Kirsebærøl

runet

Norbrygg-medlem
Hei. Har 23L Wit stående til gjæring som jeg tenker å stikke om med kirsebær når ferdig gjæret. Planen er å la det stå 4-6mnd. Spørsmålet er hvor stort gjæringsspann trenger Jeg? 23L + 5kg bær. Tenker kanskje 22+11 liter pet. Blir det noen ny stormgjæring pga bærene? Vil ha så liten headspace som mulig.
 
Hva med standard, 30 liters gjæringsbøtte?
Du får litt headspace, men er nok ingen grunn til bekymring. CO2'en som dannes etter du tilsetter bærene, vil legge seg som et lokk oppå ølen.
Tror ikke det blir noen stormgjæring utav bærene.
 
Et spørsmål ang kirebærøl og andre bær / fruktøl? Blir disse en type lambic/ surøl? Jeg har sett en oppskrift der det skulle tilsettes brett og noen bakterier når bæra ble tilsatt.
 
Kriek er vel delvis en lambic eller noe slikt, gjæret med brett. Ikke helt sikker. Har uansett ikke tenkt å gjøre det denne gangen. Basen er en slags Wit gjæret med T-58. Tenkte kanskje at jeg burde ha et mer oksygentett gjæringskar i og med at den skal stå såpass lenge. Feks Pet. Og der finner jeg kun 22+11L. Går det bra å benytte vanlig 30L bøtte til dette formålet?
 
Har litt erfaring på dette da jeg nylig brygget hveteøl jeg senere tilsatte blåbær på. Jeg ville heller ikke forventet noe ny stormgjæring da jeg etter 2 uker på dunk tilsatte bærene. Hadde 10 liter øl jeg tilsatte 2,4 kg blåbær i. Dette i en gjæringsbøtte på 15 liter. Resultatet ser du her.

20160801_195821.jpg
 
Tilbake
Topp