Eplecider

Det er første gang jeg prøver meg på å brygge cider. Jeg har heller ikke drukket så mye cider, så det er nytt territorium for meg.

Jeg fikk presset 90 kilo epler fra egen og naboens hage hos Egge i Lier, og fikk tatt av 25 liter pasteurisert eplemost i et gjæringsfat. Startet med OG 1046 og gjæret (med Mangrove Jack’s Cider gjær) til 1005. Gjæringskaret har stått rolig et par uker nå, så det er på tide å tappe på fat og flaske. Smaken er temmelig tørr og syrlig, noe jeg ikke har så veldig sans for. jeg ønsker meg litt mer sødme og fylde. Jeg har kjøpt en kilo melkesukker eller laktose (som ikke er gjærbart) for å justere sødmen. Jeg har ingen erfaring med melkesukker, hvor mye som skal til og hvordan det tilsettes. Jeg ser for meg å koke opp en halv liter vann og tilsette et par hundre gram melkesukker når jeg stikker om gjæringskaret før tapping på et corneliusfat og flasker. Høres det rimelig ut, eller bør det mer til? Det er alltids mulig å ta i mer laktose i corneliusfatet senere, men det går ikke med det jeg tar på flasker.

Hvor mye er det vanlig å karbonere cider? Som en standard pale ale?
 
Karbonering: 8-9g/l. Sider er tynne greier. Mengen laktose varierer utifra preferanser - men jeg vet ikke om det er noe vits i mindre enn 500g.
 
Hei, her er et lite tips for restsødme jeg har praktisert med godt hell i mange ciderbatcher.
Gjæring av eplejuice av ønsket slag, gjerne eldorado eller first price. Engelsk cidergjær fungerer bra.
La cideren gjære helt ut. På ti grader tar det ca 14 dager. Tilsett deretter sukker til ønsket sødme. Tilsett så gjærstopp, f.eks fra europris.
Karbonering må da selvfølgelig skje kunstig, dersom kullsyre ønskes.
Favorittnivået her i huset er ca FG1020.
 
Lagde nettopp min førte cider. Gjæret den ned til 1.014 og flasket den på 1.011 før jeg satte alle flasker i Grainfather på 76 grader i 15-20 minutter. 4 uker senere så er den blitt klart, tydelig uten økning i kullsyre så fikk jeg drept gjæren. Den ble overaskende balansert, tross for at jeg gjæret ett poeng mer enn ønsket. Men det jeg trodde ble overkarbonert er faktisk ganske så bra når de ble avkjølt. Hadde ca 8 flasker som fikk lekkasje på topp i verneprosessen som jeg tømte ut
 
Da prøver jeg følgende: Jeg løser opp en halv kilo laktose i varmt vann, tar det i et nytt gjæringskar og stikker om cideren på toppen av dette. Tipper jeg sitter igjen med drøyt 20 liter når gjærslam og bunnfall ikke blir med. Så måler jeg ny FG og smaker. Hvis sideren fortsatt er for sur, tilsetter jeg mer laktose. Etter noen dager tapper jeg på fat og flaske, og venter i spenning.
 
Jeg laget min første eplesider forrige måned. Uten å tenke veldig nøye (les: i det hele tatt) gjennom prosessen på forhånd, eller lese meg opp på noe som helst. Jeg presset epler og fikk ca 12 liter saft. Tilsatte Wyeast sidergjær og 350 gram laktose (ingen fintenking bak det volumet - jeg hadde 1/2 kg for hånden, men tenkte at "det blir kanskje litt mye" så jeg endte på 350), og satt til gjæring på ca 20 grader. Etter vel 3 uker, flasket jeg med 2 "karboneringspiller" per flaske slik jeg gjør med alt av øl. Så skal det få stå til jul. Har ikke bestemt om jeg skal la det stå kaldt eller varmt etter at flaskegjæringen er over. Pga plassmangel i kjøleskap, blir den vel bare stående i det til enhver tid kjøligste rommet. Den smakte godt ved flasking. Veldig syrlig, men frisk, god eplesmak.

Jeg pleier normalt å legge noe mer arbeid i forberedelser og gjennomføring enn dette, men pytt pytt, eplesider kan da ikke være så vanskelig?
 
Har brygget (gjæret) min første sider på eplejuice og sider-gjær. Lot den gjære helt ut for å få den tørr. STakk om til nye gjærspann, tilsatte 6g/L sukker for karbonering på flasker. Er usikker på om all gjær forsvant i bunnfallet ved omstikking, eller om det er nok gjær igjen til å få karbonert? Eller må jeg tilsette bittelitt ekstra gjær? Har stått noen dager nå i nye kar med tilsatt sukker, men null liv i vannlåsen. Hva gjør jeg?
 
Har brygget (gjæret) min første sider på eplejuice og sider-gjær. Lot den gjære helt ut for å få den tørr. STakk om til nye gjærspann, tilsatte 6g/L sukker for karbonering på flasker. Er usikker på om all gjær forsvant i bunnfallet ved omstikking, eller om det er nok gjær igjen til å få karbonert? Eller må jeg tilsette bittelitt ekstra gjær? Har stått noen dager nå i nye kar med tilsatt sukker, men null liv i vannlåsen. Hva gjør jeg?
Har du tilsatt sukker for karbonering, men ikke flaska? Det vil isåfall ikke funke særlig bra.
 
Ja. Tenkte kanskje gjæringen ville starte veldig forsiktig før jeg flasket, noe jeg vil se i vannlåsen...? Men er jo usikker på om det er gjær nok til dette etter full utgjæring og omstikking.
 
Ja. Tenkte kanskje gjæringen ville starte veldig forsiktig før jeg flasket, noe jeg vil se i vannlåsen...? Men er jo usikker på om det er gjær nok til dette etter full utgjæring og omstikking.
Det er ganske sikkert nok gjær, men du bør flaske umiddelbart etter tilsetting av sukker.
 
Tilbake
Topp