Regulator rett på brannslukker?

Kan man koble en CO2 regulator på en brannslukker? Tenker ikke på brannslukkere som er tom og monter skrukran på, men ubrukt, full og med original ventil.

har alle CO2 slukkere et stigerør som tømmer fra bunnen? Tåler regulatorer det, eller må slukkeren stå opp ned?
 
Har sett at noen her på forumet kjører med stigerør. Jeg har fått det kutta på min, og har skruventil. Ellers kan du helt sikkert bruke std ventil med håndtak. Skrur bare av og på uansett.
Tror nok alle CO2 slukkere har stigerør ja.
 
Noen bruker disse med strips på utløser hådtaket og påstår det går bra.
Ikke så sikker på om det er lurt og bruke uten og snu dem opp ned med tanke på at det kommer flytende co2 i regulator, jeg gjorde det ihvertfall på tanker med stigerør.
 
Bruket du det på trykk satt fat og bare tapper øl så går det bra.. skal du flushe et fat feks. så går det dårligere..
 
Går helt fint det. Har gjort det i mange år nå. Og har vel brukt en fire fem slokkere til nå. Jeg bruker ikke å ha trykket stående på fatanlegget hele tiden. Nå jeg tapper og merker a det begynner å renne sakte holder jeg inne avtrekkeren på slokkeren å etterfyller.

Når jeg har fyllt opp et fat med øl, og skal trykksette fatet og flushe med CO2, har jeg opplevd noen ganger at regulatoren har spyttet lit, men om du lsar regulatorene stå litt til den har romtemperatur er den helt fin igjen. skal du flushe flere fat og bruke mue CO2 kan du sette slokkeren på huet, da slipper du det problemet.
 
Går helt fint det. Har gjort det i mange år nå. Og har vel brukt en fire fem slokkere til nå. Jeg bruker ikke å ha trykket stående på fatanlegget hele tiden. Nå jeg tapper og merker a det begynner å renne sakte holder jeg inne avtrekkeren på slokkeren å etterfyller.

Når jeg har fyllt opp et fat med øl, og skal trykksette fatet og flushe med CO2, har jeg opplevd noen ganger at regulatoren har spyttet lit, men om du lsar regulatorene stå litt til den har romtemperatur er den helt fin igjen. skal du flushe flere fat og bruke mue CO2 kan du sette slokkeren på huet, da slipper du det problemet.

Akkurat slik gjør jeg det også. Når jeg skal karbonere stiller jeg opp til 2-3 bar og gir det et trykk hver gang jeg går forbi. Etter noen dager stiller jeg ned til 1 bar da er det ferdig karbonert.
 
Hei folkens!
Jeg er relativt ny til denne "brygge-verden" og min kunnskap opp til dette punktet har kun bestått av ting jeg har hørt fra andre og lest igjennom forum som dette. Jeg har fått mye gode svar fra det som er skrevet her tidligere, men jeg har også et par tilleggspørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg med:
- Jeg har fylt opp et Corneliusfat med sider og koblet til et CO2-apparat, slik som bildet viser. Dette har stått slik påkoblet i et kjøleskap i 3-4 mnd med et trykk på ca. 3 bar. Slik som noen av dere påpeker så synker trykket fort ned mot null bar etter en dag eller to. Er det slik at jeg skal fortsette og etterfylle CO2 helt til fatet klarer å holde et trykk på 3 bar eller er sideren karbonisert og klar til å drikke selv om fatet mister trykket?
- En feil jeg veit jeg kan ha gjort er å fylle fatet nokså fult og dermed ikke lat det være plass til mye gass i toppen. Hvor fylt fyller dere vanligvis fatene deres for å optimalisere karboneringsprosessen?

Evig takknemlig for alle svar :)
 

Vedlegg

  • CO2 på Corneliusfat.jpg
    CO2 på Corneliusfat.jpg
    158,8 KB · Sett: 19
Hei folkens!
Jeg er relativt ny til denne "brygge-verden" og min kunnskap opp til dette punktet har kun bestått av ting jeg har hørt fra andre og lest igjennom forum som dette. Jeg har fått mye gode svar fra det som er skrevet her tidligere, men jeg har også et par tilleggspørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg med:
- Jeg har fylt opp et Corneliusfat med sider og koblet til et CO2-apparat, slik som bildet viser. Dette har stått slik påkoblet i et kjøleskap i 3-4 mnd med et trykk på ca. 3 bar. Slik som noen av dere påpeker så synker trykket fort ned mot null bar etter en dag eller to. Er det slik at jeg skal fortsette og etterfylle CO2 helt til fatet klarer å holde et trykk på 3 bar eller er sideren karbonisert og klar til å drikke selv om fatet mister trykket?
- En feil jeg veit jeg kan ha gjort er å fylle fatet nokså fult og dermed ikke lat det være plass til mye gass i toppen. Hvor fylt fyller dere vanligvis fatene deres for å optimalisere karboneringsprosessen?

Evig takknemlig for alle svar :)
Du må dytte inn igjen splinten så håndtaket holder seg nede. Sånn det ser ut på bildet kommer det ikke C02 til regulatoren. Det kommer ikke mer C02 inn i fatet en det regulatoren er stilt inn på, men 3 bar serveringstrykk hørtes voldsomt ut selv for cider.
 
Det har ingenting å si hvor fullt fatet er. Trykket er likt i hele fatet uansett hvor fullt fatet er.
Usikker på hva du sier om karbonering. Har det stått 2-3 mnd med 3 bars trykk hele tiden? Hvis du 3 bar i likevekt har du 5% Co2 i fatet ved 7 grader. Det er mye... .
Du må etterfylle co2 etter å ha tappet. Hvis ikke vil trykket synke, og karboneringen synker tilsvarende.
Jeg har alltid co2 tanken tilkoblet på det trykket jeg ønsker ølet karbonert. Da er det alltid rett trykk, fra første til siste glass.
 
Karboneringstiden bestemmes av trykk, temperatur og FLATEN Co2 virker på øl/cider så derfor vil noen ikke fylle fatet helt fult, selv har jeg det ikke mer travel en at jeg fyller fatet fult, er det travelt setter jeg trykket på 3 bar 24 timer.
Try må seif stå på hele tiden.
 
Og om du bruker brannslukningsapparat, så MÅ disse stå opp ned når du bruker gass, ellers vil du kun få Co2 i væskeform noe som vil ødelegge både regulator og sikkert fatet.
 
Og om du bruker brannslukningsapparat, så MÅ disse stå opp ned når du bruker gass, ellers vil du kun få Co2 i væskeform noe som vil ødelegge både regulator og sikkert fatet.
Tror ikke du må det. Jeg tømte 2 eller 3 umodifiserte brannslukkere før min "go to guy" byttet bransje og jeg gikk over på sodastream. Alle mine regulatorer og fat lever i beste velgående. Finnes flere gamle tråder på forumet som har avkreftet dette.
 
Tror ikke du må det. Jeg tømte 2 eller 3 umodifiserte brannslukkere før min "go to guy" byttet bransje og jeg gikk over på sodastream. Alle mine regulatorer og fat lever i beste velgående. Finnes flere gamle tråder på forumet som har avkreftet dette.

Det er teorien, ikke nødvendigvis kvalifisert :)
 
Tilbake
Topp