Bryggertabber

La slangen fra gjærings tanken i ei bøtte med star-san og satte den oppå kjøleskapet(hull i toppen) gikk bra helt jeg senket temperaturen for å felle ut gjær...
Volumet minket og noe/endel star-san miks ende opp i ølet...

Heldigvis fikk jeg følgende svar fra produsenten :)
"
Hi Bjorn,

It should be safe for consumption. The yeast during fermentation will eat the solution and you should have 0 off flavoring, or issues.
cleardot.gif


Joe Alvarado
Five Star Chemicals & Supply, Inc.
4915 E 52nd Ave
Commerce City, CO 80022
303-287-0186 O
Fax: 303-287-0391
joe@fivestarchemicals.com


On Mon, May 16, 2016 at 1:08 PM, Bjørn Gutterud wrote:
Hi
I filled my blow off bucket with a starsan or saniclean (just cant remember which bottle I took), mixed as described on the package, however during cold crash I belive some of the solution might have gotten sucked back in to the fermenter...

At the worst it is 0.5liter of diluted solution that has ended up in 23liters of beer will this be safe to drink??

Best regards
Bjørn S. Gutterud
"

Men om jeg stoler helt på at det ikke kommer til å merke det i en lys lager er jeg nå ikke helt sikker på..
 
Nå må jeg le! Djis Louis!
Ferdig med å brygge en IPA og gjør klar for tapping av en APA til i morgen. På mystisk vis greier jeg å blande gjæringskar... Resultat: Den ferdiggjæra APA'n tror jeg er den ferdigbrygga IPA'n og ristet løs i et par minutter for å få i litt oksygen....

Jeg må le. Og gråte.
Denne var ganske god forrige uke. Nå begynner den våte pappen å komme smygende... Best å henge i.
 
"å legge brett på", er et godt gammelt uttrykk, gjerne brukt som negasjon: "Det er vel ikke noe å legge brett på". Men jeg vil tro Buer legger brett på det meste:p.

Men til tabben: Jeg vasket et par kasser bjørnunger fra butikken i dag. Og i en av flaskene så jeg et merkelig tjukt belegg da jeg kikket nedi. Jeg kikker alltid nedi; det er lurt. Men mindre lurt var det at jeg prøvde å få slengt ned i vasken det som var nedi der. En fryktelig stank bredte seg fra det som kom ut. Det var et muselik i en tilstand av langt fremskreden forråtnelse:eek:.

Det tok et par timer med lufting før den lukta ble borte.
 
"å legge brett på", er et godt gammelt uttrykk, gjerne brukt som negasjon: "Det er vel ikke noe å legge brett på". Men jeg vil tro Buer legger brett på det meste:p.

Men til tabben: Jeg vasket et par kasser bjørnunger fra butikken i dag. Og i en av flaskene så jeg et merkelig tjukt belegg da jeg kikket nedi. Jeg kikker alltid nedi; det er lurt. Men mindre lurt var det at jeg prøvde å få slengt ned i vasken det som var nedi der. En fryktelig stank bredte seg fra det som kom ut. Det var et muselik i en tilstand av langt fremskreden forråtnelse:eek:.

Det tok et par timer med lufting før den lukta ble borte.

Du kan få sagt det
 
Under kveldens flasking skjer det som absolutt ikke burde skje. Skulle bare ta vekk bøtta med 10 liter nyblandet star san. Da røk hanken. Ikke når den befant seg over vasken nei. Den venta til den var over furugulvet. Trøsten er at jeg nå har det reneste gulvet:p
 
Hva skal du med 10l starsan? 2 liter på en sprayflaske og et tomt gjæringspann holder lenge
Jeg har som regel en bolle med 2l Starsan og en liten 0.5l sprayflaske. Det som er i bollen er kjekt for å rense gjennom hevert, flasker, flaskefyller og annet der sprayflaska ikke kommer til. Men er enig i at 10l var mye.
 
Huff vet egentlig ikke om jeg tør å poste denne, kan føre til at jeg blir innlagt.

Skulle lage en batch med 50+ liter med pils. Isteden for å ta carapils så har jeg klart å tatt feil pose med caramel lys 30ebc. Skulle ikke ha noko mye av den. 300 gram. Så det oppdaget jeg etter å kvernet opp all malten. Jaja ikke verre en litt mørkere farge og kanskje litt sødme tenkte jeg.

Etter kok starter jeg nedkjølinga og av enn eller annen grunn får jeg den kun ned på noe å tjue grader men ikke lavere. Tenkte at da kan jeg gjøre som en gang tidligere og sette den i kjøla og få den ned på åtte tallet og gi den litt o2 og gjæra som står klar. Uten å tenke over det gikk jeg over i autopilot når jeg starter å fylle gjæringsdunken.

Og når stråle med vørter skyver ned i 60l gjærings tanken starter jeg på auto å tilsette gjæræ og clarex. Når jeg får på lokket så oppdager jeg tabben og får satt den inn i kjøla for å få den ned i temperatur hurtigt. Desverre var gjæræ meget aktiv og starter stormgjæringen på null komma niks.

Så det siste døgnet har kjølskapet jobbet på spreng for å kjøle ned vørteren som da var på 22 grader ned til 8. Tenkte å tilsette oksygen når den nådde 8 grader. Men nå har den nådd åtte grader men det har også gått et døgn så da tørr jeg ikke tilsette oksygen heller siden jeg er redd gjæra er ferdig med den anerobe delen.

Krysser selvsagt fingrer, men vet at dette antakeligvis er håpløst og at det er både fusel og andre usmaker i ølet allerede. Men av utforsker trangen i meg skal det då gjære ferdig for å se hvilke usmaker jeg har produsert.

Har tidligere pitchet varmt på ca 12-13 grader mens det har vært på vei ned og det har alltid blitt godt øl. Men da tar det kun noen timer før en har kommet ned i rett temperatur.

Så dette blir spennende og lærerikt.

Easybrew
 
Ja da var det min tur å bruke utblandet starsan som karboneringslake.
3dl i 12l øl, er det så hard blanding at det må tømmes ut?
-Sukkerlaken er kommet i nå.
 
Tilbake
Topp