IPA mangler humlepreg

Sjallabais,

Brygget en IPA for en måneds tid siden. Åpnet første flaske nå etter 14 dagers karbonering. Både farge, lukt og karbonering er OK, men ølet mangler mye humlepreg. Mesketemperaturen ble noe høy, ca 70 grader. Bitterheten er forsåvidt grei, men ølet har en ufin besk/treaktig smak. Smak av humle er omtrent fraværende uten at jeg vet hvor problemet ligger. Følger vi var nøyaktige og unngikk å tilføre for mye oksygen i ølet etter koking. Er valget av humle feil, eller er mengdene dårlig balansert? Eller ligger problemet et annet sted?

Malt
6,5 kg pale malt
0,3 kg crystal
0,3 kg caramel
mesket 60 min på 70C

Humle
40g Challenger @60 8,2% AA
10g Challenger @40
10g Cascade @40 6,9% AA
10g Chinook @40 11,6% AA
20g Cascade @20
10g Chinook @20
35g Cascade @0
30g Chinook @0
50g Cascade tørrhumle
50g Chinook tørrhumle

Kokevolum 27L
Gjæringsvolum 20L
OG 1.068
FG 1.01-1.015
US05 gjær
 
Sist redigert:
Riktignok mesket du veldig høyt, men stemmer den FG'en der??

Sikker på at humla ikke var gammel eller tørket inn? Luktet du på den? Mengden brukt skulle tilsi at det var plenty med humle i ølet imo.
 
FG kan jo ikke stemme! I så fall har du et øl med 1,5 % ABV. Antar den er feil?

Karbonert på flaske? Hvilken temp? Hvordan er det lagret? Høye temperaturer på gjæring, flaskekarbonering, og lagring er IPA-ens nemesis. Bare spør @Miguel
 
Har ikke så mye å bidra med egentlig. Det burde jo smake humle av det, selv om det kanskje ikke blir helt ferskt og friskt. Ellers som stian over her påpeker så kan ikke fg-en stemme hvis du har hatt gjær oppi der. Samt at humla bør ha luktet riktig før du hadde den oppi.
 
Oi, har rettet FG nå, mikset den opp med OG fra annet brygg. 1.01-1.015 skulle det stå

Riktignok mesket du veldig høyt, men stemmer den FG'en der??

Sikker på at humla ikke var gammel eller tørket inn? Luktet du på den? Mengden brukt skulle tilsi at det var plenty med humle i ølet imo.

Humle kjøpt samme dag, luktet fint.

Karbonert på flaske? Hvilken temp? Hvordan er det lagret? Høye temperaturer på gjæring, flaskekarbonering, og lagring er IPA-ens nemesis. Bare spør @Miguel

Karbonert på flaske med 6 g/l sukker, gjæret på 20 grader og lagret 2 uker tilsvarende.

Har riktignok ikke tilført oksygen etter nedkjøling annet enn strålen fra kuleventilen i kjelen til gjæringskar
 
Når tilsatte du tørrhumlen? 5dager før tapping er optimalt for best aroma...

Besk treaktig smak kan minne om tanniner og dersom du har hatt høy meske temperature over 75gr så er det en mulig årsak til denne smaken
 
Chinook og cascade vil ikke gi deg veldig sitrus/frukt/bær hvis det er det du savner. Når du nevner tre-aktig så tenker jeg chinook. Synes den er passe "grov".
 
Når tilsatte du tørrhumlen? 5dager før tapping er optimalt for best aroma...

5 dager gjæring uten tørrhumle, og 5 dager med. Føler vi var ganske så nøyaktige, klarer derfor ikke se hvor feilen ligger. Har laget bedre IPA tidligere med mindre humle og justerte opp mengdene i denne
 
Forøvri så er kanskje ikke tidene og mengdene for smakshumle tilsetningene optimale.
0 min humlen kan gi veldig lite smakseffekt dersom du kjøler raskt ned fra kok til 20gr.
 
Forøvri så er kanskje ikke tidene og mengdene for smakshumle tilsetningene optimale.
0 min humlen kan gi veldig lite smakseffekt dersom du kjøler raskt ned fra kok til 20gr.

Aha, det gir mening. Spiralen bruker vel 10-12 min, så får bytte om mengdene neste gang! Er litt av en iterasjons-prosess å brygge godt øl viser det seg
 
40min humlen vil gi kun bitterhet og lite smak. Foreslår 15min og 2-5min for mere smak, minimum 50gr (gjerne mer) på disse tidene så skal du se at det blir mer smak I IPAen. Typisk så har jeg 40-50% av IBUen på 60min, det resterende av IBU på sene smaks tilsetninger på mine IPAer...
 
Sist redigert:
Det er nok ikke det som gjør det. Du har 100g tørrhumle oppi der, det gir masse smak. Alle humletilsetninger gir smak, til en viss grad. Kanskje humletypene er feil for din gane? Selv ville jeg ikke laget en ipa med kun de humlene hvis man er ute etter frukt/bær-ish. Mye tidlig humle, og av de typene, som kan forklare noe av dette tre-preget?

Edit. Svarte etter å ha lest innlegg #9
 
Etter å ha faktisk brukt hue litt på åpningsinnlegget ditt så er min tanke er at du har brukt feil humler og mye til feil tider. Hvis du ser på oljeinnholdet i humla så ser du at du sitter igjen med mye treverk. Myrcene som cascade har mye av, som er mye citrus/frukt/bær etc forsvinner som dugg for solen helt frem til etter aktiv gjæring. Resten av oljesammensetningen i de humlene gir det dette treverket (evt krydder) du snakker om. Og jo lengre du koker det jo mindre distinkt smak får du.

Ergo. To humler som er ganske like, mye "woody" saker, og den oljen som hadde mest "humlepreg" du vil ha i en am ipa har du for det meste kokt vekk.
 
Sist redigert:
(...)
Ergo. To humler som er ganske like, mye "woody" saker, og den oljen som hadde mest "humlepreg" du vil ha i en am ipa har du for det meste kokt vekk.

Ah, den kjøper jeg glatt. Valget av humle ble litt på sparket da den lokale sjappa var tom for både citra og amarillo (og mosaic var allerede i gjæringsdunken), så ble anbefalt disse humlene. Men tar lærdom av det til neste brygg som forhåpentligvis blir en killer. Takk for meget gode svar!
 
Tilbake
Topp