Tørrhumle kaldt vs varmt

Er det noen som har noen ca-ish estimater for kontakttid for humlen hvis vi sammenligner det å tørrhumle kaldt mot varmt, for å oppnå samme grad av effekt? Type etter coldcrash vs full kontakttid før coldcrash?

Har lest litt av hvert, og det er like mange svar som det finnes supper i Polen.

Var såpass sopp at jeg glemte å tørrhumle ene ølen før CC. Nå lurer jeg på når jeg kan frigjøre kjøleskapet og få en direkte repitch.
 
... Googler "tørrhumle kaldt" og kom over denne "tråden"..

Noen som nå, nesten 2år etter tråden starta, har noen tanker rundt dette?

Har en belgisk IPA (inspirert av Raging Bitch, kalt "Nagging Bitch" , da den er på beskjedne 6% kontra de 8 til originalen.

Skal tørrhumle med amarillo og mosaic(?) Husker ikke helt i farten. Stått 3dager nå. Tenkte å la den stå i rundt 3uker på 20grader (wlp400) deretter CC i 5dager.

Bør jeg tørrhumle i det jeg starter CC, eller 5 dager før dette?



Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
.... ser vel ikke helt ut som om tråden 'tok av' i sin tid :)
Jeg har også et brygg hvor jeg glemte tørrhumling for jeg hadde kommet ned til +2 graderC. Lot den stå i 10 dager med 'kaldhumling'. Den ble fin, men jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag da jeg ikke har laget denne ølen flere ganger.
Jeg ville kjørt varm tørrhumling i 5 dager, og så kan du kjøre den ned på CC nesten så lenge du vil...
 
http://brulosophy.com/2016/01/18/dry-hop-temperature-warm-vs-cool-exbeeriment-results/ her er en kar som har forsøkt å komme litt til bunns i saken. Jeg foretrekker å tørrhumle varmt, uten at jeg har gjort noen slags sammenligninger for å komme fram til at det er å foretrekke.
Personlig er jeg av den oppfatning at det eksperimentet (og mye av de andre fra den karen) ofte har minimalt med verdi, lett å tro at inntekt til vedkommende via klikk og sponsorkroner er vel så viktig som eksperimentene.
Liker å lese de raskt igjennom allikevel, reiser jo interessante problemstillinger, og spesielt i kommentar feltet kan det hende det dukker opp noe vitenskapelig materiale som jeg finner matnyttig.

Vitenskapelige undersøkelser (og forøvrig sunn fornuft) viser at du trenger lenger kontakt tid når du tørrhumler kaldt vs. varmt for å trekke ut det du ønsker fra humlen, og i nevnte eksperiment var kontakt tiden den samme. Altså ikke spesielt relevant for det det spørres om her, kontakttid varm vs. kald tørrhumling.

Står en del om forskjellig praksis i profesjonelle bryggerier angående tørrhumling i boken "For the Love of Hops" av Stan Hieronymus. Har bare kommet over noen få eksempler på tørrhumling ved CC temperaturer som f.eks. hos Brooklyn Brewery der Brooklyn Lager tørrhumles i 10 dager ved 2 grader under modningstiden til ølet. Fulgte dette selv ved brygging av en slik klone.

De få eksemplene jeg har sett ved tørrhumling kaldt <12 grader gjøres fordi det er praktisk for bryggeriet, det hevdes ikke at det gjøres for smak/aroma.

Finner ikke noen plass der kald tørrhumling foretrekkes pga. smak/aroma, men dersom du skulle ønske det er 10 dager ved ~2 grader et bra utgangspunkt.

4-5 dager ved 18-19 grader er det jeg bruker selv, etter å ha lest resultatene fra Miguel i denne tråden
I ettertid har jeg funnet mye støtte i faglitteratur for dette tørrhumlings skjemaet.

Hvor lenge etter varm tørrhumling du kan la ølet stå med humlen ved CC temperaturer uten å dra ut gress smaker aner jeg lite om, men 5 dager er ihvertfall godt innenfor.
Har lest om noen få øl/bryggerier som tørrhumler varmt i 14 dager, mye forskjellig praksis ute å går på dette feltet..
Sitat fra boken "For the Love of Hops"

«When the Shellhammer Lab at Oregon State University began research related to dry hopping and aroma in 2011, graduate student Peter Wolfe surveyed small breweries about their dry hopping practices. He quickly found the only consistent aspect of the way various breweries dry hop beer is that there is no consistent approach. Not how they add hops. Not the temperatures at which they dry hop. Not the amounts they use, the amount of time the hops remain in contact with the beer, if they first remove yeast, if they dry hop a second or even third time.»
 
BrewDog anbefaler etter hva jeg husker at man tørrhumler noe lavt (Tror det var 15 eller 16 grader). Står i DIYDOG
 
image.jpg står mye rart i diy.. Har tenkt å prøve det, men har blitt med tanken.. Jeg tørrhumler som regel 19++
 
Tilbake
Topp