Helling av vørter over gammel gjærkake

Hei,

Jeg driver og brygger en engesk brown-ale med OG på ca 1.060. Den er gjæret med WLP013 London ale yeast. og det er tilsatt ca 50g humle på en 25-liters batch uten meskepose. Det er ingen tørrhumle, så det aller meste av humle ble nok liggende igjen i kjelen.

Nå skal jeg snart til å tappe den øllen samtidig som jeg skal brygge scotch strong. Denne blir både mørkere og sterkere enn den engelske brown øllen.

I den forbindelse har jeg to spørsmål:

1) Blir det bra å helle den skotske rett over gjærkaka til den engelske rett etter tapping? Det kan være spor av humle + er man sikker på at det er nok gjær?

2) Skal man riste og røre gjæren inn i den nye vørteren, eller er det bare å helle over og la stå?
 
Her vil jeg tro, at du kan ta den rett over. Shake litt luft inn i da, men er i alle fall plenty gjær [emoji3]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
For aller best resultat vil jeg anbefale Jamils kalkulator på mrmalty.com. Den sier at du kun trenger 2.5 desiliter. Litt overpitching er OK, men en hel gjærkake får brutale konsekvenser for smaken IMHO

Gjæra i din forrige batch er trolig i OK shape, og du trenger ikke bekymre deg for evt. humlerester hvis ikke du har laget en Double IPA med ukristelige mengder tørrhumle.

Og ja, rist som f**n. Oksygen i starten er kritisk. Særlig på slike store øl.
 
Takk for tilbakemelding.

Da er det vel bare å grave ut en del av gjærkaka, slik at ønsket mengde ligger igjen? Jeg er litt usikker på hva jeg skal sette på gjærkonsentrasjon og non-yeast percentage, men da går jeg ut ifra ca 3 dl. Det er vel bedre med overpitching enn underpitching vil jeg tro
 
Jeg ville helt det over på måleglass og sett hvor mye du har. Er du usikker på sliderne så la de stå, de er på en måte default av hva som er vanlig mtp hvor mye trub som er med.

Å kraftig overpitche en engelsk gjær kan fort gjøre ølets litt kjedelig. Mye gjær kan føre til at ølet kan føles litt tynnere ut og du mister en del av esterne. Begge deler synes iallfall jeg er viktige for engelske ales da de er godt balanserte mellom malt humle og, hvor malt og gjærprofil synes jeg er det som mest Gjør en engelsk ale.
 
Da gjør jeg det. Helt enig. Dette blir et brygg hvor maltsødme og gjærprofil blir viktige.

Sent fra min D5503 via Tapatalk
 
Har gått til innkjøp av IPA boka til Mitch Steele og pløyd meg igjennom, god lesning
da må jeg jo selvfølgelig prøve meg på et par av oppskriftene som følger med og
valget falt på Stone IPA og 11th Anniversary Sublime Self-Righteous ale
Det naturlige vil vel da være å pitche Sublime Self-Righteous på gjærkaka til Stone IPA

noe spesielt jeg bør ha i bakhode mtp. det?

IPA'n blir 14 liter på 1.066 og "Imperial Black'en" på 1.080, wlp007
 
Fare for at det blir i overkant mye gjær, kanskje? Det disponerer for fusel. Du bør kanskje spa ut en del av den?

Jeg har aldri prøvd å bruke gjærkaka direkte, så dette er bare teori fra min side. Kanskje greit om noen med erfaring med dette bidrar?
 
Fare for at det blir i overkant mye gjær, kanskje? Det disponerer for fusel. Du bør kanskje spa ut en del av den?

Jeg har aldri prøvd å bruke gjærkaka direkte, så dette er bare teori fra min side. Kanskje greit om noen med erfaring med dette bidrar?

Testet med us-05 på 2 forskjellige batcher .. Ene gangen funket det som bare det og det startet å gjære så fort vørteren landet. Ble et meget godt øl uten usmaker..

Den andre gangen fikk jeg min første og eneste infeksjon(bank i bordet). Ølet smakte meget godt når det var ferdig gjæret. Men etter en uke ble det usmaker og til slutt(1 mnd) var det ikke mulig å drikke det da luktet og smakt helt for jævligt.. Usikker om det var gjæren eller om det hadde noe med brygging ute i voldsomt sjittver med mye vind( mistanke om at noe kan ha vært med i vinden og truffet blink mellom lokket og kokekaret ved nedkjøling)

Men etter disse forsøkene med rett på kaka, så høster jeg heller gjæra og har ca det jeg trenger sammen med vørter i et nytt og rent gjæringskar.

Easybrew
 
Tilbake
Topp