Magnetrører av harddisk motor

Disse 3-fas kontrollerne som er benyttet tidligere i tråden til styring av harddisk motor, er oppgitt til 5-12 VDC inn, PWM styringen til motoren har ikke oppgitt spenning. Siden harddisker opererer med 5 vdc, er det da nødvendig med 5 VDC inn også? Eller kan innspenningen være høyere iom at den innebygde driverkretsen til motoren er fjernet?

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Disse 3-fas kontrollerne som er benyttet tidligere i tråden til styring av harddisk motor, er oppgitt til 5-12 VDC inn, PWM styringen til motoren har ikke oppgitt spenning. Siden harddisker opererer med 5 vdc, er det da nødvendig med 5 VDC inn også? Eller kan innspenningen være høyere iom at den innebygde driverkretsen til motoren er fjernet?

Sent fra min D6503 via Tapatalk
Som du skriver "oppgitt til 5-12 VDC"
Tåler sikkert noe utenfor disse grenseverdiene også da. Jeg ville lagt meg midt i mellom og testet om du får riktig rpm og moment.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Ingen suksess, harddiskmotoren går alt for fort for å komme i gang. Pinnen blir kastet av omgående. Kjører på 6 VDC, 5 ble for lite.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Har både den grønne og røde controlleren som ligger på ebay/ali, bruker begge med 12v dc. Har brukt 9v også uten problemer, det er nok en innebygd spenningsregulator.
Begge greier å kjøre motoren på veldig lav og fin hastighet. Har du prøvd med 12v?
 
Fant ut av det tidligere i kveld. Økte spenningen inn til 7,5 V. Det førte til høyere moment slik at motoren starter på lavere hastighet. @Tommyhf hadde altså rett. Motoren er virkelig sterk og kan røre omtrent hva det skal være. Min eldre vifte-variant vil nok bli tidlig pensjonert, eller bli benyttet som rører nr. 2. Takk for anvisninger.

Sent fra min SGP311 via Tapatalk
 
Hei,

Har gjort forsøk på å følge denne oppskriften til en magnetrører. Hadde en gammel harddisk liggende og fikk ut både magneter og motor. Bestilte så 3 slike grønne kontrollere fra langt unna..billige var de ihvertfall.

Disse kontrollerne (lik de grønne som Mathias brukte over) ankom i går. Jeg fant greit common med å måle motstanden på de fire kontaktlederne på HHD-motoren. Koblet opp etter beste evne med dupont-kabler. Loddet til HDD-motor. Koblet spent på en strømkilde...

Puff...! Eller det kom ikke lyd i det hele tatt. Dioden lyste sterkt og klar, motoren ga ingen antydning til aktivitet og et ørelite hvit røyksignal steg opp fra chipen i midten på kontrolleren som et sikkert signal på total overgivelse..

Javel... skal det være slik å forstå...dobbelsjekket specs på strømkilden min. En motorsykkellader på 12 V og 500 mAmp fra biltema. Den skal da vitterlig være innafor? Kontrolleren oppgir 5-12 V DC og mindre eller lik 1,2 Amp.

Kontroller nr. 1 i søpla. To igjen. Nytt forsøk. Denne gangen med et 9V batteri. Suksess!! Motoren går som en drøm. Ramper opp og ned på turtallet. Prøver igjen et par ganger og er jättenøyd..inntil en siste gang.
Puff!!...sterke gjentakende tegn på total overgivelse med hvite røyksignaler stigende opp fra chip'n i midten..

Two down, one to go...

Så spørmålet mitt, kjære følgere av denne tråden, før jeg sender min siste kontroller til de evige jaktmarker, er: Hva slags spesifikasjoner på strømkilden er det som er det sikreste for denne indianeren som kapitulerer med røyksignaler i hytt og pine?

Har googlet endel og funnet lignende kontrollere til salgs. Ofte er det en fotnote på disse. Det står (noe som jeg forstår må være heller dårlig oversatt kinesisk):

  • Note : Brushless motor line of receiving terminal drive plate must be pressed sturdiness, poor contact will lack of phase
    operation and burn out the chip
    . Board terminals fixed screw clearance, please use coarser line connected to the board.

Er det noe slikt som sannsynligvis har skjedd med mine to første kort? Dårlig strømkontakt? Mangel på fase?

Jeg har ikke veldig peiling på slikt, men har akkurat fått en slik grønn kontroller i posten selv og sitter og prøver å finne ut av ting. Å lese de beskrivelsene som asiaterne skriver og slenger gjennom google translate får meg jo bare mer forvirret enn før. Det jeg har lagt merke til er at det er en liten jumper (på høyre side når skruknotten er mot deg) som skal stå mot "OFF" når man bruker alle 4 ledninger i motsetning til 3. Aner ikke om det har noe å si for deg, men bare en tanke siden jeg ikke ser noe nevnt om den.

Et spørsmål har jeg ang. de 3 andre kablene enn com: Må de stå i en spesifik rekkefølge eller er det ikke så nøye?
 
Jeg har ikke veldig peiling på slikt, men har akkurat fått en slik grønn kontroller i posten selv og sitter og prøver å finne ut av ting. Å lese de beskrivelsene som asiaterne skriver og slenger gjennom google translate får meg jo bare mer forvirret enn før. Det jeg har lagt merke til er at det er en liten jumper (på høyre side når skruknotten er mot deg) som skal stå mot "OFF" når man bruker alle 4 ledninger i motsetning til 3. Aner ikke om det har noe å si for deg, men bare en tanke siden jeg ikke ser noe nevnt om den.

Et spørsmål har jeg ang. de 3 andre kablene enn com: Må de stå i en spesifik rekkefølge eller er det ikke så nøye?
Jeg TROR det er samme hvilken rekkefølge kablene står i, det kan nok noen med litt elektronikkunnskap svare utfyllende på. Jeg merket ihvertfall ingen forskjell da jeg testet i forskjellige rekkefølger.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Det skal det ikke være. Tenk deg 3 punkter i en sirkel. Hvis du står på et punkt så spiller det ikke noen rolle hvilken punkt du drar til så lenge du ikke går rett tilbake igjen. Det bestemmer bare hvilken vei motoren går.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Det skal det ikke være. Tenk deg 3 punkter i en sirkel. Hvis du står på et punkt så spiller det ikke noen rolle hvilken punkt du drar til så lenge du ikke går rett tilbake igjen. Det bestemmer bare hvilken vei motoren går.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
Ok, greit og vite til evt andre prosjekter der retning har noe å si. Fikk motoren til å kjøre, men når jeg setter på platene drar den ikke rundt lenger og bare vibrerer. Er nok fordi jeg koblet til svak strømforsyning, gammel Nokia lader målt til 6,3V. Turde ikke koble til min 12V strømforsyning fra enellerannendingsjegikkeharlenger ettersom jeg måler den til 16,5V. Får kjøpe en ny på kjell i morgen.
 
Tilbake
Topp