Røykmalt

OleKriF

Norbrygg-medlem
Har nettopp flasket en Porter hvor jeg brukte 30% Peated malt fra Castle Malting.
Men røyksmaken er så godt som fraværende. Hadde jeg ikke visst bedre ville jeg trodd at jeg hadde fått feil malt fra butikken. Alt jeg kjente var en anelse svidd smak.
Har fra før bare brygget med stjørdalsmalt (samme mengde) og hadde forventet noe mer samme røykmengde nå.
Så hva kan jeg egentlig forvente meg av 30% peated, og hva kan jeg eventuelt erstatte den med.
 
30% peated skulle gi et totalt udrikkelig øl, så det der virker rart. Peated kjennes godt om du bare bruker 100 gr i en normalbatch - og mer vil jeg i alle fall ikke bruke. Jeg synes litt er godt i en robust porter, f.eks..

Skal du brygge røykøl (rauchbier), ville jeg gått for Bestmalz' røykmalt, som er tørket over bøkeved. Den er kraftigere enn Weyermanns, men du kan godt bruke skikkelig mye av den.
 
Takk for svar.

Da regner jeg med at det har skjedd et eller annet hos de jeg bestilte hos.
Ser det står mye forskjellig om bruk av Peated, med alt fra noe få prosent til 60 - 70 % men det kan vel til dels være store forskjeller mellom de forskjellige leverandørene her?

Hvordan ligger røyksmak på Thomas Fawcettes Bøkerøkte Smoked Malt i forhold til Bestmalz? Desverre ingen som fører Bestmalz her i området.
Og hvor mye ville du brukt for røykpreg en plass mellom To Tårns Ørderøl og Alstadberger?
 
Et torvrøkt malt fra engelske Thomas Fawcett & Sons.

Torvrøkt malt skal en være svært forsiktig med. Det kan ikke brukes til tysk rauchbier, til det anbefaler vi heller tysk røykmalt. Peat malt gir en veldig karakteristisk røyksmak og brukes vanligvis heller i whisky enn øl. Men noen amerikanske bryggerier bruker det med stort hell i røykporter, bl.a. Stone Brewing Company.

Fra gammelt hjemmebryggerhold har det blitt hevdet at skotsk ale inneholder peated malt, men det er ikke tilfelle.

Bør ikke brukes i mer enn 5 % med mindre du vet veldig godt hva du gjør.

Når det er sagt har jeg flere ganger brukt 10% og det har hvert helt etter min smak
 
Da regner jeg med at det har skjedd et eller annet hos de jeg bestilte hos.
Ser det står mye forskjellig om bruk av Peated, med alt fra noe få prosent til 60 - 70 % men det kan vel til dels være store forskjeller mellom de forskjellige leverandørene her?

Forskjellene på peated-malt er ikke så store. Er du sikker på at du kjenner røyksmak? Det er en del som ikke kjenner røyk, men kun kjenner en del tilhørende aromastoffer. De vil oppleve røyksmak helt forskjellig fra andre.

(Eventuelt er det jo ei mulighet at du har fått et helt annet malt.)
 
Røyksmak har jeg aldri hatt problemer med før så det er det nok ikke
Øl ble det uansett. Brukte relativt mye knust kakao som nok ble litt i meste laget for denne ølen uten røykpreget.

Får prøve en runde 2 med røykmalt istedet for Peated, og kanskje 5-10 % peated igjen etter det.
 
tror nok du må ha fått feil, så ingen grunn til ikke å prøve på nytt
spørr om å få lukte på de forskjellige før du kjøper :D
 
Takk for svar.

Da regner jeg med at det har skjedd et eller annet hos de jeg bestilte hos.
Ser det står mye forskjellig om bruk av Peated, med alt fra noe få prosent til 60 - 70 % men det kan vel til dels være store forskjeller mellom de forskjellige leverandørene her?

Hvordan ligger røyksmak på Thomas Fawcettes Bøkerøkte Smoked Malt i forhold til Bestmalz? Desverre ingen som fører Bestmalz her i området.
Og hvor mye ville du brukt for røykpreg en plass mellom To Tårns Ørderøl og Alstadberger?

Jeg kjenner ikke de ølene der, og jeg kjenner ikke TF's røykmalt, heller. Men 100 gram i en 25 liters batch er merkbart. I så små mengder ville jeg muligens heller bruke peated. Skal du lage rauchbier, er dette en oppskrift som gir et skikkelig kraftig - men godt! - røykpreg (sikkert ikke galt om du bruker TF røykmalt):

Bergnet til 30 liter ferdig øl:
4.5 kg røykmalt (BestMalz)
0.9 kg pilsnermalt
0.9 kg mørk munich
0.3 kg Caramunich
0.1 kg Carafa 3
Meske på 67/66 grader. No sparge
60 gr. Hallertauer Mittelfrüh ved 60
30 gr. Hallertauer Mittelfrüh ved 10
IBU 30
 
Jeg kjenner ikke de ølene der, og jeg kjenner ikke TF's røykmalt, heller. Men 100 gram i en 25 liters batch er merkbart. I så små mengder ville jeg muligens heller bruke peated. Skal du lage rauchbier, er dette en oppskrift som gir et skikkelig kraftig - men godt! - røykpreg (sikkert ikke galt om du bruker TF røykmalt):

Bergnet til 30 liter ferdig øl:
4.5 kg røykmalt (BestMalz)
0.9 kg pilsnermalt
0.9 kg mørk munich
0.3 kg Caramunich
0.1 kg Carafa 3
Meske på 67/66 grader. No sparge
60 gr. Hallertauer Mittelfrüh ved 60
30 gr. Hallertauer Mittelfrüh ved 10
IBU 30

Hvilken gjær bruker du på denne?
 
Hvilken gjær bruker du på denne?

Jeg brukte wlp029, altså kølschgjær, på 16 grader. Schlenkerla fra Bamberg, som er forbildet, gjæres med lagergjær, men 029 blir prima - kanskje bedre:). us-05 blir sikkert også veldig bra om du gjærer den lavt.

Har du smakt Schlenkerla, så er denne litt kraftigere, antakelig pga. Bestmalz-malten. Weyermanns vil nok gi et likere resultat. Jeg syntes faktisk min var bedre, når jeg smakte dem ved siden av hverandre:).

Æres den som æres bør: Jeg fikk hjelp fra Patrick på Bryggselv på Hasle til oppskriften.
 
En liten refleksjon rundt røykmalt/rauchbier:
Jeg har brukt en del røykmalt i dunkelweizen og roggenweizen, og jeg har laget skikkelig røykøl. Og jeg har kommet fram til at det blir et enten-eller. Sånn halveis røyksmak liker jeg ikke noe videre; det blir ikke godt før det får lov å dominere helt. Men dette er sjølsagt totalt subjektivt.

Skal det være litt, skal det være lite; bare et bortgjemt hjørne av smaken, nærmest. Og da er ikke peated så dumt, faktisk. Det er faktisk mindre påtrengende enn rauchbier, synes jeg, når du bare bruker litt. Jeg hadde ikke peated da jeg laget robust porter sist, og brukte røykmalt i stedet (100gr) - og jeg angrer nok på at jeg ikke ventet til jeg fikk tak i peated.
 
Har ikke smakt Schlenker men det så ut som et spennende øl. Er glad i mye røyksmak så denne må prøves.
Takk for tips og oppskrift :)
 
Sist redigert:
Er det den de bruker i Bamberg?
oppgangen min holder 15 -16 grader, høres forlokkende ut

Nei, Schlenkerla er en märzen, altså undergjæret. (De brygger flere typer med røykmalt, men "klassikeren" er en märzen.) Men med så kraftige smaker som det er i denne, spiller det liten rolle, tror jeg, så lenge det er en noenlunde rein gjær du bruker. 05 går sikkert like greit.

Opppskriften som jeg fikk hjelp med på Bryggselv, er ingen klone. Men jeg kan garantere deg et godt øl, om du liker rauchbier:). Og jeg ville brukt Bestmalz sin røykmalt, om du har tilgang på det.

Oppskrifta sier 60 gr. Mittelfrüh ved 60. Det er vel litt poengløst. Neste gang kjører jeg Magnum til 30 IBU ved 60. Du sparer noen kroner der. Simcoe er en ide, forresten - den vil du kanskje kunne kjenne en aning furunål av, og det tror jeg ikke er så galt her. Kanskje et par gram ved 10, også?
 
Sist redigert:
Dette er mitt foreløpige utkast for Alstadberger
https://www.brewtoad.com/recipes/smoked-beer-d03595

33% smoked
10% mørk munich
5% cara munich II
2% chocolate malt dehusked

den eneste informasjonen jeg har var at de brukte WLP007


I Alstadberger er det omlag slik:
52% røykmalt
10% crystal 135
2% mørk sirup
2% demerara
33% maris otter

Røymaltet er orerøkt i tradisjonelt såinnhus (på Alstadberg), ikke bøkerøkt som de kontinentale alternativene. Det utgjør ganske stor forskjell
 
Tusen takk @Roarsa , veldig godt det røkøllet der

Nei, Schlenkerla er en märzen, altså undergjæret. (De brygger flere typer med røykmalt, men "klassikeren" er en märzen.) Men med så kraftige smaker som det er i denne, spiller det liten rolle, tror jeg, så lenge det er en noenlunde rein gjær du bruker. 05 går sikkert like greit.

Opppskriften som jeg fikk hjelp med på Bryggselv, er ingen klone. Men jeg kan garantere deg et godt øl, om du liker rauchbier:). Og jeg ville brukt Bestmalz sin røykmalt, om du har tilgang på det.

Oppskrifta sier 60 gr. Mittelfrüh ved 60. Det er vel litt poengløst. Neste gang kjører jeg Magnum til 30 IBU ved 60. Du sparer noen kroner der. Simcoe er en ide, forresten - den vil du kanskje kunne kjenne en aning furunål av, og det tror jeg ikke er så galt her. Kanskje et par gram ved 10, også?

Riktig, da får vi se om jeg legger mest opp til en klassisk märzen eller Alstadberger, nå har jeg ihvertfall et godt utgangspunk for begge
tenker uansett å kjøre Magnum til 30 -40 IBU, Simcoe skal jeg holde meg langt unna
 
Tilbake
Topp