CraftbeerPi / Styrings-software for Raspberry Pi

6a53cb03f7cbc32d51e4ec5859ed2c45.jpg

Nytt sd kort eller shift mens man booter rpi. Ingen oppgradering. Kun ny installasjon


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Er det noen andre som plages med å få kontakt med sin CraftbeerPi fra iOs eller Mac? Jeg får kontakt både fra PC og Android men ikke fra Mac, iPad eller iPhone. Jeg kjører V2.1
Hei.
Jeg kjører ver. 2.1, og har opplevd problemer med å få kontakt med Windows PC og IPad. Ser ut som SW ikke liker att 2 klienter forsøker å koble til samtidig, men med litt tålmodighet så gikk det greit. Bruker IPad for det meste.
Disse problemene henger vel mer sammen med versjon av Raspbian dU kjører enn CBP.
 
Hei.
Jeg kjører ver. 2.1, og har opplevd problemer med å få kontakt med Windows PC og IPad. Ser ut som SW ikke liker att 2 klienter forsøker å koble til samtidig, men med litt tålmodighet så gikk det greit. Bruker IPad for det meste.
Disse problemene henger vel mer sammen med versjon av Raspbian dU kjører enn CBP.
Jeg fikk det til etter jeg oppgraderte til v2.2
 
Dukket over dette prosjektet nå nylig. Ser ut til å bli veldig spennende. Jeg kjører i dag på en ArdBir-løsning på Arduino, men med denne løsning så kan man styre fra nettleser, mobil og nettbrett. Neste versjon kommer også med norsk språk. Sjekk ut http://www.craftbeerpi.com eller https://www.facebook.com/craftbeerpi/

I påvente av noen nye pumper så har jeg ikke bygd om systemet mitt, men hører gjerne fra andre som tester systemet eller som har lyst å teste.

Vis vedlegget 25104
Tror jeg avventer til det kommer et system som vasker utstyret mitt fra mobile :)
 
8132ee66c64c42ec24c317ab34b83f37.png

Det ser ut som man bare kan kjøre en kjele med PID. Kjører jeg 2 eller 3 er den helt på bærtur. Kjører pid på herms. Overshoot på skyllevann og bb30. Gikk fint en stund, så hang absolutt alt. Ingen respons fra ekstern eller intern nettleser.
b90dd38dfbc9450299934b06d6f20fb6.png

Kun en kjele på pid. Skyllevann på "overshoot" Virker greit.
70eac61413773f169484073ba3f9e553.png

To kjeler på pid. Kjører på med varme. Ser ikke ut som den har tenkt å stoppe.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hei FrankD.
Samme erfaring som jeg har på ver. 2.1
Kjører OvershootLogic på skyllevann, og PID på Herms, funker som ett skudd. Ikke enda hatt problemer med software crash når jeg først får kontakt, men noen problemer med å få kontakt på trådløst.
Glad jeg har en manuell "failover" likevel.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
ser ut som man bare kan kjøre en kjele med PID. Kjører jeg 2 eller 3 er den helt på bærtur. Kjører pid på herms. Overshoot på skyllevann og bb30. Gikk fint en stund,
70eac61413773f169484073ba3f9e553.png

To kjeler på pid. Kjører på med varme. Ser ikke ut som den har tenkt å stoppe.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kan det være integrator windup som gjør seg gjeldende?
 
Når jeg kjører samme meskeprogrammet med bare den ene kjelen som pid logic virker det ok. Bortsett fra at hele rpi stoppet en eller annen gang under lunsjen min.
Skal sjekke om det ligger noe powersave som holder leven med meg.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Kjørte i går en test, for å simulere en bryggedag, med CraftbeerPi 2.1.
Dvs, at jeg benyttet kjeler og pumper, med de volumer jeg ville brukt for en 50L batch, helt frem til
kok. Selve koke prosessen vil jeg kjøre manuelt med Kyotto regulator, i allefall til software kommer med
mulighet for PWM.

Jeg har en HLT på 50L med 3,5kW element, bruker en BB60 til meskekjele og har en ekstern Herms beholder på ca 3 L
, også med ett 3,5 kW element montert.
Tok en tilfeldig oppskrift:
43L Strike Water, set temp 71° (66°, da jeg ikke hadde malt i meske kjelen) HLT i Overshoot Logic
Pumpet over til meske kjele og satte igang resirk pumpe igjennom Herms, som er satt til 64,4° PID Logic.
Samtidig fylte jeg igjen HLT for å forberede for 24 L skyllevann 71°.

Jeg må si at dette gikk over all forventning.
Kjørte hele prosessen via min Ipad, som jeg tok med rundt i huset mens jeg holdt på.
Ut temp fra Herms coil lå spot on 64,3 - 64,42° i hele mesketiden, satt til 60 min.
Skyllevann stoppet fint ved +/- 0.5° fra set temp, og var klart i god tid før jeg skulle skylle.

Når det gjelder sw stabilitet, hadde jeg ingen problemer,.......før jeg også logget på med min IPhone, da mistet jeg
tidsangivelser som vises i "steps", men ingen andre problemer under testen.

Jeg lot software gå en stund etterpå, ett par timer tenker jeg, og da opplevde også jeg det samme som FrankD. Jeg mistet kontakten med sw.
Har lest på noen forum, og det er endel som har problemer med at tilkoblede skjermer, HDMI, går i dvale.
For meg , som kjører "headless" , er det vel heller den trådløse modulen som går i power save tenker jeg.
Skal se om jeg kan få det bekreftet med en test, senere.

Men som sagt,....for meg så ser dette lovende ut, og vil bli benyttet ved neste brygge dag :)
Likevel, er jeg glad jeg la opp til muligheten for Auto/Manuell ved å benytte både en SSR og en SSVR.
 
Hei.
Ser ut som om denne feed'en har dødd litt ut, men her er likevel en oppdatering med min erfaring på CraftbeerPi.
Jeg har kjørt 2 brygg med denne løsningen nå, og er fremdeles veldig fornøyd med hvordan SW oppfører seg.
Jeg mesker som sagt i en BB60, og resirkulerer gjennom en herms koil, benytter ikke varmeelement i BB' n under mesking.
En liten læringskurve er det jo, for min plassering av temp sonde gjør til at dersom jeg stopper pumpe, så faller temperatur raskt, og en kan få for høy temp i herms som resultat. Derfor hadde det vært fint med mulighet for 2 temp sensorer i hver prosess.
Med noen flere brygg på systemet tror jeg dette blir veldig bra.
Siden jeg har en "ekstern" herms, tar oppvarming av strike Water mye kortere tid, da jeg har 7200W tilgjengelig.
Alt i alt,,,,,, kjempefornøyd så langt.
782d1645c56d76d6696a3eb22539bfe5.png
67ac40a69bcf75f64e4743dc71faadda.jpg
d547695fa24b0b5a17d1e1d7479fedea.jpg
fde54aa4eddbedc777dd6fbbcd7b7016.jpg



Sent from my iPad using Tapatalk
 
Morsomt å se at noen har tatt den i bruk!

Jeg har veldig lyst til å prøve den i det nye oppsettet, men virker som en del sliter litt med ustabilitet. Akkurat nå kunne jeg godt tenkt meg å bare benytte den for logging av temperaturer, men kvier meg for å legge til flere fittings for ekstra tempfølere nå som jeg har klart å kutte ned på antall koblinger og slanger :rolleyes:
 
Jeg håper jeg ikke har hoppet over noe over her og at dette er besvart før. Jeg har en kompaktbrygger med to varmeelement, 1000w og 2000w. Er det mulig å styre to utganger slik at begge brukes for oppvarming til strike temperatur, det minste under hold, og det største under stepping og koking?
 
Hei.
Jeg vil si både ja og nei. Du kan styre elementene hver for seg ved å definere dem i hver sin "kjele".
Så lenge du kjører det manuelt, og kjelene er definert med forskjellig logikk, kan du slå dem på samtidig med predefinerte setpoint. Tror det er lite egnet under kok, da det ikke er PWM men temperatur du justerer på.



Sent from my iPad using Tapatalk
 
Da er det vel like greit å bruke begge hele tiden. Det gjør jeg på min grainfather. Funker bra det. Er jo PID styring så temp et helt jevn hele tiden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det har du selvfølgelig helt rett i Knut. Men hvordan virker det under kok? Er det greit å justere for en "rullende" kok ?


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Det har du selvfølgelig helt rett i Knut. Men hvordan virker det under kok? Er det greit å justere for en "rullende" kok ?


Sent from my iPad using Tapatalk
Jeg setter den manuelt på da. Hvis den skal styres via PID på kok blir det dårlig på min. Men den har bare 2000W til sammen. Leser at de med store elementer styrer den fint i auto via PID. Men 3kw er vel helt greit å kjøre max på hele tiden vil jeg tro


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Noen som vet om/hvor en kan få kjøpt en ferdig rigget craftbeer pi. Har et 3 kjele system med herms og 2 pumper.
 
Tilbake
Topp