For mye kullsyre før karbonering?

Hei.
Skulle tappe en pilsner på flaske i dag.
Pilsner malt, og Munich Malt, sammen med Saaz humle.
Stegmesket fra 62 grader til 69 før utskylling med 87 grader varmt vann.
Wlp800 som det er satt starter på.
Gjæringstid: 6 uker ved 10 grader.
Hele bryggeprossessen var utført som normalt..
25L i gjæringskaret.
OG: 1.055.

Men det som møtte meg i gjæringskaret i dag var spesielt.. har aldri sett lignende..
Det var et tjukt lag med gjærkake på toppen (3-4 cm), og man kunne se igjennom gjærkaret store klumper (type knyttet neve stor) så lå og dinglet under toppen på gjærkaka.
Under flytting til tappekaret så fikk jeg med veldig mye grums grunnet disse kompisene som lå og fløt under gjærkaka..

Når jeg skulle måle utgjæringen med hydrometret så la jeg merke til at det var som å sette den i øl som er ferdig karbonert.. den ble fylt opp av bobler rundt seg og fløt opp.. noe som gjorde avlesning litt vanskelig.. men jeg tror den havnet på 1.010.

Det smaker "ferdig" øl av det. og jeg kjente ingen usmaker.

Allerede før man skal tappe det til karbonering så skummer det som om man tapper en ferdig øl fra flaske.
Og jeg endte opp med 18L i flaskekaret siden det nyttet ikke og tappe mer uten å få med bare grums..

Dette var helt nytt for meg.. og jeg lurer egentlig på om noen har erfart det samme?
 
eee6a7ebf818510a15ae39c5a41de983.jpg

Slenger ved et bilde av øllet slik at det kanskje gir litt mer mening det jeg sier.
 
Det med karboniseringen kjenner jeg ikke til, men jeg hadde også utfordring med "flytende gjær" i mitt forrige brygg.

En kollega som brygger mente at dette kan oppstå hvis gjæringskaret er for tett. Han kunne ikke forklare 100% hvordan gjærlåsen tettes (kanskje delvis blokkert av krausen, noe som ikke skal skje for lager, tror jeg ) Han mente ihvertfall at CO2-bobler kunne dannes i gjæren, slik at den flyter.

Uansett kan vel tett gjæringskar forklare karbonering i primærgjæringen. Hadde du det?
 
Hei!
Takk for svar :)

Jeg hadde ikke tett kar under primergjæringen. Gjærlåsen var "åpen" når jeg tok ut karet av gjæringsskapet.
eneste som jeg kanskje kan si som gjorde karet "tett" var gjærkaka som lå på toppen.. Synd jeg ikke tok bilde..

Reduserte jo selvfølgelig ikke sukkertilsetning :rolleyes:, Ble tilsatt kokt spraymalt som sukkertilsetning denne gangen (6,5g pr liter)
og så satt tilbake på 10 grader for karbonering.

Får vell bare vente og se og det klarner og blir pils av det til slutt alikavell ;)
 
Syns det hører ut som du er på den sikre siden med 6,5g uansett. Er grenser for hvor mye CO2 det kan være i et trykkløst kar.
 
Iom at du brukte spraymalt til karbonering så har du på en måte gått ned på "sukkeret". Hvis man oversetter spraymalt til sukker så har du brukt ca 4.9g/L iom at spraymalt er ca 75% gjærbart. Kanskje litt mer siden det er brukt lagergjær.

Det at du hadde kullsyre i ølet er helt normalt, særlig siden du gjæret på 10 grader, da holder ølet på mer co2.

Mye av dette vil forsvinne under flasketapping siden ting begynner å renne og du får litt turbulens i ølet og det blir utsatt for romtemperatur i det åpne idet du gjør det.

Hvis du vil ha raskere/normal tid på karbonering så bør det stå i romtemperatur. Ved 10c tar det mye lengre tid, men det er jo ikke dumt siden det er en lager.
 
Det er første gang jeg prøver med spraymalt.. så er faktisk litt spent på den der..
Men mener å ha lest en plass her at man skal bruke 1:1 sukker/Spraymalt..

Jeg har alltid brukt å la flaskene stå ved samme temp som jeg gjærer øllet på når jeg karbonerer jeg :)
Tid har jeg nok av :) (enda iallefall)
 
Tilbake
Topp