Hvordan plasserer du temperaturproben i kegeratoren (fryser)?

Marius K.

Norbrygg-medlem
Da har jeg endelig fått min første batch over på fat, satt fatet i fryseboksen og trykksatt med CO2.

Jeg styrer temperaturen med en STC-1000 som jeg har stilt inn på 7 grader. Foreløpig har jeg bare hengt sensoren over kanten på fryseboksen slik at proben kommer ca halvveis ned mot bunnen. Er dette en grei metode, eller bør man gjøre det på en annen måte?
 
Hvis du ikke vil at kompressoren i fryseren skal slå seg av og på hele tiden, men likevel vil ha jevn temperatur kan det lønne seg å ha proben i væske som ikke endrer temp like fort som luft.

Jeg har borra hull i korken på en colaflaske, fylt den med vann og stappa en brødpose nedi. På den måten kan proben ligge tørr oppi flaska, samtidig som man får fordelen med å at temperaturen endrer seg mer på linje med flasker/fat.
Er også en fordel at brødposen, skrudd fast mellom korken og flaska hinder at en halv liter vann renner ut dersom jeg skulle komme til skade for å velte flaska :)
 
Hvis du ikke vil at kompressoren i fryseren skal slå seg av og på hele tiden, men likevel vil ha jevn temperatur kan det lønne seg å ha proben i væske som ikke endrer temp like fort som luft.

Jeg har borra hull i korken på en colaflaske, fylt den med vann og stappa en brødpose nedi. På den måten kan proben ligge tørr oppi flaska, samtidig som man får fordelen med å at temperaturen endrer seg mer på linje med flasker/fat.
Er også en fordel at brødposen, skrudd fast mellom korken og flaska hinder at en halv liter vann renner ut dersom jeg skulle komme til skade for å velte flaska :)

Det høres jo ikke så dumt ut i grunn. Jeg ser nå at jeg får mye svigninger i temperaturen når den bare henger løst i frysen.
 
Jeg har den alltid nedi en flaske/kopp med vann. Mulig den ruster av det? Ikke lagt merke til så langt
 
Endte med å teipe den utenpå en flaske med vann med litt bobleplast over sensoren. Antar det blir noenlunde det samme som å kjøre proben ned i flasken i en brødpose :)
 
Tilbake
Topp