Skumme av

Hei, er det noen som har erfaringer med å skumme av vørteren når den koker? Supper og sauser blir jo klarere når man fjerne skummet, kan det virke for øl også? 
 
Da jeg begynnte å brygge trodde jeg at det var nødvendig men jeg gjør ikke det lengre og brygget er like bra. Hvis du bruker hummlepelets tar du foresten også ut en del humle og det er litt dumt.
 
Har bestandig skumma av akkurat idet det begynner å koke og tilsatt  første hujmla etterpå.  Har trudd at det gjorde noe med klarheta men når så ikke er tilfelle slutter jeg omgående. 
 
Skummer alltid av før jeg tilsetter humlen.  Ølet mitt blir alltid (jaffal nesten) klart.  Vet ikke om det er helt nødvendig, men denne typen gugge har uansett ikke noen posititv effekt på øl, så jeg kommer til å fortsette med det inntil noen overbeviser meg om at det er bare tull å holde på med....??
 
..og jeg skal begynne igjen med å skume av når det er best men jeg ser eller smaker ikke forskjellen i det ferdige ølet nå
:brygging:
 
Eg har køyrt eit par brygg med automatisk avskumming, det vil seie at skummet hoppar ut av kjelen og utover komfyren min i lag med ein god del vørter. Trur eg like godt kunne vore forutan.
 
Gammel tråd, men allikevel. :)
Det er klart jeg skummer av vørteren! Prøv å lage en kraft basert på f.eks kjøtt og knoker uten å skumme. Resultatet blir en grå proteinsuppe. Jeg liker ikke tanken på at øllet mitt skal lide en slik sjebne. Det koster lite innsats å skumme. Et døslag og litt innsats mot kokepunktet... Vips så har du en finfin vørter.
 
Skummer aldri av ved kok, bruker aldri whirlpool, og tar alltid med all trub over i gjæringskaret. Grovsiler riktignok for ikke å få med alle humlerester, men alle øl blir klare!
 
Øl blir det stortsett uansett, men jeg prøver også å lage best mulig øl, så derfor fjerner jeg hot break, lar vørteren stå minst en time for å få felt ut mest mulig cold break (trub I bunnen av kjelen) som jeg ikke tar med over I gjæringskaret (litt blir det alltid). Har også begynt å skumme av den brune guggen på krausen etter 3-4dagers gjæring. Er litt nøyere med dette på cleane lager øl, for en godt humlet IPA er det mindre viktig....

Se forøvrig denne arikkelen for hvorfor....
http://byo.com/stories/issue/item/890-how-to-remove-trub
 
Tilbake
Topp