Prosjekt bryggekjele fra vvb

bruker helgjenget tønnenippel fra bryggmaker, mutter og 90 bend på innsiden og mutter og krane på utsiden. Dette får du på kort tid istedet for og vente på ha ibay som kanskje ikke pakker godt og du må få nytt og ikke er ferdi før høstjevndøgn.
 
Vi har "han" camlock på slanger og hun på tanker.fungerer glimrende..

Har sensor stikkende inn i mesketank. bruker denne http://www.ebay.com/itm/380910500509?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT
Den klarer du ikke ta knekken på..Får litt forsinkelse i temp avlesingen men det er ikke noe problem.

Bruker STC1000 for å overvåke temp i mesk(senter mesk), HERMS med egen tempføler styrer tempen i mesk..avviket mellom disse er +- 0.3 grader når det har stabilisert seg..
Ønsker ikke kuppe tråden, men har et lite spørsmål til TazzaT.
Er på leting etter thermowell og tempsensor til STC1000. Har du link til tempsensor som passer til den thermowell du linker til?
 
Den som fulgte med min er i plast, men har sett at det finnes noen med en metallhylse. Tenkte det var en slik du hadde.
 
Silbunn med koning ned funker dårlig, så må enten ha den med koning opp eller lage meg en ny flat falsk bunn.

Må også få isolert koblingene til elementene. Noen med en ide til hvordan disse greit kan skjermes?
 
Må lage en spiralkjøler, og har tilgang på 15mm rette kobberrør, som ikke er glødde. Lar det seg gjøre å bøye disse til en spiral med diameter ca 40 cm?
 
Idag ankom thermowell og PT100. Bør sensor monteres nær midten av kjelen i mesk, eller heller under falskbunn for å hindre at vørteren som varmes opp av elementene og sirkulerer blir for varm?
Og bør det brukes et medium mellom thermowell og PT100 for å unngå stor forsinkelse?

MK5lQmE.jpg


Venter fortsatt på PID fra ebay, som ble sendt 1 juni..
 
Fikk også koblet elementene direkte til spenning og kokt opp en bøtte vann.
Brukte en 0,75mm^2 lampeledning fra bryter og ut til elementene, og denne ble som forventet god og varm ganske fort. Men kjente etterpå at både stikket og ledningen frem til bryteren(som skal være G3 1.5mm^2) var smålunken på 4kw kursen. Er dette innafor?
 
Om det blir varmt er det vel ikke innafor.... Man skal ikke ta sjanser når det kommer til strøm. Få det gjort skikkelig med en gang så slipper du å se at bryggerommet eller hele huset går opp i flammer.
NEK sier vel 2,5mm^2 for så høy last.
 
Fikk også koblet elementene direkte til spenning og kokt opp en bøtte vann.
Brukte en 0,75mm^2 lampeledning fra bryter og ut til elementene, og denne ble som forventet god og varm ganske fort. Men kjente etterpå at både stikket og ledningen frem til bryteren(som skal være G3 1.5mm^2) var smålunken på 4kw kursen. Er dette innafor?
NEI! Dette er ikke innafor! Og på 4kW enfase er heller ikke 1,5mm2 innafor. Du skal ha 2,5mm2. Skift dritten før det brenner opp. Få vekk den lampettledningen, den er 0,75mm2 og er faktisk beregna for lampetter..
Og det er heller ikke moro om bryggingen går skeis. Hva gjør du når det skal kokes og ingenting virker lenger?
 
Etter de gode gamle forskriftene (fram til 90 tallet) er ikke 2,5 innafor heller, vi er jo her over 16 A
Men jeg har ikke de siste strøm og sikringstabeller. Siste tiden min som elektriker ble det brukt 20 A på komfyrkurs, 2,5 mm2 som jeg ikke tror/vet det er lov til i dag.
 
Etter de gode gamle forskriftene (fram til 90 tallet) er ikke 2,5 innafor heller, vi er jo her over 16 A
Men jeg har ikke de siste strøm og sikringstabeller. Siste tiden min som elektriker ble det brukt 20 A på komfyrkurs, 2,5 mm2 som jeg ikke tror/vet det er lov til i dag.
Jo det er forsåvidt riktig, men. Det gjelder jo bygningsinstallasjoner. Dette er ikke en del av den faste installasjonen. Det er å regne som et utstyr. Da er det opp til produsenten av utstyret å bestemme hva som er godt nok. :)
 
Jo det er forsåvidt riktig, men. Det gjelder jo bygningsinstallasjoner. Dette er ikke en del av den faste installasjonen. Det er å regne som et utstyr. Da er det opp til produsenten av utstyret å bestemme hva som er godt nok. :)
Bør vel avhenge av om "produsenten" har kompetanse på området?
 
Bør vel avhenge av om "produsenten" har kompetanse på området?
Det er underforstått. Enhver som produserer et utstyr er å regne som fabrikant og er ansvarlig for alt som gjelder virkemåte og sikkerhet for bruk av utstyret. Har man produsert et utstyr så kan man ikke fraskrive seg produsentansvaret med henvisning til at man ikke har kompetanse.
 
Hva ville forsikringsselskapet si, hvis det mot formodning skulle ta fyr i slikt hjemmelaget utstyr og lage brann?
Usikker på om min uttalelse i rollen som produsent om at det var bygget "godt nok" stiller sterkt i et slikt tilfelle.

Prøver iallefall å ikke gå på akkord med spesifikasjonene når jeg bygger, heller litt ekstra sikkerhet.
Men hadde vært interessant å vite hvordan saken stiller seg ved ev. uhell/brann på slikt utstyr, og praksisen til forsikringsselskapene.
 
Tilbake
Topp