Hjeeelp! Flaskekrise!

Med tanke på hva du skal ha dette brygget til så foreslår jeg og at du tar deg tid/råd til nye flasker om du er bekymret for de brukte. Surt om alle eller deler av batchen skal bli dårlig og skape krøll i 40 års laget fordi noen flasker blir dårlige.
 
Med tanke på hva du skal ha dette brygget til så foreslår jeg og at du tar deg tid/råd til nye flasker om du er bekymret for de brukte. Surt om alle eller deler av batchen skal bli dårlig og skape krøll i 40 års laget fordi noen flasker blir dårlige.

Takker mange for alle velmenende råd om å "ta seg tid/penger" til nye flasker... Hadde det vært et alterntiv så hadde jeg selvfølgelig gjort det.. men med flasking i dag, med påfølgende avreise til Spania, og ansvar for to små barn, så må jeg gjøre det beste ut av det jeg har.

Derfor hadde jeg satt pris på tips til det jeg faktisk spurte om i utgangspunktet. Nå har flaskene ligget i klorbad over natten.. håper det gir meg et bedre utgangspunkt.
 
Med barn i familien har du sikkert et malerskrin du kan 'låne' en malerkost fra. Kobles på drill, og vips har du en flaskebørste...
 
Det kraftigste vaskemiddelet for problemflasker er nevnt flere ganger før, kaustisk soda.
+1 fra meg også på den. Vernebriller og hansker kan også nevnes, samt holde stoffet godt unna barn.

Gitt nok tid løser det opp et helt lik..., brukes av enkelte mafia organisasjoner til slikt ;)
 
Takker for gode innspill... Når det gjelder kaustisk soda.. benytter dere den i pulverform? Kjører dere da anbefalt blanding som på pakken, eller eksisterer det en egen hjemmebryggermix?
 
Jeg har aldri opplevd at mugg klarer seg gjennom et skikkelig bad med PBW. En skikkelig spyling med varmt vann fra flaskeskyllern på springen og deretter 20min nedsenket i PBW(ja det er dyrt, men det funker hvis du blander riktig). Deretter ny runde med varmtvannskylling med flaskespylern så er det klart for Starsan.
 
Er jo ikke noe problem, du må bare skaffe deg en flaskebørste. Jeg legger de bare i bløt, fjerner alt med flaskebørste og så skyller i Starsan. Har aldri hatt problemer med det. Må ikke gjøre det verre en det er ;)
 
Er jo ikke noe problem, du må bare skaffe deg en flaskebørste. Jeg legger de bare i bløt, fjerner alt med flaskebørste og så skyller i Starsan. Har aldri hatt problemer med det. Må ikke gjøre det verre en det er ;)

Dette er et svar etter min smak :D
 
Takker for gode innspill... Når det gjelder kaustisk soda.. benytter dere den i pulverform? Kjører dere da anbefalt blanding som på pakken, eller eksisterer det en egen hjemmebryggermix?
Ja, kjøper i pulverform, biltema er billigst. Har også kjøpt i dagligvare beregnet på lutefisk for å lage tyske laugenpretzels til ølet, kaustisk soda for matlagning;)

I industrien brukes rundt 2% løsning har jeg lest, men noen leverandører oppgir 1 dl kaustisk til 10 liter vann for vasking, iallefall sterkt nok. Bruker løsningen som avløpsrens etterpå....
 
Da er jobben igang.. Flaskebørste med påfølgende bad i kaustisk soda... Hvor lenge må de ligge før "jobben er gjort"?

f2a7d831e15a0995c72f22191bba9662.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Takker for alle gode tips. Jobben er gjort og nå står det 6 kasser Pale Ale, med rosa kork, i det som må være Europas reneste flasker!

Hva gjør man ikke for disse kvinnfolka.

OG på 1.054 og FG på 1.012. Det var spot-on på begge variablene og skulle tilsi en fin PA på 5,6 ish prosent abv.

Det ble en Pacific Pale Ale da all humle var fra NZ. Nå gleder jeg meg bare til å smake!

28e9bbbcbeef1fff9ee4e235b35b4f8e.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Takker for alle gode tips. Jobben er gjort og nå står det 6 kasser Pale Ale, med rosa kork, i det som må være Europas reneste flasker!

Hva gjør man ikke for disse kvinnfolka.

OG på 1.054 og FG på 1.012. Det var spot-on på begge variablene og skulle tilsi en fin PA på 5,6 ish prosent abv.

Det ble en Pacific Pale Ale da all humle var fra NZ. Nå gleder jeg meg bare til å smake!

28e9bbbcbeef1fff9ee4e235b35b4f8e.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
Flott at du kom i mål til slutt.
 
Tilbake
Topp