Gjær til cider av eplejuice

HåvardK

Norbrygg-medlem
Driver akkurat og vasker en Safale US-04 som er brukt til en havrestout. Det jeg lurer på, er om denne kan egne seg til en cider av eplejuice? Har brygget et par batcher med cidergjær(tørr) tidligere, men mener også å ha lest at alegjær kan funke godt i denne typen cider. Noen som har noen tanker om dette?
 
Dette har jeg tanker om!
Min søster kjøpte 15 liter Eldorado eplejuice på tilbud, og kommanderte meg til å lage alkohol av det. For hånden hadde jeg S-04 og tilsatte to pakker av det rett i karet. Lot det stå 3 uker, før jeg tilsatte 15 g "Malic Acid" for å gjøre det litt syrligere, samt at jeg trakk to poser Earl Gray te i en liter vann over natten. Dette endte opp i karet med den hensikt å tilføre litt taniner og bitterhet.

Overraskende nok så er den faktisk veldig god etter 3 uker på flaske. Syrligheten og bitterheten er merkbar, og gjør det litt mer spennende enn bare en tørr Cider.
 
Alegjær funker ypperlig til cider. Notthingham skal visstnok være veldig bra, sies det, men pass på temp. Selv prøvde jeg med T-58 (og litt tørrhumling) og fikk en «belgisk cider». Det var bursdagsgave til min mor, og ble stor suksess.
 
Takk for innspill. Har også US-05 stående, men har på følelsen av at -04 er enda mer passende. Tørr blir den uansett.
Er det andre ting enn Malic Acid jeg kan tilsette for å få mer syrlighet?
Når det gjelder humle, har jeg prøvd å tørrhumle med Sorachi Ace, men syns ikke det ble veldig vellykket. Allikevel er det forbløffende hva lagring gjør med denne typen cider, så jeg er spent på hvordan denne utvikler seg.
 
En tørr sider vil være rimelig syrlig i seg selv. Jeg har syrnet sider med lactobacillus før jeg har pitchet gjær ved et par anledninger og det ble iallfall surere. Lactobacillus finner du f.eks. i idoform-piller. Bare åpen og tøm fire-fem kapsler i saften og la det stå varmt i 24 timer eller til du mener du har passende syrenivå. Så pitcher du gjær. Personlig synes jeg brettanomycesgjær gjør en glimrende jobb med eplesaft. F.eks. White Labs Brett Clausenii (denne innholder også vanlig bryggegjær).

Selv synes jeg at sider er surt nok som det er. Jeg har sluttet å bruke lacto i eplesidere. Har dog fått gode resultater med å tørrhumle - f.eks. med Nelson Sauvin.
 
Ja. Du får full utgjæring. Målte ikke FG, men jeg tipper den la seg under 1. Men det blir det med US05 også. Sider er lett å tørke ut.
 
Er det en tommelfingerregel for hvor mye gjær/liter cider ?
Tenker på å kjøpe cider og bruke en pakke US-05.
Så hvor mange liter kan jeg lage på 11 gr. tørrgjær ?
 
Jeg ville tro at du trenger mindre gjær enn for vørter med samme OG. Eplesaft er enkle greier å gjære og det er veldig stress for gjæren å gjære gjennom en batch med eplesider.

Jeg tipper du trenger en pakke US-05 per 50 liter eller så, gitt at gjæren får næring og nok oksygen. På den annen side ser jeg ikke helt det store poenget med å spare på mengden gjær. Siden du går etter US-05 så høres det ut som du vil ha så lite gjærkarakter som mulig og da gjør det jo ikke noe om du overpitcher litt.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Brukte en pakke tørrgjær på 21 liter tidligere i år. Gjæret ned til under 1,000. Rolig forløp, men funker utmerket. Husker ikke hvilken gjær det var, men en eller annen cidergjær var det. Har en dunk stående nå med US-04, ser ut som om det går samme vei. OG 1,045, antatt FG ca 1,000.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Er Brett belgisk gjær? Vel, gjærpreget blir uansett veldig svakt med alt jeg har forsøkt. Det blir bare bittelitt funk med viser gjæret med brett.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Er Brett belgisk gjær? Vel, gjærpreget blir uansett veldig svakt med alt jeg har forsøkt. Det blir bare bittelitt funk med viser gjæret med brett.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brett er vel ikke særlig fruktig, eller? Tenkte mer WLP530, 566 eller noe i den retning. 530, rosiner og epler..
 
Brett C er omtrent så fruktig som kan bli. Uansett virker det som om den enkle gjæringen ikke lar karakteren komme frem. Så jeg tenker gjærpreget blir begrenset.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kan lett prøves. Har masse 530 slurry, og snart enda mer etter planlagt 180 liter belgisk.. Men cider har jo en tendens til å være rimelig skarpt på smak, så den smaken kan muligens skjerme det meste.
 
Kan lett prøves. Har masse 530 slurry, og snart enda mer etter planlagt 180 liter belgisk.. Men cider har jo en tendens til å være rimelig skarpt på smak, så den smaken kan muligens skjerme det meste.

Jepp. Temmelig mye syre i epler, tror jeg. Ang smaken - du kan få en ide. Men jeg sitter med inntrykket at karakteren ikke kommer frem før etter et halvt års tid på flaske. :)
 
Jepp. Temmelig mye syre i epler, tror jeg. Ang smaken - du kan få en ide. Men jeg sitter med inntrykket at karakteren ikke kommer frem før etter et halvt års tid på flaske. :)
Det gjelder for så vidt belgisk sterk også. Laga en i fjor i februar, var litt lunka til den i begynnelsen. Men nå er den kanonbra! Bare synd det er nesten tomt..
Planlegger storbatch, som skal settes bort på 50 liters fat i det mørkeste og mest bortgjemte hjørnet i huset..
 
Fikk presset eplejuice fra hagen hjemme med tilbake fra jul nå, og skal lage cider av det. Juicen er varmebehandlet, så jeg må tilsette gjær. Kjelleren min holder nå rundt 4 grader, og jeg tenker derfor på om det kunne fungert å bruke en lagergjær. Noen som har forsøkt dette? Alle cidergjær og brettmikser (som jeg ser en del bruker) har betydelig høyere temperaturområde, stort sett ved 20 grader, så er redd for at de ikke vil takle kjellertemperaturen min. Eneste er M02 som strekker seg ned til 15 grader.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp