Fargeforskjell på gjærkaka etter oppbygging av gjær

André Solheim

Norbrygg-medlem
Hei,

Har gjort et par forsøk på å vaske gjær fra gjæringsdunken etter tapping, men det har vært relativt mislykket. Tydeligvis altfor mye trub og man ser ikke noe lagdeling for annet enn "trub" og øl (har skjønt at WLP007 er ganske vanskelig å vaske om man har mye bunnfall på grunn av dens høye flokkulering, men har også prøvd på WLP001, og forsåvidt planer om å prøve på en Wyeast 3787. Anyways..)

Har derfor nå prøvd å bygge opp igjen gjærceller kun fra restene som var igjen i bunn og opp etter veggen i erlenmeyerkolben etter starter som ble pitchet inn i forrige brygg. Det var jo relativt vellykket, iallfall rent kvantitativt, som det fremkommer av mengden på bildet. I utgangspunktet er jeg dog skeptisk på å bruke den, og er muligens paranoid når jeg nå spør: Noen som har peiling på hvorfor det er fargeforskjell i gjærkaka? Det lille i bunn er rimelig hvitt, mens resten jo er brunt.
 

Vedlegg

  • Fargeforskjell gjær.JPG
    Fargeforskjell gjær.JPG
    108,2 KB · Sett: 68
Det lyse fine du har i bunnen synes jeg ser ut som fin frisk gjær. Det mørke over den ville jeg tømt i vasken.
 
Takker for raske svar, folkens. Da er det særdeles lite å hente her i så fall, men det var da verdt et forsøk.
Og misforstå meg rett nå. Det er ikke det at jeg ikke stoler på konklusjonen deres, men hva er bakgrunnen for de(n)?
Hva er det med det brune? Hva gjør det til....gunk?
 
Det som gjør det til gunk er at det ikke er gjær. Det kan inneholde gjær i suspensjon evt. Lag en starter på det evt. Du har forøvrig tre lag der. Det nederste er renest gjær.
 
Jeg følger opp med en uoffisiell undertittel for min egen del; "dumme gjærspørsmål fra en som enda ikke har lest Yeast av Chris og Jamil".
Jeg henger egentlig ikke helt med. Om det er gjær i suspensjon så må det brune basically være en blanding av gjær og øl? Det er ikke noe annet som har vært i kontakt med denne blandingen. Sannsynligheten er dermed stor for at den "friskeste gjæren" bunnfaller mer?

Edit: Hilsen en som måtte google "gjær suspensjon" før innlegget ble besvart, om det ikke allerede skinte gjennom :confused:
 
Tilbake
Topp