• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Noen som har stiklinger / rhizom fra humleplanter til salgs?

Er nok noe seint ja. Jeg har Cascade, Challenger, East Kent Golding, Fuggle, og Northern Brewer (2 av hver plante). hvor de fleste alt er nærmere 1 meter høye.

Men ta kontakt til neste vår så graver jeg humlene opp før de begynner å spire. Jeg bor I Skien.

Hei!

Jeg ser at denne posten er fra 2014, men har du cascade rhizomer for salg i år (eventuelt andre typer), og hvis ja, kan du sende dem til vestlandet?
 
Jeg har kjøpt frø av Cascade, Centennial og Soraci Ace (30 av hver) fra en eBayer i Italia. Satser på det begynner å spire snart. Dersom det er av interesse kan jeg holde dere oppdatert om noen vil ha (gratis). I og med at det er snakk om frø, tipper jeg det vil ta mye lenger tid før dette gir avkastning. MEN jeg holder til i Haugesund..
 
Jeg har kjøpt frø av Cascade, Centennial og Soraci Ace (30 av hver) fra en eBayer i Italia. Satser på det begynner å spire snart. Dersom det er av interesse kan jeg holde dere oppdatert om noen vil ha (gratis). I og med at det er snakk om frø, tipper jeg det vil ta mye lenger tid før dette gir avkastning. MEN jeg holder til i Haugesund..

Høres bra ut det Alexander! Frø kan forsåvidt sendes med brevpost så lenge det er tørt, koster vel 11,- eller no :) Så kjøper gjerne noen!
Gjerne gi lyd fra deg dersom det skjer noe, og hvis du klarer å bekrefte at det er hunnplante. Btw, noen som vet hvordan man ser det i tidlig fase?
 
@alexander-Øfelt
@fredriksl

Jeg er redd du kan ha blitt lurt, Alexander. Det går ikke an å kjøpe cascade og co. i frøform, plantene klones ved stikling av enten rhizom eller topp-plante. Vil ikke anbefale dette som metode. Det du har kjøpt er ukjente krysninger, og med tanke på at dette ikke er en god metode for å bevare egenskapene til en plante som f.eks. Cascade har du enten kjøpt fra noen uten peiling eller en luring. Uansett har du ingen garanti for at dette blir gode bryggeplanter, og det er i alle fall ikke de stammene som er oppgitt.

Jeg har litt sympati med deg i denne situasjonen, om du har lyst kan du godt få noen stiklinger av meg.
 
Hei igjen!

fredriksl: Det kom kanskje godt frem i det forrige jeg skrev, men frøene er plantet, og det er derfor jeg skriver at jeg håper at det spirer snart..

Nidveg: Det var jeg ikke klar over :/ Her er en link til det jeg har kjøpt og sådd:

http://www.ebay.com/itm/30189957540...49&var=600708714976&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Forstår jeg deg rett er det ikke vits å bruke mye tid og ressurser på dette. Jeg vil uansett plante det ut i vår for å se hva resultatet blir.

Jeg setter forøvrig stor pris på stiklingtilbudet ditt! Sender deg en PM :)
 
Nei, ikke bruk tid på dette. Dersom det faktisk er frø fra de plantene som selgeren oppgir, kunne du brukt noen år på å dyrke fram plantene og sett hvordan det går, men da snakker vi i grunn om å dyrke fram nye planteraser, noe som er ekstremt tid- og plasskrevende. Mange av plantene vil nok da ende opp som enten hannplanter eller dårlig produkt. Og siden selgeren ikke virker spesielt troverdig, vil jeg anta at det er en god sjanse for at disse frøa ikke er det de utgis for å være.
 
Det var synd. Jeg har en bratt skråning rett ved huset her. Satser på å plante det ut i bunnen der, så får vi se hva som skjer med det om noen år.. Det virket nesten for godt til å være sant. Han har nesten alle humlesorter en kan tenke seg i frøform.. Jeg burde gjort mer research før jeg kjøpte dette. Dersom noen andre vil ha er det bare å gi beskjed :/
 
Siden jeg ikke er gartner skal jeg ikke være påståelig:)
Men har lest at dersom man planter frø risikerer man å få hannplanter, disse befrukter hunnplantene i nabolaget og det blir da ikke brukbare kongler på dem, det er derfor ekstremt viktig at folk ikke får en lys ide og begynner å plante disse ut. Om du gjør det og naboene som brygger og dyrker egne humle finner ut hvem som ødelegger avlingen blir det nok månelyst:)
 
Siden jeg ikke er gartner skal jeg ikke være påståelig:)
Men har lest at dersom man planter frø risikerer man å få hannplanter, disse befrukter hunnplantene i nabolaget og det blir da ikke brukbare kongler på dem, det er derfor ekstremt viktig at folk ikke får en lys ide og begynner å plante disse ut. Om du gjør det og naboene som brygger og dyrker egne humle finner ut hvem som ødelegger avlingen blir det nok månelyst:)

Dette stemmer. Det er egentlig bortkastet tid å bruke frø da det er bingo hvilket kjønn man sitter på.

Uansett. Jeg har lett gjennom noen tråder nå, har sikkert oversett posten jeg ser etter iom at jeg ikke finner den. Men det er noen fra Oslo som gir bort stiklinger. Er det noen som husker hvem?
 
Tilbake
Topp