Kjøleskap med stc- 1000 uten varmekilde

Som tittelen sier.. Jeg har et kjøleskap jeg skal bruke som gjæreskap med en stc-1000, men har ikke noe form for varmekilde å sette inn.. Trenger jeg egentlig det? Vil det funke med bare kjøling? Tenkte kanskje å sette døra på "gløtt" å bruke romtemperatur til "oppvarming". Er jeg helt på jordet her :), eller MÅ jeg ha noe som varmer inni kjøleskapet?
 
Hvis omgivelsestemperaturen er høy nok til det ølet du skal brygge, trenger du ikke varme. Det vil likevel begrense hvilke typer øl du kan lage, så jeg anbefaler deg å skaffe en varmekilde på sikt.
 
Hvis omgivelsestemperaturen er høy nok til det ølet du skal brygge, trenger du ikke varme. Det vil likevel begrense hvilke typer øl du kan lage, så jeg anbefaler deg å skaffe en varmekilde på sikt.
Litt nyskjerrig på hva slags varmekilde folket her bruker?' Forslag? :)
 
Min erfaring med 200w frostvakt er at kjøleskapet smelter, bruker et par varme plater på 25w og en lampe på 10w
Min erfaring med 200w frostvakt er at kjøleskapet smelter, bruker et par varme plater på 25w og en lampe på 10w
OK - selv om det er trinnløs regulering på den? Jeg har forsøkt dette en gang, hvor den var nesten skrudd helt ned. Fungerte utmerket. Det skal sies at skapet befinner seg i uisolert bod.
 
Takk for svar. Hvordan fester dere stc proben ? Eller rettere sagt HVOR fester dere den for å få mest mulig korrekt avlesning?
 
25 watt varmeplate fra petit fungerer fint hos meg. Jeg har festa den med borrelås på veggen inni kjøleskapet. Jeg turte ikke sette gjæringskaret rett på, er litt redd for at det skal bli for stor varmeforskjell på topp og bunn.

Jeg gjorde noen forsøk med gjæringsskapet for å teste ITC-310T'en. Jeg oppdaga at uten varmekilde så var det så stor varme(kulde?)lagringskapasitet i kjøleskapet at temperaturen falt veldig langt under måltemperaturen sjøl om termostatet slo inn og kjøleskapet stoppa. Så prøvde jeg med ei frostvakt på 250w, men den hadde og for høy varmelagrinskapasitet. Når øvre temperatur ble nådd så gikk det for lang tid før kjøleskapet klarte å snu oppvarminga. Så sjøl om frostvakta gjorde at tempen ikke lenger falt under måltemperaturen, så var det så mye restvarme at den trakk temperaturen altfor høyt opp sjøl etter at den hadde slått seg av. 25 watt var helt perfekt, nå tar det mange timer for temperaturen å falle eller stige, og den når aldri mer enn 0.3C over eller under før den snur. ITC-310T kan stilles ned på 0.1C nøyaktighet, men jeg kjører på 0.3 for å unngå at det skrur seg av og på for ofte.
 
Bruker varmekabel fra ebay, 2 meter, fungerer meget bra! Synes det er greit å ha varmekilde også, til de gangene jeg ønsker å øke tempen noen grader for å sikre utgjæring, eller ved gjæring av belgiske/tyske/franske overgjærøl. Koster så lite at jeg ser ingen grunn til å ikke bruke det.

Bakdelen med lyspære er lyseksponeringen ølet blir utsatt for, og at man må regne inn en forsinkelse i lampe-luft-øl-loopen når varmingen slår inn. Folie rundt pære ordner vel førstnevnte ganske lett, sistnevnte tror jeg ikke er så innmari til problem. Virker som mange er fornøyd med lyspære. Positivt er at den ikke har så høy effekt at temperaturen overskytes.
 
Lyspære ide'n høres jo smart ut( har sikkert noe liggende jeg kan bruke :) ) Tenker kanskje det er lurt å montere pære i bunn av kjøleskapet.( Under i grønnsakskuffen) Bare få dekt den til på et vis så ikke ølet blir blir utsatt for lys..
 
Brygger et Kølsch som jeg satte inn i kjøleskap igår, brukte en lyspære som varmekilde foreløpig etter som jeg ikke har funnet en ovn enda. Takk for tipset med aluminiumsfolie metoden. Dette kjøres på brewpi software med sensorer. Har også 2 vifter som kjøres på 5v som får sirkuklert lufta rundt i kjøleskapet.
 
Kan anbefale varmebelte. Da slipper man å bruke luft som medium som ofte gir litt treghet i systemet og man kan styre ramps ganske presist, pga den grunnen.
 
Tilbake
Topp