Tilføre vann i gjæringsprosessen?

Hei,

hadde mitt første brygg i helgen som varen både spennende, hyggelig og lærerik opplevelse.

Da jeg hadde en kamerat som var med å hjalp litt, endte det opp med at oppskriften ikke ble skumlest så mye som den kanskje burde, da han hadde brygget noen ganger før og dette var en enkel oppskrift.

Det ble tilsatt 15Lvann under koking i tillegg til de 25L. Brukte ikke meskepose til malten, som kanskje kan være en årsak om det ikke er fordampingen.

Der jeg skulle sitte igjen med 25L vørter endte det opp med 17L.

OG'en skulle være 1050, og endte opp med 1047, noe som jeg anser som innenfor en respektabel grense.

Det jeg her lurer på er om det går an å tilsette kokt vann i ettertid (5.dag i gjæringsdunk, skrivende tidspunkt) for å oppnå rett antall liter med vørter. Skal tilsette en humlepose ekstra 7 dager ut i gjæringen iht. oppskriften, og lurte på om jeg i den forbindelse kunne tilsette 8 liter vann. Alkoholprosenten skal være 4.7% og hvor mye vil den eventuelt bli påvirket? Må det gjæres lengre også?

Takk for alle svar!
 
Hvis du tilsetter vann vil du få et tynnere øl. Hadde fått en OG som lå over det du skulle så kunne du tilført mer vann. Her har du nok fått et dårligere utbytte enn det oppskrifta la opp til. Jeg har aldr fått det utbytte som det legges opp til i de ferdigkjøpte settene. Har stort sett havnet rundt 20-21 liter for de settene som er beregnet til 25, med riktig OG. Det er viktigere å treffe nogenlinde på riktig OG enn å treffe på antall liter. Nå ligger du an til å få et øl på ca 4,5 prosent. Hvis du tilfører vann vil du havne godt ned på 3 tallet.
 
Et annet tips er at hvis du ikke justerte humlemengden til kok for det lavere volumet så vil det også bli en del bitrere enn planlagt i oppskriften
 
image.jpeg Takk for informative svar, var vel akkurat de tilbakemeldingene jeg trengte for og igjen glede meg til å sprette første kork noen uker frem i tid.

Lurer samtidig på om det er normalt at det danner seg et lag i bunn under gjæringen? Se vedlagt bilde. Vi ristet ikke vørteren i forbindelse med tilsetting av gjær, noe jeg leste i etterkant at man skulle gjøre i 10min?
 
Det der er vel stort sett avfall. Dere har fått med i overkant mye av det over fra kokekjelen, og ligger an til å få trøbbel når dere skal tappe. Men en enkel løsning finnes: Bikk dunken opp i forkant (altså ved krana) og legg noe under. Dermed komme inntaket til krana over avfallet.

Når vørteren er kjølt ned etter kok, er det lurt å la den stå i alle fall en halvtime så avfall får bunnfelt seg. Så tapper dere til det begynner å komme guffe.

Noen hiver alt oppi gjæringskaret, og ser ikke noe problem med det. Hvilket det heller ikke er, annet enn det dere har fått.
 
Det du kan gjøre er å koke opp 3-4 liter vann med dme (dried malt extract) eller brew enhancer. Da vil du få litt flere antall liter og du komme nærmere den bitterheta du skal ha. Må selfølgelig avkjøles før du har det i dunken. Jeg har gjort det på et brygg der jeg hadde bommet litt.
 
La ølet få stå i fred. Det er mye god læring i å gjøre noen feil.
Siden dette er ditt første brygg, blir det garantert ditt beste.
Når du brygger med venner, må du ta kontrollen og nøye planlegge alle trinn i prosessen. Ikke undervurder enkle oppskrifter. Jeg bruker samme prosess på alle brygg så godt det lar seg gjøre
 
Vis vedlegget 26808 Takk for informative svar, var vel akkurat de tilbakemeldingene jeg trengte for og igjen glede meg til å sprette første kork noen uker frem i tid.

Lurer samtidig på om det er normalt at det danner seg et lag i bunn under gjæringen? Se vedlagt bilde. Vi ristet ikke vørteren i forbindelse med tilsetting av gjær, noe jeg leste i etterkant at man skulle gjøre i 10min?
Går nok fint uten risting, men det hadde holdt med ett minutt og ikke ti;)
 
Tilbake
Topp