BIAB kjele

Hei

Da jeg ikke brygger så mye har jeg tenkt å gå over til å ha minst mulig utstyr som BIAB. Jeg ønsker å lage halve batcher på 12-15 liter med øl (ca. 30 flasker).

Hvor stor bryggekjele vil jeg trenge for at det ikke skal bli for lite?

Ønsker ikke å kjøpe veldig stor.
 
Men det spørs også på hvor sterke øl som vil lages. F.eks så klarer jeg å klemme inn akkurat 10kg malt i en 32L kjele, men da må man ta høyde for at effektiviteten synker, med mindre man vil skylle mye, og da trenger man større kokevolum hvis man gjør en full boil.

Så de to ekstra parameterne er hvor sterke øl, og hva er effektiviteten ved en gitt maltmengde.
 
Jeg har en gammel suppekasserolle som tar 16 liter til kok. Får opp til 13 liter til gjæring. Den passer perfekt inne i stekeovnen når samboeren er borte :rolleyes:.
 
Jeg har en kjele som tar omtrent 18 liter. Det er nok til mine brygg som sikter mot omtrent 12 liter ferdig flasket. Det er akkurat passe til all grain brygg med mesking opp til ihvertfall 7-8% ABV. Jeg har en kamerat som brygger 14-15 liter på samme type utstyr, men han har en bryggeprosess som involverer at han mesker og koker høyere OG enn oppskriften tilsier og så tilsetter han sterilt vann i gjæringskaret til ønsket OG. Jeg har gjort lignende i kokekjelen ved å meske høy preboil OG og så fylle på med kokende vann fra vannkoker etterhvert som det kokes bort. Begge metoder gir mulighet for 15 liter med kjele av den typen vi snakker om her. For svært sterke øl som barley wine og slikt kan det hende man må meske i flere omganger eller bruke ekstrakt/sukker for å få opp OG. Eller så kan man redusere batchstørrelsen. Jeg har ikke brygget over 7.5% ABV.

Ellers kan jeg si at som enkeltmannsbrygger så er dette fine volumer å jobbe med. Jeg har litt dårlig rygg, men dette er volumer jeg lett kan håndtere når fulle bøtter og kjeler skal løftes.
 
Brygget en stout på 10 %. Tror jeg fikk 10 liter ferdig. Dobbelmesking og litt juks med maltsukker. 1 kg frosset blåbær i sekundær gjæring. Ble ok,men ikke akkurat godt synes jeg. Smaker ikke øl, men heller ikke vin. Er ikke helt komfortabel med de sterkeste øllene.
 
Skulle vel holde fint.kvaliteten er vanskelig å si noe om ,men kjelen er jo mer enn stor nok.mangler bare kjøler og en vaskepose for BH kjøpt på Cubus så er du igang.
 
Jeg har en slik ja. Stigrøret og krana er integrert i hverandre og det blir 2 hull hvis du fjerner dette. Et oppe og der krans sitter. Stigrører tror jeg blir vanskelig å få rent. Termostaten har hysterese på 1,5 - 2 grader. Altså noe bedre enn BB30'en jeg har.
Tok bilder med flir kamera og varmeelementet har ca samme overflate som på bb30. Varmer raskere enn denne, så en må ha oppgitt feil effekt. Virker veldig bra som skyllevannstank.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tilbake
Topp