Kan vi snakke om Kölsch?

Ja, vi er jo alltid enige om at det burde funke Finn. Det er vel på tide at noen(tm) prøver det ut, og ja, jeg ser i en bestemt retning.:)

Kan sikkert la en pakke dra opp 25L også.
Foreløpig plan: Vi gjærer i konisk. Tanken er da å lage en starter i denne, coldcrashe, tappe av vørteren og sitte igjen med kun gjæren i konen. Så brygger vi som vanlig og overfører vørteren til konisk som allerede har gjæren. Men da har vi ingen kontinuerlig røring (eller sporadisk risting) i starteren. Har sett litt på kalkulatorene og da ser det ikke ut til at vi kommer i mål med 1 purepitch og 5 liter. Dessuten er jeg (som sikkert mange andre) litt forvirret av disse kalkulatorene.

Å brygge 25 liter med humle og hele pakken tilsvarer jo et vanlig brygg når set gjelder tidsforbruk. Lite lysten på det. Å koke spraymalt i 15 min og kjøle ned høres mer forlokkende ut.

Men hvor mye vørter og hvor mye gjær i en starter med null mulighet for kontinuerlig røring/risting. Det blir jeg ikke klok på :)
 
Sist redigert:
Foreløpig plan: Vi gjærer i konisk. Tanken er da å lage en starter i denne, coldcrashe, tappe av vørteren og sitte igjen med kun gjæren i konen. Så brygger vi som vanlig og overfører vørteren til konisk som allerede har gjæren. Men da har vi ingen kontinuerlig røring (eller sporadisk risting) i starteren. Har sett litt på kalkulatorene og da ser det ikke ut til at vi kommer i mål med 1 purepitch og 5 liter. Dessuten er jeg (som sikkert mange andre) litt forvirret av disse kalkulatorene.

Å brygge 25 liter med humle og hele pakken tilsvarer jo et vanlig brygg når set gjelder tidsforbruk. Lite lysten på det. Å koke spraymalt i 15 min og kjøle ned høres mer forlokkende ut.

Men hvor mye vørter og hvor mye gjær i en starter med null mulighet for kontinuerlig røring/risting. Det blir jeg ikke klok på :)

Kan vise på http://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/

Først en lite note om PurePitch pakkene fra White Labs. De har 6 måneders holdbarhet og kalkulatoren regner med 4 måneders holdbarhet på gjæren.
Siden du vil bruke en gjær som går ut 22/11 er den produsert ca 22/05.
Dersom du legger det inn i kalkulatoren vil den regne for lite antall celler du starter med.
Legger vi inn 22/07 som Mgf Date, blir antall celler vi starter med sånn ca rett.

Part 1:
Velg Metric og Gravity på toppen.
Legg inn rett OG og antall liter vørter.
Så velger du pitch rate, jeg valgte nå: Pro Brewer 1.0 (altså 1 "million cells / ml / degree plato")
Så antall pakker med gjær og dato som diskutert over.
Jeg endte opp med 5 pakker gjær.

Skjermbilde 2016-08-18 17.30.28.png

Så går du til videre til Part 2:
Her trykker du på knappen "GRAB FROM ABOVE" for å hente antallet celler du begynner med.
Dersom du endrer på noe i Part 1, må du trykke på denne knappen igjen for å "se hva som skjer".

Du må velge Growth Model and Aeratio: C. White - No Agitation.
Du er vel også begrenset til å kun kjøre starten i ett steg. Vi sier det for enkelhets skyld i alle fall.
Da legger du inn antall liter starter til du får meldingen "Starter meets desired pitching rate!".
Jo flere pakker gjær du har, jo færre liter starter trenger du. Og desto mindre spraymalt.
Så blir avveiningen hvilket antall pakker med gjær som gir best økonomisk utbytte sett i forhold til pris på spraymalt.
Jeg endte opp med 11 liter starter her, med 1129.8 g spraymalt.

Skjermbilde 2016-08-18 17.52.27.png

Å bruke gjæringskonen slik var ganske smart @Ørnegård
 
Har 22 liter kølsch på 029 stående til gjæring nå - på 13-14 grader. Veldig behersket plopping, men på 4 dager har den dratt ned fra 1.053 til 1.016, og selv om det går sakte nå, er det stadig liv. Jeg har satt den litt opp, og så får vi se hvor det ender. Den forrige gjæret jeg på 16-17, og den ble jeg veldig fornøyd med, lite estere igjen etter litt lagring. Men jeg er interessert i å se om jeg kan få den enda reinere ved å gå lenger ned i temp..

Smaken så langt er i alle fall fabelaktig. Forventningene til det ferdige produktet er rimelig høye:).

Jeg har halvannen liter vørter som jeg dekanterte fra trubbet dagen etter bryggingen. Tenker å bruke det til karboneringen. Blir det riktig å regne det som ca. 60 gram sukker? (Koker det opp sammen med halvannen liter vann for å få ned prosenten. OG skulle egentlig vært 1.050.)
 
Oppdater gjerne hvordan denne blir! Kunne godt likt min forrige kølsch noe renere i smaken, 029 gjæret på 17*C med litt høy FG.

Skal prøve å følge opp:).

Utgjæringsgraden er nok viktig, ja. Den forrige gikk fra 1.050 til 1.008, altså en tilsynelatende utgjæring på 84%, og den ble den klart beste så langt. Så jeg følger litt nervøst med nå. Men den forrige tok seg god tid før den la seg til ro på 1.008, så jeg får ikke panikk ennå. Og den behøver jo ikke å gå helt ned til 1.008, heller, for å bli god. Alt under 1.012 tas i mot med takk, men helst 1.010.

Kald lagring er viktig med en kølsch. Noen uker gjør underverker, så hvis din er noenlunde fersk ennå, så er det håp.

Jeg er litt opptatt av bitterheten, også. Jeg la den ganske høyt sist, på 30 IBU, og det er i grenseland - men det fungerte godt. Nå har jeg byttet fra Mittelfrüh til Tettnanger, som jeg aldri har brukt før, og jeg har gått ned til 25 IBU, og det tror jeg er "min" kølschbitterhet. Men jeg er spent på hva forskjellen i humling betyr, så jeg sparer noen flasker av den. gamle for å sammenligne.
 
Har du oppskriften du har brukt lett tilgjengelig? Skal lage en Kölch etter jul, og vil selvsagt at den skal bli god! :p
 
Har du oppskriften du har brukt lett tilgjengelig? Skal lage en Kölch etter jul, og vil selvsagt at den skal bli god! :p

Til 25 liter i gjæringskaret, 34 liter til kok (kok i 90 minutter, regner at det går bort 7 liter på systemet mitt, en BB60, og jeg mister 2 liter i trub.) IBU 25, SRM 2,8, SG før kok 1.038, OG.1048, FG 1.011, basert på 82% meskeeffektivitet (batch sparge) og 77% utgjæring. Meskeskjema: 42/15 grader/min - 55/10 - 63/45 - 70/20 - 77/10. (Du trenger ikke gjøre det så innfløkt, selvfølgelig).
Malt
5 kg pilsnermalt
Humle
20 gr Magnum @ 60
30 gr Tettnang @ 10
30 gr Tettnang @ 5
30 gr Tettnang @ 0
Gjær
WLP 029

Gjær så lavt du tør. 16 er trygt.
 
Oppdater gjerne hvordan denne blir! Kunne godt likt min forrige kølsch noe renere i smaken, 029 gjæret på 17*C med litt høy FG.

Jeg tapper den opp i dag. Den endte på 1.010, med 80% utgjæring, hvilket er rimelig greit. Sånn den virker nå, er den veldig rein i smaken, og den er helt fri for svovel. Smaker så godt at jeg nesten er fristet til å drikke den som den er:p. Men vi får se; du skal ikke selge ølet før det er skutt.
 
Oppdater gjerne hvordan denne blir! Kunne godt likt min forrige kølsch noe renere i smaken, 029 gjæret på 17*C med litt høy FG.

Nå har jeg smakt på den - riktignok ikke helt ferdig karbonert ennå, men nær nok. Den tegner stadig bra, men litt fruktighet blir tydelig når det kommer kullsyre til. Men det er ikke plagsomt mye, og det ser helt klart ut til å bli den beste kølschen min så langt. Hvor rein den til slutt blir vil det ta en måned til eller så å finne ut:).

Jeg tenkte jeg skulle finne ut hvor grensen går for hvor langt ned jeg kan gå i temperatur. Så jeg satte en ny for 3 dager siden som jeg gjærer på 12 grader (i dunken, altså). Det går treigt, men det går. Den er nede på 1.033 nå, og smaker godt. Så får vi se om denne også får god utgjæring til slutt.

Litt justert oppskrift, forresten. Tilbake til Mittelfrüh (stadig inautentisk med godt med smaks- og aromahumle), og så har jeg lagt inn 300 gram Vienna på 4,7 kg pils.

edit: Fant ut at jeg måtte smake på den nylig flaskede i dag også - og nå er nok karboneringen gått ferdig. Den lille restsødmen er borte - og det er vanskelig å kjenne så mye fruktighet, faktisk, annet enn et snev i lukta. Det er jo godt med humle i denne - Tettnang - og den kommer nær opptil en pils. Og da snakker vi god pils.

Jeg karbonerte med 1,3 liter vørter jeg dekanterte fra bunnfallet etter kokingen, og det har fungert perfekt. Definitivt ikke siste gangen jeg gjør det.
 
Sist redigert:
Du har ikke vurdert å ta første delen av gjæringen på lav temperatur, for så å øke litt mot slutten for bedre utgjæring?
 
Du har ikke vurdert å ta første delen av gjæringen på lav temperatur, for så å øke litt mot slutten for bedre utgjæring?

Jo, jeg følger godt med, sånn at jeg kan gjøre det. Den forrige satte jeg opp i et soverom, og fikk ca. 17 grader i dunken mot slutten. Det tok forresten bare 12 dager fra jeg satte ølet til jeg tappet - og det tror jeg er det minste jeg har brukt noen gang. Gjæren hadde lagt seg til ro, ølet var klart og det var ingen usmaker eller lukt, så jeg så ingen grunn til å vente. Og alt tyder på at det var greit.

Den som nå er nede på 1.033 fra 1.050 skal få stå et døgn til, tenker jeg, og så bærer det opp. Regner med at den da nærmer seg 1.020. Skal nok følge litt ekstra godt med, for det skal neppe mye til før den stopper opp når den gjærer så lavt.
 
Jeg karbonerte med 1,3 liter vørter jeg dekanterte fra bunnfallet etter kokingen, og det har fungert perfekt. Definitivt ikke siste gangen jeg gjør det.
Hvordan oppbevarer du 'rest' vørteren? Har selv tenkt dette fra tid til annen, og har da hatt planer om å fryse ned den klare delen etter bunnfelling, og kaste hele isblokken i gjæringskaret ved CC. Har aldri testet...
 
Min gjærte helt fint. Det jeg trenger nå, er fint og varmt vær for å komme opp noen grader... Og det trenger jeg virkelig.

Lageren min i kjøleskapet gjærer helt superfint. Den skal også opp på loftet om noen uker for å stå på 16 grader. Så værmeldingen er plutselig dritinteressant.

Hadde forresten ølnavn-avstemning på Facebook på Kølschen. Men navnet er altså enda ikke landet, dessverre. Dette er det jeg la ut på Facebook:

Min faste (?) tekstforfatter (!) har kommet opp med fjasete ordspill til navn på det nye ølet (en Kølsch). Kölsch er et øl som ble brygget i byen Køln (i motsetning til Pilz). Køln har byelven Rhinen. Det er en toppgjæret ale laget på malter som man kjenner fra pilsen. Alt med Nobelhumler. Stem på din favoritt eller ikke. Kom gjerne med forslag: Forslagene er:

Rheinhund.
Kritik der rheinen Vernunft.
Rhein Kampf.
Kein Kampf.
Singing in the Rhein.
Eller enkelt: bokstaven K.

Ingen av disse har egentlig nådd opp. Men anser dette som åndsverk fra min tekstforfatter.

Ellers har jeg en lukket gruppe på Facebook for øl (Bitchcraft). Her kan man legge poll, noe man ikke kan fra sin egen status.
Reinheit Macht Frei :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvordan oppbevarer du 'rest' vørteren? Har selv tenkt dette fra tid til annen, og har da hatt planer om å fryse ned den klare delen etter bunnfelling, og kaste hele isblokken i gjæringskaret ved CC. Har aldri testet...

Det der høres jo greit ut, men det kommer litt an på hvor lenge du lar det stå. Jeg har blitt temmelig paranoid på faren for infeksjon, så jeg hiver ikke noe oppi ølet som ikke har vært kokt igjen.

Det jeg gjør, er å helle bunnfallet på en 5 liters erlenmeyerkolbe. Så lar jeg den stå (mørkt! - det er humle i vørteren) til neste dag. Da har det meste av grumset fått seget godt sammen, og jeg dekanterer. Jeg har det på flasker (juiceflasker), og setter det bare i kjøleskap. Så koker jeg det godt før jeg bruker det.

Før drev jeg og helte det rett i gjæringskaret dagen etter brygging, men siden jeg har vært så plaget med infeksjoner, kutter jeg ut alt som muligens kan føre til infeksjon. Men jeg tror ikke det var årsaken.
 
Har nettopp satt en cream ale, vørter på 90℅ pilsmalt og 10% ris, OG 1,044.
Magnum humle 60 min og Hallertauer Mittelfruh 5 min, 17 IBU.

En bøtte med WLP029 og to bøtter US-05, 15*C. Blir spennende å sammenligne.
 
Det der høres jo greit ut, men det kommer litt an på hvor lenge du lar det stå. Jeg har blitt temmelig paranoid på faren for infeksjon, så jeg hiver ikke noe oppi ølet som ikke har vært kokt igjen.

Det jeg gjør, er å helle bunnfallet på en 5 liters erlenmeyerkolbe. Så lar jeg den stå (mørkt! - det er humle i vørteren) til neste dag. Da har det meste av grumset fått seget godt sammen, og jeg dekanterer. Jeg har det på flasker (juiceflasker), og setter det bare i kjøleskap. Så koker jeg det godt før jeg bruker det.

Før drev jeg og helte det rett i gjæringskaret dagen etter brygging, men siden jeg har vært så plaget med infeksjoner, kutter jeg ut alt som muligens kan føre til infeksjon. Men jeg tror ikke det var årsaken.
Hørtes litt morsomt ut å prøve det der. Men hvordan regner du ut hvor mye av vørteren du må bruke for å sikre at det er nok sukker til karbonering? Hvis du for eksempel går ut i fra 6 gram sukker pr. liter øl.
 
Hørtes litt morsomt ut å prøve det der. Men hvordan regner du ut hvor mye av vørteren du må bruke for å sikre at det er nok sukker til karbonering? Hvis du for eksempel går ut i fra 6 gram sukker pr. liter øl.

Hvis du først bruker denne - http://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/ - kan du finne ut hva 6gr/l blir til i CO2 volumenheter ("volumes"). Så kan du bruke denne - http://www.brewersfriend.com/gyle-and-krausen-priming-calculator/ - til å finne ut hvor mye vørter du trenger. Det er egentlig veldig enkelt.
 
Tilbake
Topp