Tsjekkisk pilsner

Hei,

Har lyst til å forsøke meg på en tsjekkisk pilsner.

Hva tror dere om ingrediensene ?

5 kg Premium pilsnermalt fra Weyermann.

Saaz humle 2.9% alfasyre

W34/70 fra Fermentis

Burde jeg heller bruke ordinær Pilsnermalt ?

Mvh. Knut
 
Hei,

Mulig overskriften skulle vært anderledes ser jeg nå, men det jeg egentlig lurte på var om Premium Pilsnermalt kunne erstatte ordinær Pilsnermalt ? ( tenkte da på at Premium Pilsnermalt ville gi en lysere farge )

Blitt inspirert etter å ha lest "Brygg ditt eget øl" av Greg Huges.
Noen som har lest denne og forsøkt seg på oppskriften på Tsjekkisk pilsner fra denne ?

Ser også at det i disse oppskriftene foretrekkes "soft water", og vi er så heldige i Arendal at hardheten på vannet betraktes som "bløtt/mykt" med en verdi på 2 dHº og jeg trenger da ikke ta videre hensyn til dette.

Samt at Saaz humlen som jeg har lett tilgang til har alfasyre på 2.9% og ikke f.eks 3.5% som jeg ser i noen oppskrifter på f.eks Beersmith
Lurer på om dette vil gi merkbare utslag ?

Mvh. Knut
 
Sist redigert:
Hei,

Mulig overskriften skulle vært anderledes ser jeg nå, men det jeg egentlig lurte på var om Premium Pilsnermalt kunne erstatte ordinær Pilsnermalt ? ( tenkte da på at Premium Pilsnermalt ville gi en lysere farge )

Blitt inspirert etter å ha lest "Brygg ditt eget øl" av Greg Huges.
Noen som har lest denne og forsøkt seg på oppskriften på Tsjekkisk pilsner fra denne ?

Ser også at det i disse oppskriftene foretrekkes "soft water", og vi er så heldige i Arendal at hardheten på vannet betraktes som "bløtt/mykt" med en verdi på 2 dHº og jeg trenger da ikke ta videre hensyn til dette.

Samt at Saaz humlen som jeg har lett tilgang til har alfasyre på 2.9% og ikke f.eks 3.5% som jeg ser i noen oppskrifter på f.eks Beersmith
Lurer på om dette vil gi merkbare utslag ?

Mvh. Knut
Når det gjelder maltet vet jeg ikke, men for å unngå stooore mengder humle kan du bruke ei humle med høy alfa som bitter. Jeg og mange andre bruker magnum som bitter.
 
Jeg brukte humleoppsettet fra bryggselv pilsen, tror tipset over om å bruke en annen bitterhumle er lurt.. Ble litt mye humlegrøt i stakkars bratbergen min
 
Hei,

Mulig overskriften skulle vært anderledes ser jeg nå, men det jeg egentlig lurte på var om Premium Pilsnermalt kunne erstatte ordinær Pilsnermalt ? ( tenkte da på at Premium Pilsnermalt ville gi en lysere farge )

Blitt inspirert etter å ha lest "Brygg ditt eget øl" av Greg Huges.
Noen som har lest denne og forsøkt seg på oppskriften på Tsjekkisk pilsner fra denne ?

Ser også at det i disse oppskriftene foretrekkes "soft water", og vi er så heldige i Arendal at hardheten på vannet betraktes som "bløtt/mykt" med en verdi på 2 dHº og jeg trenger da ikke ta videre hensyn til dette.

Samt at Saaz humlen som jeg har lett tilgang til har alfasyre på 2.9% og ikke f.eks 3.5% som jeg ser i noen oppskrifter på f.eks Beersmith
Lurer på om dette vil gi merkbare utslag ?

Mvh. Knut

Utslaget må du jo beregne. Denne er grei: http://www.brewersfriend.com/ibu-calculator/ Humla di har jo nesten 20% mindre alfasyre, så du får et veldig merkbart utslag om du bruker den som bitterhumle - men brukt som smaks-/aromahumle spiller det vel ingen rolle (med mindre det er generelt mindre innhold av syrer/oljer i din. Jeg vet ikke om innholdet av de ulike bestandelene i humla samvarierer.)

Du kan sikkert bruke den lysere varianten - men det er vel særlig i nordtysk pils det ultralyse er et poeng. Ellers er ikke jeg den store pilsspesialisten her.
 
Har lagd massevis av Tjekk pils , og Weyermanns Premium Pilsner er den beste.
Blir ørlitegrann lysere enn vanlig pilsner.
Bruker kun Saaz og humler på 60/15/5 min. Lager mine på ca 25 IBU.
Dette gir den beste SMASH. Bør lagres et par mnd.

Jon
 
Har lagd massevis av Tjekk pils , og Weyermanns Premium Pilsner er den beste.
Blir ørlitegrann lysere enn vanlig pilsner.
Bruker kun Saaz og humler på 60/15/5 min. Lager mine på ca 25 IBU.
Dette gir den beste SMASH. Bør lagres et par mnd.

Jon

Høres bra ut !
Hvordan regnet du ut IBU og antall gram Saaz pellets ?

Og hvordan fordeler du humlen ( i gram ) på de forskjellige tidspunktene ?

Hvor mange kilo malt bruker du hvis du vil oppnå 25 liter i gjæringskaret ?

Bruker du stegmesking eller kun en temperatur ? Hvis en, ved hvilken temperatur ?

Har tidligere bare kjøpt ferdige ølsett, så dette åpner for mye muligheter for meg.

Mvh. Knut
 
Bruker Beercalc. Den regner ut IBU etter antall gram du plotter inn.
Til 25 liter i karet ville jeg brukt ca 6,5 kg. Utnyttelse 72%.
50 gr. 60 min. 50 gr. 15 min. og 50 gr. 5 min. Hvis du vil du ha mere humlesmak: 50 gr. 60 min. 50 gr. 20 min. 50 gr. 10 min. 50 gr.5 min.
Mesker en steg 66 grader. koker 90 min. kjøler så langt ned som mulig, helst under 10 grader.
Gjærer på 10 grader 21-28 dager. Da blir`n klar.
 
Bruker Beercalc. Den regner ut IBU etter antall gram du plotter inn.
Til 25 liter i karet ville jeg brukt ca 6,5 kg. Utnyttelse 72%.
50 gr. 60 min. 50 gr. 15 min. og 50 gr. 5 min. Hvis du vil du ha mere humlesmak: 50 gr. 60 min. 50 gr. 20 min. 50 gr. 10 min. 50 gr.5 min.
Mesker en steg 66 grader. koker 90 min. kjøler så langt ned som mulig, helst under 10 grader.
Gjærer på 10 grader 21-28 dager. Da blir`n klar.
Tusen takk for oppskriften ;-)
 
Får du tak i Weyerman Bohemian Floor maltet pilsner, så er det mest autentisk, og en herlig malt til tsjekkisk pilsner. (Selges på Bryggeland.) Du kan gjerne bruke en annen bitterhumle, f.eks. Magnum – har ingen ting å si for smaken. W34/70 er en tysk gjær (samme som WLP830). Meget god, men ikke helt riktig. Har en lei tendens til å gjære ut litt mye. Tsjekkisk pils skal ha litt restsødme. WLP800 eller 802 bedre valg. Har en ganske detaljert oppskrift her: http://brewgr.com/recipe/23217/purist-czech-pilsner-bohemian-pilsener-recipe?public=true Den er veldig omstendelig (med dekoksjon), men du kommer langt med single infusion på 67-68 C.
 
Tilbake
Topp