Speidel - Viltøl med lav OG

Søker tips og råd for å ta lærdom til neste bryggeseanse av tilsvarende øl.

Brygger på en Speidel (20 ltr), og maltbestilling ble gjort med spesifikasjon om knust malt for nettopp Speidel. Oppskriften er et Viltøl/juleøl (sterk spesialøl) hentet fra "Fra hånd til munn". Oppskriften er satt opp for 25 ltr sluttvolum, og ble ikke skalert.

*** Oppskrift ***
5960 gr Malt (mesking 66 gr i 60 min)
- 3000 g Weyermann Munich II
- 2300 g Lager
- 300 g Castle Malting Wheat
- 300 g Weyermann Caraaroma
- 60 g Svartmalt

Humle/krydder (koketid 70 min)
- 20 g Chinook i 70 min
- 2 g enebær / 1.5 g nellik / 4 g ingefær i 15 min
- 40 g Fuggle i 5 min
- 40 g Fuggle rett før avkjøling

OG 1075
FG 1020
****************
Iht Beersmith skulle denne oppskrifta gitt nettopp 1075 på 80% effektivitet.

Startet med et startvolum på 23 ltr. Mesking ble utført iht plan (maltmengden blir jo da "maks" ift hva Speidelen er satt opp for), og mesking ble utført uten lokk (om dette har noen betydning). Stoppet prosessen 4 ganger ila 60 min for å røre i malten / bryte opp evt kanaler. Etter endt mesking ble +/- 5.5 ltr skyllevann ved +/- 74 gr benyttet (uten å ta ut noe av malten underveis i skyllingen).

Oppkok ble utført, og kokeprosessen ble utført iht plan (uten tildekning med lokk). Avkjølte vørter til 20 grader før overføring til gjæringskar. Sto da igjen med 19 ltr vørter med OG på 1054, altså 20 punkter under det som var forespeilet i oppskrifta.

Bare for å ta videre prosess også, så ble 2 pakker Nottingham (rehydrert) pitchet inn, og gjæring ble utført ved 22 gr i 2 uker. FG målt til 1012.

Noen klare "feil" som er gjort mtp lav OG? I ettertid er det jo klart av maltmengden burde vært skalert ned, men likevel er jo 20 punkter et veldig stort avvik...
 
Har du klart å få 80% effektivitet når du har brygget før?
Det er i tilfelle nokså høyt på en Speidel.
OG på 1075 er ikke enkelt å få til uten å tilsette maltekstrakt eller annet sukker.
 
Sist redigert:
Dette var 3. batch på Speidelen, så har absolutt til gode å oppnå 80%, men dette var jo da basert på oppskrift (noe som da ser ut til å ha vært veldig optimistisk). De 2 første batchene kom vel ut med en effektivitet på hhv 66 og 68%, og dette skulle da ha gitt en OG på 1062 - 1064 for viltølet. En OG på 1054 for viltølet tilsvarer en faktisk effektivitet på 54%, og dette må vel uansett være veldig lavt..?

Men, ser absolutt poenget med maltekstrakt / sukker. Hvordan beregner man best mengde som bør tilsettes?
 
Nå bruker ikke jeg Beersmith, så vet ikke hva den baserer tallene sine på, men når jeg plotter inn 6 kilo malt, 25 liter og en OG på 1.075 i Brewersfriend som jeg bruker, så må jeg ha en "Brew house efficiency" på 95% for å klare de tallene... og det hadde ikke skjedd om julenissen selv kom på besøk og velsignet bryggedagen. Jeg nekter rett og slett å tro at noen klarer å få 25 liter i karet med OG 75 fra den grainbillen der, uansett utstyr.

Jeg syns prosessen din høres grei ut, så ville mistenkt kverningsgraden på maltet sånn ved første øyekast. Med det sagt, jeg brygger også på Speidel 20L, og tallene jeg har akkumulert opp gjennom en del batcher nå er et meskeutbytte som snitter på 85% (jeg rører stort sett 2 ganger i løpet av meskingen, kverner på ~1.1mm), og "Brew house efficiency" (target: fermentor) som snitter på drøye 70. Jeg vet at BF sitt meskeutbytte ligger noe høyere enn om jeg regner utbyttet manuelt, men et snitt på minimum 80% for meskeutbytte er nok trygt å anslå. Med andre ord: skulle jeg plottet inn din oppskrift og hatt som mål å matche OG på 75, så hadde jeg estimert 18 liter i gjæringskaret - da med 70% Brew house efficiency.
 
Men, ser absolutt poenget med maltekstrakt / sukker. Hvordan beregner man best mengde som bør tilsettes?

Du tar mengden av malt du vil erstatte med ekstrakt og ganger med 0,75 hvis du vil bruke flytende maltekstrakt, 0,6 ved spraymalt.

Eksempel: Du vil erstatte 2 kg malt med LME. 2 x 0,75 = 1,5
1,5 kg LME = 2 kg malt
 
Nå bruker ikke jeg Beersmith, så vet ikke hva den baserer tallene sine på, men når jeg plotter inn 6 kilo malt, 25 liter og en OG på 1.075 i Brewersfriend som jeg bruker, så må jeg ha en "Brew house efficiency" på 95% for å klare de tallene... og det hadde ikke skjedd om julenissen selv kom på besøk og velsignet bryggedagen. Jeg nekter rett og slett å tro at noen klarer å få 25 liter i karet med OG 75 fra den grainbillen der, uansett utstyr.

Jeg syns prosessen din høres grei ut, så ville mistenkt kverningsgraden på maltet sånn ved første øyekast. Med det sagt, jeg brygger også på Speidel 20L, og tallene jeg har akkumulert opp gjennom en del batcher nå er et meskeutbytte som snitter på 85% (jeg rører stort sett 2 ganger i løpet av meskingen, kverner på ~1.1mm), og "Brew house efficiency" (target: fermentor) som snitter på drøye 70. Jeg vet at BF sitt meskeutbytte ligger noe høyere enn om jeg regner utbyttet manuelt, men et snitt på minimum 80% for meskeutbytte er nok trygt å anslå. Med andre ord: skulle jeg plottet inn din oppskrift og hatt som mål å matche OG på 75, så hadde jeg estimert 18 liter i gjæringskaret - da med 70% Brew house efficiency.

Hehe, "selv om julenissen kom på besøk og velsignet bryggedagen", godt sagt. Det skal sies at det er i oppskriften det er oppgitt 1075 for 6 kg malt og 25 ltr sluttvolum. I mitt tilfelle er det snakk om 6 kg malt på 20 ltr sluttvolum, og det er her Beersmith tilsier en BH efficiency på 80% for å nå en OG på 1075. I realiteten ble det da altså 19 ltr sluttvolum med OG på 1054, noe som tilsier en BH efficiency på 55% iflg Beersmith. Tok ingen måling verken etter endt mesking eller etter skylling, så har kun referanse for target: fermentor.

Det med kverningsgrad høres ut som et godt poeng. Her har jeg ved bestilling spesifisert brygging med Speidel 20 ltr, men kjenner ikke til hva bryggesjappa da har lagt til grunn. Med 6 kg malt i en 20 ltr Speidel så blir jo malten også veldig kompakt, så dette kan vel også ha hatt en medvirkende årsak til lav OG, selv om jeg rørte rundt 4 ganger ila 60 min mesketid...?
 
Brewhouse efficiency er egentlig helt irrelevant når man ser på oppskrifter, skjønner ikke at det er en term som blir lagt ut når man deler oppskrifter. Det som er viktig er meskeeffektiviten. Alle legger igjen forskjellige volum med trub både her og der, noe BH effektivitet gjenspeiler, derfor irrelevant..

Uansett. Poenget er at jo mer malt pr liter vann man bruker jo lavere blir effektiviteten da vannet blir fortere mettet og klarer ikke ta opp de siste poengene like greit. Da må man skylle med mer vann. Hvis man vet sin egen meskeeffektivitet ved en gitt OG og skal så lage et større øl så kan man regne med å måtte bruke like mye vann pr kilo malt i hele prosessen, som man bruker på de ølene av lavere OG man vet effektiviteten på, for å få samme OG og volum som det man er vant til. Da må man selvsagt koke lengre. Bruker man like mye vann som vanlig, så vil man underskyte OG. Man kan også bruke mer malt og få dårligere utbytte pr kg/g/hekto etc for å kompensere.
 
Sist redigert:
Er vel meske effektiviteten og ikke brewhouse som blir oppgitt. På ME burde 85% gå fint på normal mengde malt. Men kverningsgraden til bryggselv sin speidel crush har aldri funket for meg i forhold til effektivitet, må ha det finere enn den er..

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Må bare beklage evt uvitenhet og feil bruk av nomenklatur. Men, som sagt, så har jeg ingen målinger utover måling på vørter etter nedkjøling til 20 gr, overført i gjæringskar (1054 for 19 liter). Hovedpoenget er uansett det faktum at vørter kom ut med såpass lav OG, når både oppskrift og Beersmith tilsier noe annet. Dette da ut i fra at 6 kg malt ble mesket på 23 ltr startvolum (samme startvolum som for "lettere øl", men større mengde malt), deretter bruk av 5.5 ltr skyllevann (større skyllevolum enn det som jeg da har benyttet for "lettere øl").

PS! Har jeg misforstått om meskeeffektivitet er basert på SG målt etter endt mesking (før skylling), pre-boil gravity er SG ETTER endt skylling, og OG da er målt etter avkjøling / overføring til gjæringskar, og at da sistnevnte blir referert til som BH efficiency?
 
1054 og 19 liter hørtes fryktlig lavt ut ja. Jeg mesket i helgen 4.3 kg og havnet på 1052 og 20 liter.

Men beersmith må man jobbe litt med profilen for å få til å stemme, og alle oppskrifter tar utgangspunkt i forskjellig meskeeffektiviteter så du må skalere de opp og ned så de passer ditt utstyr.

6kg i den er uansett mye malt, så du vil nok oppleve et lite drop i effektiviteten på alt over 5,5 kg.

Jeg mesket med 6,8 kg i den for et par uker siden og havnet på 1.066, så betydlig lavere effektivitet da.

Jeg rører ikke aldri under mesk, så kunne sikkert dratt effektiviteten litt opp med det.
 
Tilbake
Topp