Tapping av vørter etter koking, kran eller hevert?

Jeg har kokt noen brygg nå med Bratberg kopien, og har alltid fått svært mye trub i gjæringskaret. Flere ganger har jeg også, spesielt med lyse ales, fått både topp og bunnfelling etter gjæring. Har dermed bare fått ca 13-15 liter øl av en 23 liters batch.
Har laget whirpool i kokeren, kjølt ned og latt stå en stund. Ser at det blir mye mindre bunnfall ved bruk av hevert fra toppen av kokeren, fremfor å bare åpne kranen og la det renne rett ned i gjæringsbøtta. Men hører så mange sier at det ikke er noe galt i å få med trub. Hvorfor får jeg da så store mengder bunn og "toppfall"? En belgisk blonde jeg laget hadde vel 5 cm bunnfall og 10-12 cm tykk kake på toppen av ølet. Måtte stikke heverten gjennom denne kaka og tappe det som var igjen..
Tips?
 
En belgisk blonde jeg laget hadde vel 5 cm bunnfall og 10-12 cm tykk kake på toppen av ølet. Måtte stikke heverten gjennom denne kaka og tappe det som var igjen..

Nå er ikke jeg en erfaren brygger så dette kan være normalt for alt jeg vet, men jeg har aldri hatt i nærheten av disse mengdene bunnfall, og har ingenting på toppen bortsett fra noe humle eller litt skum her og der etter endt gjæring. Det er faktisk slik at jeg ikke klarer å se det for meg. Så om du har et bilde, hadde det vært flott å fått sett.
Hva om du benytter tørrgjær? Hvordan ser det da ut?
 
Sist redigert:
10-12 cm kake på toppen høres svært merkelig ut. Hva består det av? Hva er temperaturen på det tidspunktet?
 
Har desverre ikke bilde av den, men det besto av ganske hardt materiale. Som brøddeig. Under var ølet helt fint.
Jeg husker at jeg la merke til det første dagen at det ble nesten 10 liter bunnfall i gjæringsbøtta. Også andre dagen løsnet halvparten fra bunnen og havnet på toppen.
 
Lager det gryntelyder hvis du stikker borti det?
Fra spøk til alvor, det du beskriver er langt ifra normalt. Effektivitetsmessig lønner det seg å kjøre så mye trub som mulig over i karet. Trubben legger seg på bunn sammen med gjæren og blir rimelig kompakt etter 14 dager.
 
Hehe ja den grynter og spruter flammer. Men jeg har valget mellom å åpne kranen etter nedkjøling, eller å bruke autoheverten fra toppen av kokeren. Anbefaler alle å åpne krana?
 
Hvor lenge bør jeg vente etter at jeg har kjølt ned til 20 grader? Nå begynte jeg å tappe med hevert med en gang kjølingen var ferdig, og da jeg hadde tappet 14 liter begynte bunngrumset å komme. Siste 5 literne var grums.
 
Hvilken gjær? En typisk topphøstingsgjær kanskje?


EDIT: ikke gjær nei :rolleyes:, lot meg lure av at det stod gjæringsbøtten litt lenger over her i post #5, og at det der ble beskrevet litt forløp i gjæringsprosessen
 
Sist redigert:
10cm kake på toppen i gjæringskaret har jeg aldri opplevd... Hvordan kan det skje?

Jeg har derimot testet endel på å tappe så klar vørter som mulig fra kokekjelen til gjæringsdunken, og sammenlignet dette med om jeg har "gitt fa.." og tenkt "Mest Mulig!". Selv om jeg har fått med trub og drit fra kokekjelen, har jeg fått like klart øl når gjæringen er ferdig.

Det virker som alt "skrot" havner på bunn etter 14 dagers gjæring.
 
Her var det 50 gram pellets bare, så ikke så mye. Humlepose har vel ingen effekt på pellets? Har prøvd det, og posen var tom etter koking..
 
Hvor mye som er igjen i posen varierer sikkert mellom ulike poser.
Ser at det er lite igjen i 60min posen og mye i 15min og kortere tid.
Har du plass i bøtta og ikke skal lagre ølet lenge gjør det ikke noe om grumset kommer med.
Skal du gjenbruke og høste gjæren etter ølet er ferdig bør du unngå grums.
Humlepellets stjeler vørter uansett når du fjerner den. Bruker ikke blomst så kan godt være at denne stjeler mindre.
Setter du ølet kaldt en liten uke vil det meste ha gått til bunns.
Har aldri opplevd større mengder humle eller gjær på toppen av karet.
 
Noe har gått galt, det er sikkert. Det blir sikkert øl av det, men du skal normalt ikke ha så mye gukk i bryggekjelen. Jeg ville gjort en skikkelig rengjøring og desinfeksjon, kjørt et standardbrev helt etter boken, og sendt en bønn oppover (for godt mon). Lykke til!
 
Naivt spørsmål: Du fjerner all malt og maltrester etter meskingen før du koker opp, ikke sant?
 
Tilbake
Topp