Tråden for dumme spørsmål.

Et lite spørsmål ang modning. Skulle etter planen i dag sette alle flaskene som er ferdig karbonert i matkjelleren som vanligvis holder rundt 12 grader. Men pga mye nytt utstyr i naborommet så ligger tempen på 17 grader, noe som kanskje er litt høyt for lagring av øl?

Derfor satt jeg alle flaskene i et ledig kjøleskap, som holder 2-4 grader tipper jeg? Men modnes ølet på så lav temperatur? Hvilken temperatur er best av vanlig kjøleskap temp og 17 grader?
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 48
  • 0 bytes · Sett: 47
Et lite spørsmål ang modning. Skulle etter planen i dag sette alle flaskene som er ferdig karbonert i matkjelleren som vanligvis holder rundt 12 grader. Men pga mye nytt utstyr i naborommet så ligger tempen på 17 grader, noe som kanskje er litt høyt for lagring av øl?

Derfor satt jeg alle flaskene i et ledig kjøleskap, som holder 2-4 grader tipper jeg? Men modnes ølet på så lav temperatur? Hvilken temperatur er best av vanlig kjøleskap temp og 17 grader?

Kjøleskapet. Bedre blir det ikke:).
 
Det er en stout på rundt 5,4% ABV. Kjøleskapet har en termostat som går fra 1-5. Men vet ikke hva som er kaldest..
Vi har kjøpt en styringsenhet for å kontrollere temperaturen til det, men har ikke fått innstallert den enda.
 
En stout på 5% ville jeg latt stå på 5 grader :)

jeg lurer også på det med termostat på kjøleskap
jeg har to hvor det ene har et hjul fra 1 -5 og
det andre har instillinger på 2-4-6-8
jeg forstår det som 1 på hjulet er varmest og 5 kaldest
mens på det andre markerer tallene grader
noen som vet mer med sikkerhet hvordan det er?
 
Sist redigert:
Jeg vil si det kommer ann på hva slags øl det er?

Du kan vel sette opp tempen i kjøleskapet til 7 -10 grader

Sorry, selvfølgelig. Men om jeg hadde valget melllom kjøleskapet og 17 grader, hadde jeg tatt kjøleskapet (normaltemp der er vel 4 grader). Stort sett tror jeg jeg ville foretrekke det intervallet du angir der. Og i alle fall ikke over 13-14 grader.

Men jeg har ingen kvaler med å sette all slags øl i kjøleskapet. Det funker bra, det.

"Lagering" skal jo skje ned mot null, om mulig, så det er noe annet. Kølsch'en min står i kjøleskap.
 
Ok, har aldri forstått hva som er hva på termostaten :) Den står i dag på 3 på det hjulet.
Skal sette den ned til 1, som da er varmest? Så blir det nok bra uansett tipper jeg ;)
 
En stout på 5% ville jeg latt stå på 5 grader :)

jeg lurer også på det med termostat på kjøleskap
jeg har to hvor det ene har et hjul fra 1 -5 og
det andre har instillinger på 2-4-6-8
jeg forstår det som 1 på hjulet er varmest og 5 høyest
mens på det andre markerer tallene grader
noen som vet mer med sikkerhet hvordan det er?

Jeg vil nå tippe du har helt rett i din konklusjon. :cool:
 
En stout på 5% ville jeg latt stå på 5 grader :)

jeg lurer også på det med termostat på kjøleskap
jeg har to hvor det ene har et hjul fra 1 -5 og
det andre har instillinger på 2-4-6-8
jeg forstår det som 1 på hjulet er varmest og 5 kaldest
mens på det andre markerer tallene grader
noen som vet mer med sikkerhet hvordan det er?

Har elektronisk innstilling, fra 1-9 eller lyssymbol og har kommet fram til at det enkleste er å bruke et termometer i kjøleskapet for enkel overvåkning av temperatur. Blir lite feilstilling på det viset:)
 
Var det jeg var redd for ja :/ Hva med en slik kanne: http://www.clasohlson.com/no/Vannkanne/31-1914
Det står den er Sinkgalvanisert, har det noe å si?
Tror du tenker i feil retning. Det er ikke nødvendig å sile skyllevannet over maltet. Legg et grytelokk over maltet og du kan helle over skyllevann med en hvilken som helst kjøkkenkjele, kaffekjelen eller hva du måtte ha for hånden. Noen skyller også med varm vann rett fra springen. På Hjemmebryggerhelgen i Drammen i år fortalte The Mad Fermentist (Michael Tonsmeire) at han noen ganger bare skylte med kaldt vann...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Den går hvis alt ølet skal gis til svigermor. Hvis ikke bør du styre unna. Sink er giftige saker.

haha, da kjøper jeg den som backup for "spesielle batcher" ;)

Tror du tenker i feil retning. Det er ikke nødvendig å sile skyllevannet over maltet. Legg et grytelokk over maltet og du kan helle over skyllevann med en hvilken som helst kjøkkenkjele, kaffekjelen eller hva du måtte ha for hånden. Noen skyller også med varm vann rett fra springen. På Hjemmebryggerhelgen i Drammen i år fortalte The Mad Fermentist (Michael Tonsmeire) at han noen ganger bare skylte med kaldt vann...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ok, tanken var å få spredd vannet mest mulig, men skal prøve dette med grytelokk over malten :) Takk for svar :)
 
Hvordan er det å bruke 30 l fat til batch på 20-22 liter? Massivt CO2 forbruk? Andre negative innvirkninger?
 
Tilbake
Topp