Hvordan brygge Barleywine

Eg vil sei at ein bør unngå sukker i barely wine. Belgisk øl kan godt ha ein del sukker. Men for mykje er ikkje bra


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Nei angående sukker så måtte jeg velge noe passende i kalkulatoren. Det blir kun 1 kg ja, ingen candis utenom skjønner at spraymalt er bedre, tar den inn istedenfor sukker.
Hvordan tilsettes enklest luft når jeg ikke får nok ved å røre? Bruker visp med drill, men det er ikke godt nok?
 
Jeg brygger Barley Wine med Marris Otter og kun 10% Munichmalt, 10% sukker. Allikevel blir dette en meget fyldig øl. Den ligger i følge kalkulatorene på den lyse siden, men innafor. Lykke til, fantastisk øl å lagre lenge.

Edit: Som konsekvens av at det skal lagres lenge trenger den mye humle, da bitterheten dabber av med tida. Jeg legger meg på 120IBU (Galaxy)
 
Hvordan har du tenkt å lage vørteren mtp target OG og effektivitet?

Jeg så du hadde satt 75% brewhouse effektivitet. Hvis dette er det du har til vanlig (1.050-60) så må du senke den med ca 10% for å få mer korrekte tall mtp hva du får ut av selve kornet, med mindre du skyller mye og koker tilsvarende lenge.
 
Vi brygget nettopp en Barley wine etter Gahrs Oppskrift på Andrimne. Det gikk sånn passe ok, men nådde ikke helt den OGen vi hadde håpet på.

Om utgjæring: De fleste gjær har en prosentvis utgjæring. f.eks ca 75% Det betyr at dersom man starter på 100 så havner men gjerne på ca. 20-30 i FG. MEN for barleywine er det ikke så enkelt. Mange gjær sliter når ølet blir for sterkt. Pass derfor på å finne en gjær som funker bra i Barleywine med høy alkoholprosent. Les oppskrifter.

Høy OG er ikke enkelt. Her gjelder å kjenne oppsettet sitt og bruke det man har. Du må rett og slett måle underveis. stiger eller synker SG når du skyller? (hos meg synker den for jeg bruker parti-skylling).
Dobbeltmesk er ett alternativ. Mesk en gang, bruk meskevannet til å meske ny malt. Trippelmesk er også mulig....
Det aller enkleste er å bruke godt med spraymalt for å komme opp i ønsket OG.

Les oppskriften til Andrimne Barleywine. Der bruker Gahr spraymalt for å komme høyt nok.

Lang kok har vel to hensikter. En er karamelliseringen, som passer godt til stilen, og den andre er som du sier å konsentrere vørteren.

Vi gjorde det slik.

Maks med malt (maris Otter) i kjølebagen. Vi skyller ut ca. 65liter. De første 45 gikk til barleywine og de siste 20 gikk til restebrygg (en alkoholsvak belgisk dobbel). Så mesket vi først spesialmalten til barleywine i en beerbrew 30 ( i vørter fra første mesk - en dobbeltmesk) ganske kjapt. Når dette var ferdig mesket vi spesialmalten til restebrygget i vørteren fra første mesk.

Barleywine kokte vi så i hovedgryten vår og målte SG. Restebrygget kokte vi i Beerbrew 30.

Begge bryggene trengte også godt med spraymalt for å få ok OG. Vi slapp tilslutt unna med 90 minutter kok på barleywinen.

Nå venter vi bare i spenning, men smaksprøvene på flaskedagen var veldig lovende.

Hvordan ble denne?
 
Hvordan ble denne?

Den er blitt veldig god, og har fått mye skryt for den - men har ikke smakt selv på lenge. Den står i boden og godgjør seg fremdeles. Barleywine er veldig godt, men i min hverdag så passer det ikke så ofte med slik øl. Det er jo fint, for da får den lagret seg lenge og det skader jo ikke.
 
Tilbake
Topp