Klassisk amerikansk pilsner

Du kan jo lytte på en av podcastene jeg har linket til under.
Det er mye nyttig å hente fra disse podcastene. Jeg syns det er bedre enn rene oppskrifter fordi jeg får mye tilleggsinformasjon som gjør at jeg skjønner sammenhengen bedre.

Rune

http://media.libsyn.com/media/basicbrewing/bbr12-21-06.mp3 (Chris Colby, editor of Brew Your Own magazine, walks us through the hoops and hurdles home brewers have to go through to brew American Pilsner, the most maligned of all styles.)

http://www.thebrewingnetwork.com/archive/Jamil05-22-06.mp3 (Homebrewing beer. Brewing a Classic American Pilsner. Not like today's Bud, Miller or Coors, this is how American Pilsner was made before Prohibition. This is a malty, hoppy lager beer that is as delicious as it is American. A great brew for the 4th of July. Jon gets uppity. Jamil admits to throwing out lots of beer and describes Dave Sapsis funky wort chiller.)
 
Jamils program er helt genialt. Samtidig skal man ha det klart for seg at hans perspektiv bare er nettopp det: Ett perspektiv av mange ulike perspektiver som fører til deilig øl i verdensklasse. :)

Man skal ikke ta alt han sier for absolutt sannhet. Personlig synes jeg han er altfor glad i å lesse på med spesialmalt...
 
Boken hans, Brewing Classic Styles, er også ganske fin, særlig i kombinasjon med andre som Designing Great Beers. Billig er den også. Mitt neste brygg skal basere seg nært på hans Dry Stout (som forresten ikke har noe spesialmalt i det hele tatt), men bl.a. med Target istedenfor Kent Goldings som bitterhumle (jeg har EKG, men den har alfasyre på 4,2%, så jeg orker ikke tanken på å sløse den bort som bitterhumle).

Nåja. Det var Classic American Pilsner det var snakk om. Oppskriften hans er:
(26,5 liter og 1,049 SG før koking)

4,3 kg two-row malt
1,72 kg flaket mais

Saaz humle (3,5%AA), 35 IBU:
52 g (60 min)
28 g (20 min)
28 g (10 min)
28 g (5 min)
28 g (0 min)

Wyeast 2001.

Men han innrømmer at oppskriften hans er en smule overhumlet, så du kan med fordel kutte halvparten av smaks- og aromahumlen. Videre er Saaz ikke helt amerikansk, så den kan du erstatte med Cluster.
 
Istedenfor, eller i tillegg til, maisflak, så kan man også bruke ris. Det er bare å koke risen til en grøt og tilsette i meskingen. Mye amerikansk pils lages med både/og, samt at ris er lettere tilgjengelig.
 
Til en klassisk "pre-prohibition" amerikansk lager _skal_ det være mais og ikke ris. Mais setter litt smak, og (visstnok) er det viktig i denne stilen :)
 
Jeg tenkte at kanskje Kellogg's Corn Flakes kunne fungere, men de er faktisk tilsatt salt, sukker og malt. Men Petit selger flaket mais til 23,- per kg.
 
joques skrev:
Til en klassisk "pre-prohibition" amerikansk lager _skal_ det være mais og ikke ris. Mais setter litt smak, og (visstnok) er det viktig i denne stilen :)


verbegen.gif


Tenkte ikke på klassisk som såpass gammel...
 
Hvorfor ikke prøve seg på god amerikansk lager lignende Brooklyn Lager, en som er godt humlet ?

Richard
 
Når jeg ser på denne oppskriften, så vil jeg tro at det kommer til å bli en utpreget og skarp gressaktig humlesmak av dette brygget. Tror humlingen vil bli den totalt dominerende smaken på dette brygget.  :eek:

Regner med at "4,3 kg two-row malt" er Pilsnermalt............... Og det vil gi en relativt tynn body i dette tilfellet........  Tror ikke det vil balansere bra med humlingen....  :-\
 
"two-row" pleier vanligvis å bety en slags pale-malt og ikke pilsnermalt, iallfall når en amerikaner sier det.

Når det er sagt, så er det blitt hevdet at man trenger å bruke amerikansk 6-row for å lage en "ekte" CAP.
 
Ja, det var vel for å få bukt med 6-row-malten de begynte å ha i mais, etter det jeg husker (det begynner å bli lenge siden Prohibition nå, men...;)

Ellers mener jeg at two-row er en ganske generisk lys ameriansk malttype som verken er tysk pilsnermalt eller engelsk pale ale-malt, men jeg må innrømme jeg trodde den lå nærmere pilsnermalt, kanskje som denne lagermalten som produseres i England....eller?!
 
Tilbake
Topp