lagerøl gjæret på 35 grader

Vel, det er ikke min største bryggetabbe, men likevel en ganske idiotisk hendelse.

Jeg glemte å feste pt100 elementet til gjæringskaret, den ble hengende ned og utenfor døra til gjæringsskapet.

Nå har det seg slik at skapet står i en relativt kald kjeller. Ett godt stykke unna 9 grader som jeg hadde satt gjæringen til.. så skapet guffet på med varme. MYE varme! I løpet av det første døgnet ble det 35 grader inni der. Selve gjæringskaret kjentes enda varmere ut.

Så.. vått tu du?

× Kan det bli noe drikkbart av det? Tappe 50L på flasker er en del stress.. helle ut og vaske også. Vil nødig servere dodraugen øl fra flasker dersom han likegreit kan få det rett fra karet.

× Kan jeg la det gjære ut og bruke om gjæra? Eller har den nå gått heden? (WLP 833)
 
Det fyrste døgnet på 35 grader har nok gjort sitt innhogg, men lat det no stå ut og lat gjæren rydde opp ei veke eller to lengre enn normalt. Legg også inn ekstra lagringstid. Mtp arbeidsmengde kan du jo gardere ved å tømme ut halvparten, hehe.

Gjæren kan brukast om att.
 
Dersom temperaturen har vært over 35 grader er det ikke godt å si hvordan det har gått. Her er et utdrag fra Yest:

«Lager strains cannot tolerate the same high temperatures as ale strains. In fact, lager strains die at much lower temperatures than ale strains, so it is important to keep lager strains cooler during handling, shipping, and storage. One laboratory method for differentiating ale and lager yeast takes advantage of this fact by incubating yeast cells above 90° F (32° C). If the cells grow, they are ale yeast.»

Utdrag fra: White, Chris. «Yeast.» Brewers Association, 2010. iBooks.
Materialet kan være opphavsrettsbeskyttet.
 
Jeg får vel bare la det stå ut tiden, sjekke FG og vurdere om noe er verd å tappe på flasker. God idė å bare tappe halvparten.

Ett litt spennende, men uønsket eksperiment!
Det var forresten en funky luft inni skapet, er ikke særlig flink til å forklare lukt.. men definitivt ikke blomster!
 
Sist redigert:
Vel, en liten oppdatering er kanskje på sin plass.

Halvparten ble tappet på flasker, resterene 25L ble gitt dodraugen. Var temmelig sikker på at dette ikke ville bli drikkbart, men jaggu.. det ble en pils av det likevel! Ikke fantastisk, men heller ikke ille.. rett og slett helt ok. Det forbauser meg egentlig.
 
Vel, en liten oppdatering er kanskje på sin plass.

Halvparten ble tappet på flasker, resterene 25L ble gitt dodraugen. Var temmelig sikker på at dette ikke ville bli drikkbart, men jaggu.. det ble en pils av det likevel! Ikke fantastisk, men heller ikke ille.. rett og slett helt ok. Det forbauser meg egentlig.

Spennende, gjorde en mega tabbe og gjæret i nesten et døgn på ca 22 grader og synkende.. (Står under tabbe posten)

Vært litt usikker på hva jeg skal gjøre med den, men bestemte meg for at de 50 literene skal stå ut perioden for å finne hvilke usmaker det har fått

Easybrew
 
Må gjerne fortelle hva resultatet blir for din tabbe. Det er interessant å finne ut hva konsekvensen blir, man får prøve å se positivt på det.
 
Ok.

Ølet har blitt tappet på fat og karbonert og stått en stund på ca 2 grader.

Og ølet ble godt. Faktisk akkurat som andre batcher med denne gjæren hvor en har startet mye lavere i temp. (På 8-9 grader)

Dette var litt overraskende og jeg er glad det ikke ble tømt i sluken. Ble jo nesten 55 liter med god batch. Er forundret over mangel på usmaker i ølet og at det smaker godt øl

Easybrew

Btw: denne gangen tar jeg ikke vare på gjæræ, da jeg er usikker på hvordan neste generasjon av denne ville blitt.Er vel 4 eller 5 gangen jeg brukte opp igjen denne gjæræ
 
Bryggselv skriver at Muri-kveiken som Whitelabs nå produserer for dem (WLP6788), i følge Whitelabs analyser antakelig er en lagergjær. Og den har vært brukt på svært høye temperaturer - og fungerer antakelig nå best slik (?).

Så om @Hauglia fortsetter å lage pilsen sin på 35 grader, så vil det sikkert skje en interessant utvikling med denne gjæren - og med pilsen:).
 
Tilbake
Topp