Karbonere fat

Har aldri brukt keykeg. Cornelius er litt greiere å justere CO2 nivået før servering [emoji482]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Programmet seie 9,7 gram. Vist temperaturen har vore opp i 20 grader. 1.1 er veldig lavt nivå [emoji3]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det var lite. Sjekket her:
https://byo.com/bock/item/600-esb-style-profile
Og de sier 1.5 for kegged og 1 for cask. Dette skal være cask-nivå, så da satser jeg på å beholde tallet for 1.1.
Har heller ikke brukt KeyKeg før... Ser det litt som mulighet til å følge kravene til Camra uten å bruke cask.
Takk for hjelpen! :)
 
Har du tenkt å håndpumpe ølet også ? Er det mulige å få til med keykeg ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har du tenkt å håndpumpe ølet også ? Er det mulige å få til med keykeg ?

Det aktuelle Camrakravet er at ølet ikke skal tilsettes CO2 kunstig. Gass og øl er adskilt i KeyKeg, så da får man ikke tilsatt noe CO2. Og da kan man tappe med trykk. Ikke mulig å håndpumpe. Må ha trykk, ellers blir det faktisk bare skum.
 
Tar det mye lengre tid for et 19L fat å karbonere naturlig med sukker, kontra en 0,5L flaske? Noen formeninger om tidsperspektiv?
 
Kan man bli lurt av prosesseringen her? Ved flasking og sukker-karbonering, får faktisk gjæren jobbe av seg i lengre tid, enn om man tapper til fat og karbonerer med CO2. Jeg har ikke noe annet enn teori å tilføre her, men når jeg har brukt Cornyfat har jeg passet på å gjære ekstra godt ut på dunken før ølet går på fatet. Gjerne 14-20 dager. Om man tvangskarbonerer og smaker - så har man jo liten lagringstid. Jeg tror noe lagringstid alltid gjør godt - så om jeg ikke er veldig tørst, lar jeg Cornyen stå så lenge som mulig, kaldt. Etter 7-10 dager er det ferdig karbonert, men jeg synes ølet blir bedre og bedre med lagring (nesten uavhengig av type øl).

Øl som jeg føler er "godt tatt vare på" har jeg aldri vurdert om smaker dårligere fra fat enn fra flaske. Husk også at tapping fra fat krever en smule justering og et godt system for å unngå skum, temperaturfall og innbitt bannskap :)
 
Det aktuelle Camrakravet er at ølet ikke skal tilsettes CO2 kunstig. Gass og øl er adskilt i KeyKeg, så da får man ikke tilsatt noe CO2. Og da kan man tappe med trykk. Ikke mulig å håndpumpe. Må ha trykk, ellers blir det faktisk bare skum.
hei, hvordan gikk dette, lurer litt på dette Keykeg oplegget ?
har du gode erfaringer ? lett å fylle ? grei karbonering på fat ?
bruker du manuell pumpe med tapping av øl ?
 
hei, hvordan gikk dette, lurer litt på dette Keykeg oplegget ?
har du gode erfaringer ? lett å fylle ? grei karbonering på fat ?
bruker du manuell pumpe med tapping av øl ?
Har bare prøvd én gang, fylling med gravitasjon og uten fatfyllingskoblingen til KeyKeg. Brukte en KeyKeg fatkobling hvor jeg hadde fjerna tilbakeslagsventilen. Funka ikke. Kanskje jeg skulle prøve fylling fra et trykksatt fat...
Karbonering på KeyKeg kan bare gjøres naturlig. Ikke mulig å tvangskarbonere. Det må i tillfelle gjøres før fylling på KeyKeg.
Tapping fra KeyKeg kan bare gjøres med trykk.
 
Artig at noen opplever bedre øl på flaske enn fat. For meg har det alltid vært omvendt. Jeg brygger ofte split batch med en venn. Han flasker og jeg fater. Jeg merker spesielt at humlesterke øl raskt mister smak fra humle på flaske, mens på fat har jeg inntrykk av at humlesmak bevares lengre. Gjetter også på at oksidering går saktere på fat enn i flaske.
Hvilke erfaringer har dere?
 
Helt enig med deg @RETBergen. Fat blir bedre. Kanskje det er fordi jeg elsker enkelheten i fat vs flaske og vil det skal være det. Men da får det bare bli slik, da jeg vil det skal være slik. Jadda, skrive og formulere meg kan jeg.
 
Hei! Jeg skal karbonere øl på fat for første gang. Det er en pils som jeg regner med er ferdig karbonert etter ca en uke på rundt 1 bar.
Spørsmålet mitt er: Kan fatet stå tilkoblet CO2 i en lengre periode etter karboneringen er ferdig? På 1 bar :) Den skal stå kjølig på 4 grader hele perioden.
 
Hei! Jeg skal karbonere øl på fat for første gang. Det er en pils som jeg regner med er ferdig karbonert etter ca en uke på rundt 1 bar.
Spørsmålet mitt er: Kan fatet stå tilkoblet CO2 i en lengre periode etter karboneringen er ferdig? På 1 bar :) Den skal stå kjølig på 4 grader hele perioden.
På riktig karboneringstrykk kan det stå tilkoblet så lenge du vil. Det er bare ikke nødvendig fra ølet blir ferdig karbonert til du starter med tapping.
 
Har heller ikke blindtestet, men ølet jeg har på flasker, er bedre enn det som er på fat, uten tvil.

Interessant.
Jeg har motsatt erfaring. Spesielt når det gjelder humlerike øl blir det vesentlig bedre på fat. Holder humlefriskheten lengre og er lysere på farge noe jeg antar skyldes mindre oksidasjon.

Hva slags rutiner har du for flaskefylling?
 
Artig at noen opplever bedre øl på flaske enn fat. For meg har det alltid vært omvendt. Jeg brygger ofte split batch med en venn. Han flasker og jeg fater. Jeg merker spesielt at humlesterke øl raskt mister smak fra humle på flaske, mens på fat har jeg inntrykk av at humlesmak bevares lengre. Gjetter også på at oksidering går saktere på fat enn i flaske.
Hvilke erfaringer har dere?

Har nøyaktig samme erfaring som deg med splitbatcher.
 
Tilbake
Topp