Tråden for dumme spørsmål.

Jeg har noen brune plastflasker (laget for ølbrygging) som jeg tapper en flaske på. Disse kjenner du blir harde når karboneringen er ferdig
 
Stappet to 12-flaskers kasser i en søppelsekk og plasserte på kjøkkenet for karbonering (der ligger temperaturen ganske jevnt i rundt 20 grader). Kona synes ikke det var noe pent og var heller ikke imponert over at jeg hadde tenkt å ha det stående i to uker.

Så dagens dumme spørsmål: Gitt at man må bruke et oppholdsrom (på grunn av temperatur) for karbonering på flasker. Hvordan "pynter" dere dette for sambo/kone/bedre halvdel?
Bruker hjemmelaga kasser som jeg setter i en krok, danderer et pent pledd over
 
Setter det i "fine" pappkasser under trappa, sammen med alt det andre rotet som burde vært skjult i boden i utgangspunktet..
 
Hei igjen. Jeg har lest en hel del på nettet i det siste. Dessverre har jeg ikke klart å venne meg til å konvertere mellom Fahrenheit og Celsius i hodet. Dessuten har jeg klart kunststykket å ha noen Celsius og noen Fahrenheit-termometre. Derfor har jeg satt sammen et ark med temperaturer for vanlig ale-brygging, ut fra det jeg har lest, og tanken er å kunne bruke denne som en hurtigreferanse under brygging Nå håper jeg å få litt hjelp til kvalitetssikring. Legger ved et utkast.

Nybegynnerspørsmålet blir: Har jeg fått dette noenlunde riktig?
Vis vedlegget
Konstruktive forslag til forbedring mottas med takk.
 
Ingen som hadde lyst til å briljere med kunnskap her? (Jf. forsøket mitt på et temperaturreferanseark for ale-brygging)
 
Ville sagt at upper range for ale fermentation nærmer seg 28-29 grader celcius, og ikke 20-25. Bl.a Westvleteren tar WLP530 opp til disse temperaturene.
15-18 er lower range ? Mange anbefaler gjerne at en starter rundt 16 og så får den stige naturlig til 18-20, så å kalle det nedre sjikt er kanskje ikke helt riktig :)
Ellers er det et greit skjema. Serveringstemperaturen er vel alt mellom 0C og 16C for ulike typer ales, så blir grovt å dele opp i kun 2.
 
Sist redigert:
Ville sagt at upper range for ale fermentation nærmer seg 28-29 grader celcius, og ikke 20-25. Bl.a Westvleteren tar WLP530 opp til disse temperaturene.
15-18 er lower range ? Mange anbefaler gjerne at en starter rundt 16 og så får den stige naturlig til 18-20, så å kalle det nedre sjikt er kanskje ikke helt riktig :)
Ellers er det et greit skjema. Serveringstemperaturen er vel alt mellom 0C og 16C for ulike typer ales, så blir grovt å dele opp i kun 2.
Tusen takk for konstruktivt svar. Jeg kan ikke finkorne og detaljere for mye, for det skal passe på et lesbart ark. Serveringstemperaturen er derfor ikke det som får mest fokus (det viktigste poenget mitt var vel at kjøleskapstemperatur ikke er det generelle valget for en smakfull ale).

Jeg skal uansett justere gjæringstemperaturene. Det er jo gjerne det og mesketemperaturer som er mest uklart for en nybegynner som meg når ølet skal brygges. :)
 
Har en Pils som står å gjærer, stått 3.5 uke nå. Skulle ha flasket til helgen, men kommer i tidsklemma. Så blir ikke før midten av neste uke. Går det bra, eller bør jeg snu meg rundt å få til noe? Står på gjærkaka, 4grd i skapet.
 
4grader. Er ikke det litt lavt for gjæring? Har du hatt diacetylresten? Eller er dette stabiliseringen?
 
Har en Pils som står å gjærer, stått 3.5 uke nå. Skulle ha flasket til helgen, men kommer i tidsklemma. Så blir ikke før midten av neste uke. Går det bra, eller bør jeg snu meg rundt å få til noe? Står på gjærkaka, 4grd i skapet.
Går fint å vente. Ikke noe stress :)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Brygger en Wit nå. Pga uforutsette omstendigheter ble vørter kjølt helt ned til 9 gr. Hva gjør jeg? Dunken skal i tempstyrt kjøleskap, og jeg skal gjære på 18 gr.

A: lar den stå en times tid, og pitcher på lav temp (10-11 gr). Vørter varmes opp av varmekabel på dunken i løpet av natta

B: bruker varmeelement på Speidel og varmer opp til 17 gr.

C: tappet på gjæringskaret og pitcher ikke før i morgen tidlig.
 
Brygger en Wit nå. Pga uforutsette omstendigheter ble vørter kjølt helt ned til 9 gr. Hva gjør jeg? Dunken skal i tempstyrt kjøleskap, og jeg skal gjære på 18 gr.

A: lar den stå en times tid, og pitcher på lav temp (10-11 gr). Vørter varmes opp av varmekabel på dunken i løpet av natta

B: bruker varmeelement på Speidel og varmer opp til 17 gr.

C: tappet på gjæringskaret og pitcher ikke før i morgen tidlig.
Om du har spiralkjøler kan du varme opp vørter ved å kjøre varmt springvann gjennom.
 
Brygger en Wit nå. Pga uforutsette omstendigheter ble vørter kjølt helt ned til 9 gr. Hva gjør jeg? Dunken skal i tempstyrt kjøleskap, og jeg skal gjære på 18 gr.

A: lar den stå en times tid, og pitcher på lav temp (10-11 gr). Vørter varmes opp av varmekabel på dunken i løpet av natta

B: bruker varmeelement på Speidel og varmer opp til 17 gr.

C: tappet på gjæringskaret og pitcher ikke før i morgen tidlig.
Hadde gått for A eller C. Sikkert C.
 
Ville sagt at upper range for ale fermentation nærmer seg 28-29 grader celcius, og ikke 20-25. Bl.a Westvleteren tar WLP530 opp til disse temperaturene.
15-18 er lower range ? Mange anbefaler gjerne at en starter rundt 16 og så får den stige naturlig til 18-20, så å kalle det nedre sjikt er kanskje ikke helt riktig :)
Ellers er det et greit skjema. Serveringstemperaturen er vel alt mellom 0C og 16C for ulike typer ales, så blir grovt å dele opp i kun 2.

Som sagt takk for svarene. Legger ved en PDF med korrigert utgave. Jeg lagde dette for å få en oversikt for egen del, og det kan jo hende andre har samme behov.
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 23
Tilbake
Topp