Kommersielle oppskrifter (fra bryggeriene)

Du har vært lenge vekke fra forumet....
Jepp, dessverre. Ble kastet ut av vaskerommet av fruen. Men nå har jeg endelig fått lagt inn vann og avløp i kjellerrom, så here we go again! Fått bygget meg et pent lite bryggerom. Sliter litt med ventilasjonsløsning, må antageligvis kjerneborre gjennom betongveggen. Men men, hva gjør man ikke for å komme igang med brygging igjen!?
 
Jepp, dessverre. Ble kastet ut av vaskerommet av fruen. Men nå har jeg endelig fått lagt inn vann og avløp i kjellerrom, så here we go again! Fått bygget meg et pent lite bryggerom. Sliter litt med ventilasjonsløsning, må antageligvis kjerneborre gjennom betongveggen. Men men, hva gjør man ikke for å komme igang med brygging igjen!?
Jeg hadde pause i 2 mnd av tilsvarende grunner. Føltes som en evighet.
 
Ægir Vetlebror:
Vetlebror Session IPA
OG 1.047
FG 1.012
IBU 42.1
EBC 16.6
Fermentation temp 21˚c
Yeast WLP001
Malt %
Pale ale malt 87.5
Munich I 5.4
Munich II 3.6
Caramunich II 3.6
Mashing temp - Time (min)
68 - 60
72 - 15
Hop Gr pr/l α acid % IBU in wort Time added
Galaxy 0,286 15 11,7 First wort
Galena 0,571 14,1 20,4 60
Galaxy 0,286 15 10 30
Galaxy 0,857 15 0 WP
Galaxy 2,857 15 0 Dry hop
Citra 1,429 13,5 0 Dry hop


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Heretic Brewing Company - Evil Cousin:

BrewNotes from Jamil

ABV: 8% SRM: 4 IBU: 100 OG: 1.067 (16.4 Plato) FG: 1.005 (1.4 Plato)

Grain Bill: Pale Malt: 94% Crystal 15: 2% Dextrose: 4%

Hops: 60 min: CO2 Hop Extract (50 IBU) 0 min: Columbus (5.4 grams/gallon) 0 min: Apollo (5.4 grams/gallon) 0 min: Cascade (7.2 grams/gallon)

Dry Hopping:

1: 5 Days
Columbus (4.2 grams/gallon) Cascade (4.2 grams/gallon)

2: 10 Days
Apollo (5.6 grams/gallon) Simcoe (3.2 grams/gallon)

Fermentation: White Labs WLP 001 @ 69F / 20.5C

Salts: Gypsum (2 grams/gallon)
 
KINN GAMLEGUTEN LYS STOUT

Merk at dette er en direkte nedskalering fra 4000 liter til 25 liter i gjæringskar, så den er nok ikkje heilt nøyaktig. Vær særlig obs i forhold til humlemengder.

OG 1.068 FG 1.016
Mesketemperatur 65 grader

83% Maris Otter Pale Malt
10% Amber Malt (Thomas Fawcett)
7% Crystal Malt (Thomas Fawcett)

Bitterhumle (60min før kokestopp): 60g East Kent Golding
Aromahumle (15min før kokestopp): 20g East Kent Golding

Synes kanskje mengden bitterhumle virker litt høg. Forsøk å legg oppskrifta inn i en form for oppskriftsmal (BeerSmith, BeerTools el. lignande) for å dobbelsjekke. IBU skal være 50.

Gjæres ut med WYeast 1318 London Ale III på 21 grader.
Noen som har brygget eller satt denne oppskriften i Beersmith, eller tilsvarende? Jeg får EBC til å bli 34, og det virker litt lyst. Står ikke spesifisert i oppskriften noe om EBC på speisalmalten, så la inn det min likale forhandler har - Amber malt (110 ebc) og krystal malt (150 ebc). Bør man gå for mørkere crystalmalt?
 
Det er jo en øvelse i seg selv, å kopiere øl som produseres i stor skala. En ting er nå den prisentvise fordelingen av malten som produsenten gjør, men så kommer det med effektivitet inn som en faktor også....
 
Du får ta noen grep for å få meskeeffektiviteten ned, da må du bruke mer malt, og da blir fargen mørkere.
 
Kinn delte velvillig oppskriftene på et par av mine favoritter; Solsnu og Julefred
Så gjenstår det å se om jeg klarer å komme i nærheten selv. Håper flere prøver seg.


Solsnu OG 1.067 FG 1.010

85,5% Pilsner Malt
9,5% Munich Type II
4,5% Carahell
0,5% Carafa Special Type II

Meisketemperatur 63 grader

Bitterhumle: Northern Brewer
Aromahumle: Hallertauer Mittelfrüher

IBU justeres til 25.
Forholdstall: I vår oppskrift på 4000L brukar vi 3,7kg bitterhumle og 3kg aromahumle.

Gjæres ut på 18 grader med WYeast 3787 Trappist High Gravity.

Julefred OG 1.070 FG 1.020

88,3% Pale Malt
4,4% Crystal Malt
4,4% Amber Malt
2,2% Dark Crystal Malt
0,7% Roasted Barley

Meisketemperatur 67 grader

Bitterhumle: Northern Brewer
Aromahumle: Fuggle

IBU 30
Forholdstall: 4000 liter = 7kg bitterhumle og 2,45kg aromahumle.

Gjæres ut på 19 grader med WYeast 1318 London Ale III.
 
Regner med at det er den offisielle?

Hvis jeg ikke husker feil så mener jeg å ha hørt at NØ bruker 11 forskjellige malttyper i imp. stouten. Og jeg blir litt overrasket hvis Kjetil ikke hadde med peated malt når han lagde den oppskriften...
 
Hvis jeg ikke husker feil så mener jeg å ha hørt at NØ bruker 11 forskjellige malttyper i imp. stouten. Og jeg blir litt overrasket hvis Kjetil ikke hadde med peated malt når han lagde den oppskriften...
Jeg spurte bryggeriet om oppskriften i fjor høst, i oppskriften jeg fikk tilsendt, ble det brukt Maris Otter, hvetemalt, munich, roasted, sjokolademalt, pale crystal, crystal og havremalt. Men det kan jo være at de holder litt tilbake når de deler ut oppskrifter...
 
Tilbake
Topp