Varmekilde i gjæringsskap nødvendig?

That i will do, takk for info
Blir det en tråd om prosessen fra bygging av bryggerrom?
 
Np :) ja, tenkte å lage en så fort jeg kommer i gang :) må pusse opp hele huset og samboeren ser vel helst at bryggerommet kommer etter kjøkken og stue ;)
 
Jeg har en ITC 310T som Bryggselv selger.
Enn så lenge har jeg bare et lite kjøleskap som tar ett gjeringskar.

Men vil 15W holde? Tenker kanskje 25W blir for mye varme, så det blir unødvendige svingninger i temp.
Hei
Skal ikke svare deg på denne tråden, men heller spørre...hvordan får du lagt inn parametrene på aktuell tid (dato/dag/klokkeslett) på ITC-310T
Har nettopp anskaffet en slik selv, og får til de andre innstillingene....bare ikke dato/tid.
Følger oppsettet i flytskjemaet nøye.
 
Hei
Skal ikke svare deg på denne tråden, men heller spørre...hvordan får du lagt inn parametrene på aktuell tid (dato/dag/klokkeslett) på ITC-310T
Har nettopp anskaffet en slik selv, og får til de andre innstillingene....bare ikke dato/tid.
Følger oppsettet i flytskjemaet nøye.

Har ikke lagt inn noe dato, så vidt jeg husker uten å ha manualen forran meg så tror jeg ikke det er mulig. Jeg har bare satt opp tempen gjæringsbøtta skal ha, og at differansen ikke skal være mer enn 0,5 grader +/-
 
Har ikke lagt inn noe dato, så vidt jeg husker uten å ha manualen forran meg så tror jeg ikke det er mulig. Jeg har bare satt opp tempen gjæringsbøtta skal ha, og at differansen ikke skal være mer enn 0,5 grader +/-
OK. Takk for rask tilbakemelding. Det er muligheter for dette, men ved nærmere ettertanke, er dette kanskje ikke nødvendig. Brygger på hytta, så denne overvåker gjæringsprosessens 5 trinn mens jeg er hjemme . Genialt !
 
Om jeg husker rett, har de første (lavest nr) ikke mulighet til å legge flere gjæringssteg. ITC-310T mener jeg har dette.
Man legger ikke inn klokke og dato på noen av disse, eller på STC-1000, kun lengde (minutter) på de forskjellige stegene.
Jeg kjenner best til STC'en og den lagrer temp/tid i minnet hver time. Dersom strømmen går, starter den derfor ikke forfra, men på siste timesmerke. Trolig det samme på ITC'en
 
Sist redigert:
OK. Takk for rask tilbakemelding. Det er muligheter for dette, men ved nærmere ettertanke, er dette kanskje ikke nødvendig. Brygger på hytta, så denne overvåker gjæringsprosessens 5 trinn mens jeg er hjemme . Genialt !
Bruksanvisning og enhet beskriver hvordan du setter tid og dato, men i dagens versjon så er visstnok ikke dette mulig allikevel....

En fra homebrewtalk fikk nedenstående svar fra leverandør angående dato og tids settinger, tyder på funksjonalitet som var planlagt men foreløpig ikke implementert. Og uansett mest egnet for andre bruksområder av termostaten son natt/dagsenkning etc, ikke viktig for kontroll av gjæringsprosessen

Got back from Inkbird's customer service. They stated that you can not set the date and time and that the current setting is fixed at the factory. Kinda odd they decided to ship like that. Also, I was told to ignore the instructions on how to set the date and time.
 
Om jeg husker rett, har de første (lavest nr) ikke mulighet til å legge flere gjæringssteg. ITC-310T har dette.
Man legger ikke inn klokke og dato på noen av disse, eller på STC-1000, kun lengde (minutter) på de forskjellige stegene.
Jeg kjenner best til STC'en og den lagrer temp/tid i minnet hver time. Dersom strømmen går, starter den derfor ikke forfra, men på siste timesmerke. Trolig det samme på ITC'en
Bruksanvisningen til ITC'en beskriver at den holder rede på hvor lenge strømmen var borte, og starter på steg/tid som om strømmen ikke skulle ha vært borte, setting AT=auto.
Den har en "superkondensator" som fungerer som et lite batteri som tillater dette. Er et eksempel i bruksanvisningen som illusterer dette for et strømbrudd på 3 timer.

Om bruksanvisningen er korrekt.... Se over for tilfelle hvor den ikke er det. Og om en egentlig ønsker at enheten skal oppføre seg slik. Er vel ikke viktig, et særtilfelle du sjelden opplever i Norge er lange strømbrudd.
 
Sist redigert:
Det viktigste er at den ikke starter forfra. Da ville den ha senket temperaturen i mine oppsett, noe enkelte gjærtyper ikke liker.
Kult at ITC'en har denne 'avanserte' muligheten
 
Takk til alle for innspill, og oppklaring. Dette forklarer en hel del. Da blir det opp til hytta og koble fra stc-1000,og heller prøve meg på nyinvesteringen ITC-310T.
 
Vi bygget om kjøkkenet, så hyllen er en gammel kjøkkenhylle. Den tåler langt mer enn hva jeg trenger :)
Skapet er langt fra fancy, men gir meg den kontrollen jeg trenger.
STC'en kjører temperaturen, så har jeg en gjæringslogger som logger luft + 2 * gjæringskar. bb.sevland.no
Vis vedlegget 21584

Jeg ser at du bruker en standard lampesokkel til varmepæren din.
Gjør du fortsatt det, og hvor lenge har det stått slik?
Jeg har gjort det samme. Men jeg er litt nervøs siden det er ganske fuktig luft i et kjøleskap.
Så jeg hadde mest lyst på noe som er IP44.

Er det bare jeg som er for nervøs?
DSC_0841.jpg DSC_0842.jpg
 
Min står der fremdeles, og har vært i kontinuerlig bruk siden montering. Er imidlertid på jakt etter en ny plate av stålrør som kan kjøres i vaskemaskin ved behov.
Mitt kjøleskap er for stort for denne...
 
Tilbake
Topp