Tråden for dumme spørsmål.

Skaler opp til du treffer riktig OG
ett bryggeprogram er stor hjelp,
ellers gir 1 kg malt sånn ca. 10 gravity points på 23 liter,
sånn ruffly
 
Du bør vite (eller bestemme deg for) hvilket utbytte bryggeriet ditt gir.
Da holder det med prosentvis fordeling.
 
Har nok et spørsmål :)
Når jeg sitter å ser på Kommersielle oppskrifter på forumet her (Og andre oppskrifter forsåvidt) så står det kun oppgitt hvilke type malt i %
Er det en måte å regne ut hvor mye malt det skal være når du ikke vet vekten på maltet til sammen?
Et eksempel:
http://www.7fjellbryggeri.com/brewourkjuaguttamberale
Det er en ganske fiffig måte å beskrive en oppskrift på som gjør at man kan bruke den om man brygger 10 liter, eller 100 liter. MEN, den forutsetter at man har brygget litt og kjenner utstyret sitt. Dersom man vet (av erfaring og egne notater) at man med feks 5 kilo malt får en OG på 1.050 på sitt eget utstyr, så kan man beregne (manuelt eller i et bryggeprogram) at man trenger så og så mye for oppnå en OG på 1.070, dersom oppskriften sier at det er det man skal ha - så fordeler man malten i det prosentforholdet oppskriften sier.

Poenget er vel: skaff deg et bryggeprogram (Beersmith eller tilsvarende)

EDIT: Brukte aaaaltfor lang tid på å svare
 
Det er en ganske fiffig måte å beskrive en oppskrift på som gjør at man kan bruke den om man brygger 10 liter, eller 100 liter. MEN, den forutsetter at man har brygget litt og kjenner utstyret sitt. Dersom man vet (av erfaring og egne notater) at man med feks 5 kilo malt får en OG på 1.050 på sitt eget utstyr, så kan man beregne (manuelt eller i et bryggeprogram) at man trenger så og så mye for oppnå en OG på 1.070, dersom oppskriften sier at det er det man skal ha - så fordeler man malten i det prosentforholdet oppskriften sier.

Poenget er vel: skaff deg et bryggeprogram (Beersmith eller tilsvarende)

EDIT: Brukte aaaaltfor lang tid på å svare

Tror kanskje jeg fortsetter et par brygg til med ferdige ølsett slik at jeg blir litt vandt til det :)
Ser jo at prosentmålingen er ganske genial. Ølsettene er jo standard 22-25 liter men kan jo være greit å brygge mer eller mindre enn det.
Ser jeg har litt å sitte meg inn i på beersmith og. Sikkert lett når man kommer skikkelig inn i det :D
 
Enkeltkalkulatorene er supre. Men det trenger jo ikke være enten-eller. Jeg synes det er kjekt med et helhetlig program for å komponere eller modifisere oppskrifter. Kalkulatorene er et glimrende supplement der programmene kommer til kort eller trenger kvalitetssikring.
 
Et nytt spørsmål:
Jeg brygget en mindre alkoholsterk klone av Kinns Vestkyst på fredag. Tilsatte 6 mnd gammelt skyldt gjær fra forrige brygging (samme øl, samme gjær). Er klar over at den ideelt sett skulle hatt en starter da den var såpass gammel, men droppet det for eksperimentets skyld.

Resultatet: etter ett døgn var det ikke tegn til plopping eller oksygenproduksjon i karet. Etter to døgn begynte det å ploppe kanskje én gang i minuttet. Det har holdt seg på dette nivået, og nå er det på femte døgnet.

Vil stormgjæringen noen gang komme, eller fortsetter det bare slik?

Er det for lite gjenlevende gjær, slik at jeg bør kjøpe mer og pælme oppi eller vil den formere seg saktere og bygge seg opp slik at det blir nok , bare med litt mer tid?

PS: Jeg ristet karet meget godt, så det burde være nok oksygen i det alle fall.

Sent fra min LG-D802 via Tapatalk
 
Et nytt spørsmål:
Jeg brygget en mindre alkoholsterk klone av Kinns Vestkyst på fredag. Tilsatte 6 mnd gammelt skyldt gjær fra forrige brygging (samme øl, samme gjær). Er klar over at den ideelt sett skulle hatt en starter da den var såpass gammel, men droppet det for eksperimentets skyld.
Siden dette var et eksperiment for å se om 6mnd gammel vasket gjær er OK, så burde du vel holde deg til den opprinnelige planen og ikke feige ut nå :)
 
Siden dette var et eksperiment for å se om 6mnd gammel vasket gjær er OK, så burde du vel holde deg til den opprinnelige planen og ikke feige ut nå :)
- har sympati for den av egoistiske grunner:D, men prognosene er dårlige. Dette er vel radikal underpitching med mildt sagt lite vtal gjær. Hiv oppi en pose -05! (eller 04, kanskje - engelsk gjær gjør seg her).
 
- har sympati for den av egoistiske grunner:D, men prognosene er dårlige. Dette er vel radikal underpitching med mildt sagt lite vtal gjær. Hiv oppi en pose -05! (eller 04, kanskje - engelsk gjær gjør seg her).
Helt enig, det var et lite gjennomtenkt eksperiment, da det finnes mange andre alternativer dersom man ønsker å eksperimentere med ølbryggingen :)
 
Har en pale ale som har gjæret for langt ned. Skulle ned til 1011, men er nå på 1006 etter en liten uke. Har gjæret den med safbrew be 256. Synes dagens sample var noe tynn og skivete. Er det noen måte å øke sødmen/munnfølelsen på denne? Tilsette noe? Gjøre noe med gjæringstemp? Står på 19,5 nå. Skal etter planen stå en uke til til gjæring.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har en pale ale som har gjæret for langt ned. Skulle ned til 1011, men er nå på 1006 etter en liten uke. Har gjæret den med safbrew be 256. Synes dagens sample var noe tynn og skivete. Er det noen måte å øke sødmen/munnfølelsen på denne? Tilsette noe? Gjøre noe med gjæringstemp? Står på 19,5 nå. Skal etter planen stå en uke til til gjæring.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Dette blir den belgiske varianten av pale ale, en blonde, siden du bruker en belgisk gjær. Den har ikke gjæret for langt ned, den har gjæret dit denne gjæren skal. Det er ikke noe å gjøre - og kanskje blir du behagelig overrasket. En velbrygget belgisk blonde er godt. Hvis du har tenkt å tappe etter bare en ukes gjæring, bør du endre oppfatning. To uker er uansett minimum, skal gjæren få gjort ferdig jobbe sin. Og belgiske øl bør i alle fall ikke tappes for tidlig, gi den gjerne tre uker før du tapper.
 
Hadde ikke tenkt å tappe etter en uke. Tok bare en test for å sjekke hvordan den hadde utviklet seg i karet. Tenkte det kanskje var en mulighet for å gjøre noe for å øke sødme/fylde. Hva med evt laktose eller frukt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Laktose vil vel ha en viss effekt, men jeg er skeptisk til å bruke det i et lyst øl. Jeg tror det kan bli rimelig snålt. Hva slags oppskrift har du brukt? Jeg vil tro du får et godt øl - man altså av en annen type enn du hadde tenkt deg.
 
Her er det nok best å bare la den mellow'e ut.
Ikke bli opphengt i tall. 1.011 eller 1.006 har ikke allverden å si. Gi den tid, som Finn sier.
Det blir nok bra :)
 
Tilbake
Topp