Fryseboks eller kjøleskap ?

Hei igjen,

Vil forsøke meg på temperaturkontroll på gjæringskar i enten kjøleskap eller fryser.

Målsetting : Holde jevn temperatur på + 10 grader

Etter å ha fått fine tilbakemeldinger om hvilken enhet jeg burde bruke til dette så tror jeg at jeg ender opp med en ITC 310T eller en ITC 308

Det jeg nå lurer på er om jeg skal få tak i et brukt lite kjøleskap eller en liten fryseboks ?

Noen som har noen preferanser på valg av henholdsvis kjøleskap eller fryser ?

Kanskje viktig å nevne at jeg ikke trenger noen varmekilde siden kjøleskapet / fryseren skal stå på loftsstua i 20-24 grader.
 
Jeg anbefaler fryseboks.
Hvis du ønsker å ColdCrashe, så er det mye lettere å få til i en fryseboks enn kjøleskap.
Når jeg ColdCrasher i mitt kjøleskap ned mot 1.5 grader, så jobber kjøleskapet "overtid" og bruker mye krefter på å holde temperaturen der nede.
Det burde jo være dritlett for en fryseboks å holde seg på 1.5 grader, siden den er bygget og dimensjonert for langt lavere temperaturer.
 
Tungt å løfte bøtta inn og ut av fryseboks, så kanskje fryseskap er tingen. Merk at treghet blir veldig stor uten varmekilde. Eksempelvis om du skal gå fra 10C til 18C for diacetylrest. Men for diacetyresten kan du jo egentlig bare ta bøttene ut av kjølen, men da må du være der, og huske det.
 
Alle mine kjøleskap kjøler lett ned til -4 grader.
Det avhenger derfor av kjøleskapet.
Synes også det er betryggende at dersom en sensor feiler, gjør det ikke så mye om kompressoren står på 100% over noe tid.
Det var et bilde av et kulde-sprengt Corneliusfat på forumet for en tid siden...
 
Mye mer praktisk med kjøleskap mtp å ta ut å inn bøttene. Et fryseskap kan du ikke ta ut hyllene, så det kan ikke brukes. Et kjøleskap som brukes til gjæring jobber flere ganger mindre enn vanlig kjøleskap som står å sviver 24/7, så det er ikke et problem.
 
Har hørt kompressoren på en fryseboks kan få hard medfart ved å slå seg av & på såppas ofte.

Har også hørt historier om at det som skulle bli en nydelig øl plutselig har blitt en brun isblokk..
 
Det går som oftest bra med fryseboks også.
Men isblokk kan man få hvis den eksterne føleren henger på utsiden av boksen og innstilt temperatur er lavere enn romtemperatur. Ikke hel ukjent fenomen :)
 
Tilbake
Topp