Krydder i juleøl.

Jeg brygger en Ruby Porter og vurderer å tilsette noe julekrydder. Er det noen som har noe erfaring med dette? Hvilke krydder og hvor mye. Hvor lenge skal krydderet eventuelt være med. Den har stått en uke nå og planlegger flasking om ca en uke. Brygger ca 24 liter.
 
Prøv denne; 5g fersk ingefær i skiver, 2g kanelstang, 1g nellikspiker, stjerneanis og vaniljestang per liter, 10 min kok
 
Ikke for å kuppe tråden, men vi planlegger også å tilsette krydder i litt av vårt juleøl som et eksperiment. En kom med forslag om å tilsette gløggmiks. Må jo ta hensyn til sukkeret og karbonering. Men nå ser jeg at tomtegløgg inneholder natriumbenzoat. Dette vil kanskje ta livet av gjæra, slik at vi ikke får karbonering?
 
Ikke for å kuppe tråden, men vi planlegger også å tilsette krydder i litt av vårt juleøl som et eksperiment. En kom med forslag om å tilsette gløggmiks. Må jo ta hensyn til sukkeret og karbonering. Men nå ser jeg at tomtegløgg inneholder natriumbenzoat. Dette vil kanskje ta livet av gjæra, slik at vi ikke får karbonering?
Brygga et helt jævlig juleøl på 7 % på mossmaltekstrakt, anis, pepper, ingefær, kanel, nellik, cognac og... en god dose gløgg. Halve kullet ble kastet ut fra juleballet før de en gang kom inn. Men ølet, det var karbonert :)
 
Tenker du å lage en te av dette? Virker somTrådstarter allerede har brygget ølet.
Det stemmer. Ølet står nå på 2. uken på dunk. Skal måle det til helga med tanke på flasking. Tenkte å tilsette litt krydder i krydderpose de siste dagene. Tenkte på nellik, kanelstang og stjerneanis. Men usikker på hvor mye av hver. 23 liter øl. Vil ikke ødelegge smaken på ølet bare tilsette ett hint av jul.
 
Etter å ha brygget noen batcher juleøl de siste årene, har jeg etterhvert funnet ut at å tilsette julekrydder i juleølet , DET har jeg kuttet ut. Jeg synes det blir for mye julearoma, og dessuten blir ølet mer balansert, og drikkendes etter jul også
 
Vi lagde to varianter av krydret juleøl basert på amber christmas. I den ene delen tilsatte vi tomtegløggmix. Det satte ikke mye smak av krydder. Når vi ser innholdsfortegnelsen så inneholder det bare karamell og sukker og aroma (hva nå det er). I den andre lagde vi en te av vanilje kanel, ingefær og appelsinskall. Da vi smakte på den til jul var det MYE kanel. Prøvde ei flaske nå og kanelpreget var mye dempet. Nå smakte man både ingefær og appelsin. Det mer balansert nå. Vanilje er bortkastet den smaken kommer ikke frem. Vil vi gjøre dette igjen? Tror ikke det. Har mer sansen for at krydder hører hjemme i mat. Men man skal aldri si aldri. :)
 
Tilbake
Topp