Sukker før flasking

Har nettopp satt en belgisk dubbel og i oppskriften stod det candysukker , som jeg har smeltet og kokt inn i brygget. Det stod ingenting om sukker før flasking i oppskriften. Er dette nødvendig eller kan jeg bare flaske uten sukker først?
 
Man sukrer ved flasking for å få kullsyre. Du tilsetter enten sukker direkte i flaska, eller blander det forsiktig med en sukkerlake. Ca 6 gram per liter. Det som skjer da, er at gjæren da får ny sukker og spise på, og siden gjæren er under trykk, produserer den ikke alkohol, men kullsyre isdtedenfor, og du får øl MED bobler :) Her er en liten kalkulator du kan bruke for å regne på hvor mye sukker du skal bruke:
http://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/
 
Ved karbonering gjør gjæren akkurat det samme som den gjør i gjærkaret, altså danner den også da alkohol. Mener man får en økning med 1 prosentpoeng ved 14 g sukker/liter, som vil si at om man benytter 7 g/l, så øker ABV med 0.5.

Edit: Æ = Ø...?
 
Er det så mye da? Trodde det var 0,1%-poeng pr 14? Det er jo sjelden noen kalkulerer inn økning i ABV, så kan ikke skjønne 6-7g/l øker ABV med 0,5%-poeng
 
Sånn cirka 0,0625% økning i ABV per gram sukker per liter (16 gram/L = 1% økning). Har også sett noen estimerer 15 gram/L, uansett - det er i det sjiktet.
 
Poeng, dvs. en øl som er 4,7% etter gjæring blir ca. 5% med 6 gr sukker/liter til karbonering.

Nå har vel laboratorietester vist at nøyaktigheten på oppgitt hjemmebryggstyrke er slik at å operere med noe annet tall enn 0,5% pr gr sukker er liten vits.
 
Sist redigert:
Den er god. Noen som samtidig vet hvordan man kan regne korrigert FG dersom man måler FG etter tilsetting av sukkerlake?
 
Apropos dette. Brukt fat lenge så har ikke brydd meg om det..

Men det blir vel mer riktig å legge til sukkeret på OG, særlig siden det er 100% gjærbart og tilsynelatende FG faktisk vil bli lavere enn det den var før tilsetting av sukkeret.

FG er vel det som er målt på flaske, synes jeg. Kanskje jeg er ute på dette men.
 
Hvordab tilsetter folk sukker til karbonering? Jeg har brukt å stikke om i nytt kar, der jeg i forkant har tilsatt sukkerlake. Er dette tilstrekkelig eller bør jeg røre forsiktig etter omstikk? Er redd for å oksidere ølen
 
Jeg gjør som du. Jeg passer på at hevertslangen ligger litt "sideveis" langs kanten i bunnem av det nye karet, slik at ølet roterer i bøtta. Jeg har så langt ikke hatt noe problemer med ujevn fordeling av "futt" i flaskene. Jeg tror heller ikke at det er noe problem å røre uten å plaske og blande på den måten.
 
Jeg synes det er greit å stikke om for å unngå å forholde meg til gjærkaka og annet grums på bunnen når jeg tapper på flasker.
 
Finnes heldigvis ikke bare en riktig måte å gjøre dette på, siden alt avhenger av det utstyret og den prosessen du benytter.
 
Tilbake
Topp