Jula 15 liters bøtte som gjæringsdunk?

Bruker hevert og har en ekstra klype (Jula) på slangen slik at hevert-klypa ikke sklir
b24e483c56810345475b669110c81b14.jpg

Illustrasjonsfoto :)

Hvor stor er den bøtta der. 15L? Er på jakt etter 15L selv og så for meg at jeg må bruke de fra Bryggselv, men dette ble jo plutselig veldig aktuelt.

Hvis den er 15Liter, på bildet ser det ut som at det er litt headspace over øverste merkingen, stemmer det?
 
Jeg kjøpte akkurat en slik, men har både 10 og 15 liter fra bryggselv også. Jeg kommer nok til å bruke Jula-bøtta mest til omstikking og flasking. Bryggerutstyret mitt passer 10-15 liters batcher, så de vanlige 25-literne er litt overkill for min del.
 
Jeg kjøpte akkurat en slik, men har både 10 og 15 liter fra bryggselv også. Jeg kommer nok til å bruke Jula-bøtta mest til omstikking og flasking. Bryggerutstyret mitt passer 10-15 liters batcher, så de vanlige 25-literne er litt overkill for min del.

Hvordan er høyde/bredde ratioen på jula Vs bryggselv 15L? Hvilken er høyest?
 
Helt grei bøtte. Og har den fordelen? at du kan lage hull i lokket hvor du vil.
Og så kan det være greit å ha noen lokk uten hull. Det skulle de vanlige 30litrene også kunne blitt levert med.
Laget mindre hulldiameter (Ø12mm?) så gummigjennomføringen går ikke så langt ned at sporet kommer i selve lokket. Holder tett likevel.
 
Er det noen som har noen tanker om hva som er "best" av en en bøtte som er høyere og smalere kontra en som er bredere og lavere?

Jeg klarer ikke bli enig med meg selv.

Det jeg tenker på er tapping fra kran, trub etc, og jeg skal uansett ha 30% headroom i bøtta, mtp krausen.

Skal da lage på fat 9L batcher.
 
Sist redigert:
Med tanke på å få med seg mest ut av bøtta, så er kanskje smal og høy best. Da blir det jo litt mindre igjen i bunn. Hvis begge typene rommer 15 liter så blir det jo like stor plass for gjæringen i begge.
Noen som vet hvor stor forskjell det er snakk om?

Kanskje bruke prisen som pekepinn denne gangen?
 
Siden måleskalaen på Jula-bøtta stopper på 12 liter, så tipper jeg totalvolumet i den er litt mindre enn i Bryggselv-bøtta (som har måleskala til 15 liter). Eller for å si det slik: Jeg tror Jula-bøtta rommer maksimalt 15 liter, mens Bryggselv-bøtta er laget for opptil 15 liter brygg med litt ekstra headroom for gjæringsskum.
 
Er det noen som vet hvor mye som blir lagt igjen hvis man IKKE tilter bøtta og har krana i en fornuftig høyde?

Og. Er det nok å montere krana "fornuftig" og så IKKE få guff ut av krana, eller vil truben etter en IPA legge seg over krana?

Med andre ord. Hvor mye svinn får jeg etter en øl med passe trub?
 
Tilbake
Topp