Behandling av mjødurt

Til tross for at dette ikke er et spørsmål direkte knyttet til øl, men mjød, så prøver jeg meg her.

Har lyst til å lage mjød på den tradisjonelle måten, da med mjødurt og ikke humle.
Etter noen raske google-søk, så ser jeg at mjødurten er en ganske vanlig urt i Norge, og jeg kom derfor på tanken på å plukke urten selv. Er det noen som har erfaring med dette, samt behandlingen av urten før den er klar til bruk? Aldri brukt mjødurt før, så usikker på alt fra hvilke deler av blomsten som skal brukes, og om det holder å tørke planten, eller om den må behandles på andre måter.

Tar gjerne tips til terreng der det er lett å finne mjødurt også.
 
Det er vel selve bladene og ikke selve blomsten som er vanlig å bruke i mjød. Blomsten kan du lage god saft av. Den bør plukkes tidlig på sommeren, heng dem opp ned på en snor og la dem tørke til bladene knuser når du klemmer på dem. Du finner dem ofte i grøftekanter, ved vann og elver, skogbryn, enger og åkre.
 
Litt fuktig og næringsrik skog. Se etter store bregner i bjørkeskogen, der vil du finne mjødurt i fuktige områder.
 
Tilbake
Topp