Sorachi ace generellt

KB

 
Hei og god kveld

Skal til å brygge en saison hvor jeg bruker EKG + Sorachi ace, dette er en 25L batch med Pale malt istedenfor pilsner.

Er det noen som har erfaring med Sorachi her inne? Hva den brukes mest i, hvor mye burde en bruke for å unngå å overdrive osv? Vet lite om denne men skal teste den ut :)


Slik ser oppskriften ut så langt

upload_2016-9-11_23-24-8.png
 
Jeg laget en klone av Brooklyn's Sorachi Ace Saison her for et par måneder siden. Der ble det kun benyttet Sorachi Ace til all humling. Totalt var det vel 200g, hvorav 110+ gikk i tørrhumling. Som noen har nevnt for deg i annen tråd, humlen er litt sær så det kan være verdt det å teste f.eks Brooklyn's Saison for å se om du "liker" humlen.
 
  • Like
Reaksjoner: KB
Veldig spesielt med dillsmak i øl. Kanskje en ide å bruke i et øl som er godt til gravlaks eller røkelaks?

AROMA PROFILE: CITRUS, HERBAL
Developed in Japan in 1984 for Sapporo Breweries, Ltd., Sorachi Ace is a cross between Brewer's Gold, Saaz and Beikei No. 2 male. It is available in limited quantities, however, it remains a popular variety among craft brewers for its unique citrus fruit, herbal and dill aromas.

Aroma: Specific aroma descriptors include lemon, lime and dill.​

Ref: https://ychhops.com/varieties/sorachi-ace
 
Syns ikke Sorachi Ace er så ille, i Brooklyn sin Sorachi ace er det mest kokkos som treffer meg, det samme er det forøvrig i min egen versjon hvor jeg i likhet med @Daggis også brukte 200g på 25L. Kjørte 20g @60, 20g @30, 100g @whirlpool (ved 80C) og resterende 60g på tørrhumling i 5-6 dager.
 
Bestilte Brooklyn sin Sorachi Ace på polet nå. Må få smakt den for å utvide horisonten litt. Kokos er ikke min favorittsjokolade i Twistposen, men det er jo mulig at det fungerer i øl.
 
Jeg er stor fan av Sorachi i Saison. Den har en spesiell smak ulik andre humler, så her er det spørsmål hva man liker.
De fleste oppskrifter jeg har sett bruker Sorachi som eneste humle, kanskje fordi den er så spesiell, så jeg er litt skeptisk til å bruke EKG så seint i koken.

Men uten å prøve noe nytt skjer det ingen utvikling, kanskje du har mulighet for å splitte batchen i to, så får du testet det ut?
 
Vil man ha noe skikkelig rart, så blander du den med Bramling Cross. Det tipper jeg aldri er gjort før. ;)
 
Jeg laget en klone av Brooklyn's Sorachi Ace Saison her for et par måneder siden. Der ble det kun benyttet Sorachi Ace til all humling. Totalt var det vel 200g, hvorav 110+ gikk i tørrhumling. Som noen har nevnt for deg i annen tråd, humlen er litt sær så det kan være verdt det å teste f.eks Brooklyn's Saison for å se om du "liker" humlen.



Testet den Brooklyn saison (1/2 ale), må si den falt i smak... kan skjønne enkelte syns de kan bli litt spesiellt men jeg likte den og kommer til å kjøpe den flere ganger. Kommer dog til å være litt tilbakeholden på mengden da jeg ikke vil overdrive. Skal være en leskende saison dette her.
 
Brooklyn 1/2 Ale er ikke den samme ølen. 1/2 Ale er en butikkstyrkeøl.

Brooklyn Sorachi Ace Saison er en "farmhouse saison" med ABV på 7,2%.
 
Brooklyn 1/2 Ale er ikke den samme ølen. 1/2 Ale er en butikkstyrkeøl.

Brooklyn Sorachi Ace Saison er en "farmhouse saison" med ABV på 7,2%.


Du har helt rett, såg dette nå.. ser ut som jeg må bestille denne.... har den ikke på polet..

Da var den bestillt fra vinmonopolet i molde :)
 
Sist redigert:
...når det er sagt, så er Brooklyn et av ølmerkene jeg velger oftest i vanlige butikker. Greie og gode øl og som hjemmebrygger liker jeg størrelsen på flaskene (0.355 l gir det lille ekstra som man kanskje savner fordi man må legge igjen litt bunnfall). På de fleste flaskene er etikettene greie å få av også. Men det får være nok digresjon... ;)
 
  • Like
Reaksjoner: KB
Tilbake
Topp