased. Starsan has a shelf life of about 12 months, which may account for the cloudiness from the older bottle of Starsan. However, based on your water profile, nothing indicates that the newly acquired bottle of Starsan would produce cloudy solution as well. Because of this we want to ship out to you a replacement bottle; please let me know the size of the bottle and your shipping address. We can include in the package a return label if you don't mind sending us back the bottle we're replacing for the chemist to run some tests and quality control checks. I sincerely apologize for any inconvenience this may have caused. You are correct that as long as the solution maintains the pH of 3.5 or below, it is working as intended. But since this case seems to be a bit of an anomaly we are more than happy to replace your Starsan which should eliminate the cloudy solution problem. We greatly appreciate your business and I look forward to hearing back from you so we can get your product replaced!

*Edit: Og noen linker lengre ned førte til dette:

http://www.homebrewfinds.com/2011/09/tip-using-star-san-in-spray-bottle.html

Sakset:
How long is Star San good for?
Star San (diluted sanitizing solution) needs to remain under pH 3 AND be crystal clear. If your solution of Star San gets cloudy, according to Five Star, it may not be effective. Hard water will make the solution go cloudy quickly. If this is happening to you, use distilled water.

Some will say that the clear part is not important. Here’s the information I’ve gotten from Five Star Chemicals on that: “The cloudy solution could be okay, but it could be bad. The cloudiness is the surfactant coming out of solution. It has reacted, or is reacting with the metals in the water. I don’t know if it is still good, because I don’t know how much surfactant has reacted. I error on the side of caution and suggest that you don’t even mess with it. Use DI water.

En god dose forvirring altså.

Og en siste Edit:

http://thebrewingnetwork.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=11811
 
Sist redigert:
Hadde det vært pH alene kunne vi bare desinfisert med Coca Cola? For alt jeg vet, kanskje vi kan det :)
Edit: Coca Cola kan ikke brukes og Star San dataark sier at den er grei så lenge pH er under 3.

Funker sikkert, men ville i såfall skylt ihvertfall én gang får å unngå cola-glazed øl
men igjen kanskje det er ønskelig i enkelte typer
 
Tilbake
Topp