LODO lite

Tidligere utregninger fra ordentlige nerder nevnte at det må flere liter luft inn i karet under coldcrash. Det som skjer om du fremdeles har vannlåsen på er at den surkler motsatt vei for å trykkutjevne. Om det er helt tett vil nok bøtta deformeres. Det er derfor ikke rett å tenke at du ikke får luft så lenge du ikke åpner lokket.
Jeg har stor tro på dette ekperimentet! Ganske sytalaust å fylle en ballong og da
 
Jeg gjør det samme som msevland, men bruker en inflatable vanntank, type camping/hytte som tar 10 liter. Den har ventil så jeg hooker bare på slangen fra gjæringskar et par dager ut i storm og kjører CO2 fangst Mongstad-style. Når CC'en starter hekter jeg den på igjen. Hvor mye det har å si er uvisst, men for litt over hundrelappen er det vel noe av det billigere jeg har av "gadgets", og så er det som nevnt tidligere: man prøver å strekke seg etter noen prosent her og der...
 
men jeg har Darth Vadar som våker over mitt øl... :)
Med den karmaen er det klart mye bedre.
Hvis du i tillegg gjærer med magnetterapi med en Scumannfrekvens på 8,3hZ og en 359 gauss med polene 48 grader på nord, blir det perfekt. (mao, mistet rørepinnen fra starteren i karet enda en gang)


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Jeg gjør det samme som msevland, men bruker en inflatable vanntank, type camping/hytte som tar 10 liter. Den har ventil så jeg hooker bare på slangen fra gjæringskar et par dager ut i storm og kjører CO2 fangst Mongstad-style. Når CC'en starter hekter jeg den på igjen. Hvor mye det har å si er uvisst, men for litt over hundrelappen er det vel noe av det billigere jeg har av "gadgets", og så er det som nevnt tidligere: man prøver å strekke seg etter noen prosent her og der...

Interessant! Er det denne typen her : http://www.caravanogfritid.no/produ...ner-tanker/sammenleggbar-vannbeholder-10liter ?
 
Hvor nøyaktig er slike instrument? Hva med kalibrering?
Kalibreres før bruk i ren uteluft.
Instrumentene brukes for å blande pustegass. Oksygenforgiftning under trykk gir øyeblikkelig bevisstløshet.
Jeg har ikke hørt at det har skjedd ulykker pga feil på instrumenter ved åpne systemer.
67c0a9577873bd4ad650ec1b866f285d.jpg



Sent from my iPad using Tapatalk
 
Er det noe i veien for at man kan tre en ballong på gjærlåshullet under gjæring, og la co2en som samles opp sprøytes tilbake ved cold-crash, for så å tappe til omstikking via kran? (Altså, bare la ballongen henge på hele veien til sukkerlaken)
 
Er det noe i veien for at man kan tre en ballong på gjærlåshullet under gjæring, og la co2en som samles opp sprøytes tilbake ved cold-crash, for så å tappe til omstikking via kran? (Altså, bare la ballongen henge på hele veien til sukkerlaken)

Les innlegget over først..... ...

Har selv løst det ved å ta en liten pvc-slangestuss og smeltet ene enden slik at den er tett i den enden, og bytter ut denne med gjærlåsen før co2-aktiviteten gir seg, får da en buffer slik at lokket såvidt buler som tar seg av det negative trykket under CC.
 
OK takk, fikk ikke de vedlegga til å funke, men. @Miguel - skjønner. Men OK, hvis man har en sånn darth vidar ballong som @msevland der oppe? Det er jo nesten null motstand. Eller som nevnt tidligere, fleksibel vannbeholder. Hmm....
 
OK takk, fikk ikke de vedlegga til å funke, men. @Miguel - skjønner. Men OK, hvis man har en sånn darth vidar ballong som @msevland der oppe? Det er jo nesten null motstand. Eller som nevnt tidligere, fleksibel vannbeholder. Hmm....

Hvis du har unge så kan du rappe den overprisede heliumballongen fra h*n neste 17. Mai og bruke den.
 
Ugh, ikke tenk på gelatin med WLP007. Om den fortsatt er uklar, prøv Clarity Ferm. Om det VIRKELIG er GJÆREN, så burde du kanskje ha tilsatt noen kalsiumgodsaker i utgangspunktet. Ellers er antakelig pH i mesken synderen. Prøv å få den rundt 5,2 til 5,6.
 
Ugh, ikke tenk på gelatin med WLP007. Om den fortsatt er uklar, prøv Clarity Ferm. Om det VIRKELIG er GJÆREN, så burde du kanskje ha tilsatt noen kalsiumgodsaker i utgangspunktet. Ellers er antakelig pH i mesken synderen. Prøv å få den rundt 5,2 til 5,6.

Full kontroll på pH, og det var mer enn nok kalsium i dette ølet. Jeg setter en knapp på kjøletåke, en av tingene gelatin er veldig effektivt mot :)
 
Trengs egentlig CC på ales hvor WLP007 (shaken) er benyttet?
Jeg angrer ihvertfall på at jeg ikke CC-a bitteren min, som er litt uklar :( Blir CC og gelatin på neste runde.
Ja, det er jo flere årsaker til uklart øl, gjær i suspansjon er jo bare en av flere mulige årsaker.
Gitt god bryggeteknikk og nok tid blir alt øl klart er min erfaring, uten kokte beinrester ala gelatin:rolleyes:
 
Tilbake
Topp