Flaske med auto-hevert uten å stikke om?

Hei,

Vurderer å gjøre dette, er det andre som har prøvd? Det jeg tenker på er at det er fort gjort at heverten flytter seg i prosessen ?

Har ikke lyst til å stikke om til en flaske-bøtte om jeg kan unngå det, for å unngå oksidering..
 
Har ikke prøvd det, men tror ikke du trenger å være så paranoid for oksidering...har du dårlig erfaring med omstikking siden du spør?
 
Stikker aldri om. Har vanlig klemme på autoheverten, og en ekstra på slangen. Siden slagen er festet i toppen av røret, skal det lite kraft til før den beveger seg. Med å ha en ekstra klemme på selve slangen, står den dønn stødig hos meg.
 
Det er en lager type øl så da er jeg ekstra forsiktig ift mulig oksidering :). Stikker aldri om, slutta med det for ett år siden ;). Har ikke gjort det så mange ganger så kan ikke si jeg har så mye erfaring med det.

Synes bare det er noe herk (mer arbeid, og større risiko for infeksjon og oksidering)
 
Jeg brukte det "systemet" når jeg flasket en flamsk rød. Brukte klemmer til å holde heverten på plass på skapdøra, det funka bra det.

c55ccdfcea-066-051.jpg
 
Hmm, har aldri vurdert å ikke stikke om. Ser absolutt poenget med mindre fare for infeksjon! Selv synes jeg den største fordelen er å få blandet inn sukkervann for karbonering.

Men mye bra tips her, skal prøve på neste brygg! :)


Sent from my iPod touch using Tapatalk
 
Jeg stikker om. Det gjør innblanding av karboneringssukker svært enkelt, og det er også enklere å kontrollere hvor mye av bunngrumset man får med når man slipper å fokusere både på flaskefylling og oppsuging samtidig. Jeg har to slike klemmer som msevland bruker (bare at mine er blå og fra ClasOhlson). En holder heverten på plass sammen med en justerbar strips og en holder slangen på plass i bøtta jeg stikker om til. Dette gjør det til en enkel enmannsoperasjon å stikke om. (NB: Jeg har den lille autoheverten som er uten klips).

20160528_132734-DIY-feste-autohevert.jpg
 
Bruker dere drops til karbonering da? Eller kanskje sprøyte for å måle korrekt volum for hver flaske?

Jeg bruker sprøyte. Når det er sagt så bruker jeg stort sett gjæringsbøtter med kran, så da trenger jeg ikke tenke på at heverten forskyver seg, det var kun når jeg gjæret på carboy'en jeg måtte finne en løsning.
 
Bruker alltid gjæringskar med kran men denne gangen så hadde jeg ett uhell som gjorde at jeg måtte flytte ølet 24 timer etter pitching, og jeg hadde kun plast carboy ledig.

Liker at jeg kan ta hydrometer prøver nesten så ofte jeg vil, uten særlige problemer, derfor er det helt uaktuelt for meg å bruke bøtte uten kran eller lignende.

Karbonerer enten med drops(om jeg er superlat) eller med sukkerlake og sprøyter.

Sprøytene har jeg så god rutine på nå at det er nULL stress

Koker opp 160-170 gram sukker blandet i 500 ml vann, med lokk på gryta. Koker i 5 min ca. Heller over i en desinfisert skål og fordeler 10 ml per flaske. (nok til 50 halvlitere). Tar meg ikke bryet lenger til å kalkulere reelt volum og reell sukkermengde per flaske, fornøyd med denne metoden.
 
Jeg bruker en blanding av 0.5, 0.355 og 0.33 flasker. Jeg orker ikke å dosere for hver flaske. Det ville uansett blitt feil, for det er ikke alle flaskene det er lett å se volumet på.
 
Neida, tenker bare at om man først skal være litt "paranoid" ifht. oksidasjon, så bør man vel unngå å tilsette godt oksidert sukkerlake vha. sprøyte (og heller bruke sukkerbiter). Var bare en tanke...
 
Neida, tenker bare at om man først skal være litt "paranoid" ifht. oksidasjon, så bør man vel unngå å tilsette godt oksidert sukkerlake vha. sprøyte (og heller bruke sukkerbiter). Var bare en tanke...
Og i tomrommene mellom sukkerkorna i en sukkerbit hva befinner seg der? Ca20,9% oksygen.

Edit: Ser nå at det kunne virke som ett bra surmaga oppgulp. Det var det ikke ment som. Beklager om noen har tatt det for så.
 
Sist redigert:
Sist brygg (nøgne god jul), så cold crasha jeg to dager. Da ble gjærkaka så hard at jeg hadde i sukkerlake rett i gjæringsdunk. Rørte forsiktig dette inn. Det funka, men det er mulig at sukkeret ikke fordelte seg så godt.

Sent from my MI 5 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp