Britisk øl - helt ut?

Den lange mesketiden skyldes nok at konverteringen tok mye lenger tid med den tidens malt. Moderne malt er så høymodifisert at det er liten grunn til å bruke over 90 minutter. 60 er vel nok i de fleste systemer.
Var innom Fullers for et par uker siden. Der sa de at de mesket i fire timer.
 
Aorpos tittelen på denne tråden: Den er jo tvetydig. Så her kommer et bidrag basert på den alternative tolkningen:

I dag er 25 liter Dry Stout helt ut. (Strengt tatt ikke "engelsk", men i alle fall fra de britiske øyer. Regner med at det er innafor.) Og så prøver jeg på nytt. Det lykkes nok til slutt, det må det. For dry stout er så avgjort ikke helt ut - sjøl om det er helt ut;).

Dermed blir det to klassikere på meg også denne helga: Foseids "Trollete bitter", litt ekstra tiltrollet - prøver meg med litt melanoidinmalt der GF antyder muligheten av lys krystall - men stort sett trofast mot originalen. Og altså dry stout . Det er Guiness-type, altså uten fancy malt av noe slag, bare MO, havregryn (tom for valsa bygg) og rista bygg.
 
Sist redigert:
FEIL!!! Irsk. Kan ikke kalle noe irsk for britisk, vettu'! Skamme seg!

hehe - var klar over den der, så uttrykket er valgt med omhu. Jeg bruker det geografiske begrepet, ikke nasjonsbegrepet;): "The British Isles are a group of islands off the north-western coast of continental Europe that consist of the islands of Great Britain, Ireland and over six thousand smaller isles." (Wikipedia")

Jeg ville ikke drømme om å kalle en ire for brite, eller insinuere at han drakk et britisk øl når han hygget seg med sin pint Guiness:eek:!

Men det gir vel mening å betrakte øl fra de bitiske øyer som én gruppe?
 
hehe - var klar over den der, så uttrykket er valgt med omhu. Jeg bruker det geografiske begrepet, ikke nasjonsbegrepet;): "The British Isles are a group of islands off the north-western coast of continental Europe that consist of the islands of Great Britain, Ireland and over six thousand smaller isles." (Wikipedia")
Det er dessverre helt sant.

Jeg ville ikke drømme om å kalle en ire for brite, eller insinuere at han drakk et britisk øl når han hygget seg med sin pint Guiness:eek:!
Husk to n'er og to s'er i Guinness. :) (Beklager, men jeg har alltid hatt stor glede av å rette på lærere).
Han godeste Arthur var vel forsåvidt etterkommer etter en av de tidlige folkeflyttingene fra Storbritannia til Irland, men siden de ble 'more Irish than the Irish', var det heller mislykket fra britisk side.

Men det gir vel mening å betrakte øl fra de bitiske øyer som én gruppe?
Helt klart! :)
 
Hei, ny her inne. Personliger jeg stor fan av britisk øl, og det vil vel aldri være ut? Når det er sagt: håper å kunne dra nytte av kunnskap og erfaringer fra andre medlemmer her inne:9

Norberg
SharpKnife
 
Hei, ny her inne. Personliger jeg stor fan av britisk øl, og det vil vel aldri være ut? Når det er sagt: håper å kunne dra nytte av kunnskap og erfaringer fra andre medlemmer her inne:9

Norberg
SharpKnife
Klikka på linken din. Viste ikke at michelinguiden hadde delt ut stjerner i Moss. Trodde det bare var RE-NAA som hadde fått stjerne utafor Oslo.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Fantastisk episode om historiske Britiske øltyper med Ron Pattinson.
Vintage English Beer Brewing with Ron Pattinson – BeerSmith Podcast #75
http://beersmith.com/blog/2014/02/1...wing-with-ron-pattinson-beersmith-podcast-75/
Strålende! Masse kunnskap og engasjement , og ingen grunn til å la seg styre av programleder. Kanskje vi kan få dr Michelsen til å stråtørke litt brown malt? And Shut up about Barclay Perkins!http://barclayperkins.blogspot.no/
 
Sist redigert:
Om noen vil være med på en fellesbestilling av casks så kan de hive seg på under tråden i Kjøp/salg. Mener å huske at man får notifications om noen skriver i denne tråden, så da tenkte jeg å bumpe den litt. Bitter til folket!
 
Som et apropos til tråden så var jeg i Edinburgh i sommer. Det var nok lokal øl der, men det er tydelig at mikrobryggerier også i Storbritannia har trukket trendene mot de mer "eksotiske" øltypene.

Som nybakt hjemmebrygger merker jeg at jeg selv også tester ut ulike oppskrifter som avviker fra de tradisjonelle (kjedelige?) øltypene. Men jeg tror alt slikt går i bølger. Selv merker jeg at jeg etter å ha vært en tur i USA for noen brygg nå får lyst til å vende tilbake til Europa. Det blir nok en sving innom noe belgisk, men det må snart komme noe som er basert på klassiske engelske øltyper, og spesielt når det gjelder humle og gjær fra dette området. Alt skal ikke smake fruktkompott (sitrus, banan etc).
 
Jeg brygger vel både tysk og belgisk og amerikansk og engelsk, men det engelske er nok det som er mest sentralt for meg. Alle de amerikanske furktkompottene blir nokså kjedelige, synes jeg - men skal ikke nekte for at det noen ganger er akkurat det jeg har lyst på. Og de gangene er det veldig godt:).

Jeg er vel nokså konservativ når det gjelder øl. Fikse eksperimentbrygg med morsomme ingredienser har jeg aldri klart å like. Gi meg en god pale ale, og jeg er lykkelig. Jeg synes stadig denne tråden har et vesentlig budskap;).
 
Jeg brygger vel både tysk og belgisk og amerikansk og engelsk, men det engelske er nok det som er mest sentralt for meg. Alle de amerikanske furktkompottene blir nokså kjedelige, synes jeg - men skal ikke nekte for at det noen ganger er akkurat det jeg har lyst på. Og de gangene er det veldig godt:).

Jeg er vel nokså konservativ når det gjelder øl. Fikse eksperimentbrygg med morsomme ingredienser har jeg aldri klart å like. Gi meg en god pale ale, og jeg er lykkelig. Jeg synes stadig denne tråden har et vesentlig budskap;).
Well put!
 
Etter en tur til Warszawa og Polsk Ølfestival må jeg en tur innom denne tråden igjen. Ute på byen på fredag fant jeg bare ett eneste britisk øl - polskbrygget - og det var en pale ale som var helt ødelagt av krystallmalt. På ølfestivalen - der det var et sted mellom 200 og 300 hjemmebryggede øl - fant jeg også bare ett engelsk øl, en dark mild, som forøvrig ikke var helt ille.

Selvfølgelig var det en del portere og staut, men de var stort sett brukt som basis for alskens merkelige påfunn, eller de var amerikanske.

Vi er heldige som har Norbrygg Oslo, som arrangerer konkurranse med tema "britisk øl" i høst:)!
 
Tilbake
Topp