Brygge øl av krosset korn

Jeg har erfaring fra bare en batch foreløpig, med råvarer fra Bakke Brygg i Trondheim.

Jeg jobber hos en gårdbruker/entreprenør som er en av de største i Norge på krossing av korn til bruk som kraftfor for storfe. Krossing vil si at man knuser kornet mellom to ruller på samme måte som enkelte bryggere gjør (bare at denne krosseren koster over 1 mill...). Såvidt jeg vet krosser han bygg og noe hvete. Krossingen gjøres i august/september.

Jeg får det selvsagt gratis. Bør jeg prøve en batch og se hvordan det blir, er det noe spesielt jeg bør tenke på? Eller er det usannsynlig at dette vil funke?
 
Vil anta at korn som skal brukes til for ikke blir maltet først, dermed er det ikke noe sukker å hente..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Du trenger enzymer som kan bryte ned stivelsen i kornet til gjærbart sukker. Disse enzymene er ikke tilstede før kornet maltes. Du kan sikkert bruke en del umaltet korn i brygget ditt så lenge du har nok enzymer tilgjengelig til å bryte ned stivelsen her, men om du har så mye å tjene på det tror jeg ikke.
 
Tilbake
Topp