Brygging med gass

etter at dagens brygging gikk ad Undas når induksjonstoppen tok kvelden mens jeg ventet på oppkok begynte tankene om å brygge med gass i garasjen å svirre. Fordelene jeg ser for meg er raskere oppvarming (8kw mot 2kw på komfyr), og potensielt raskere kjøling vinterstid. Ser at det er fullt mulig å klare seg med én brenner, men spesielt vinterstid mistenker jeg at det kan bli problemer med varmetap underveis i prosessen, samt forkjølelse etter hver bryggedag.

I dag har jeg 30l kjele isolert med liggeunderlag og mister ca 2 grader på en time med romtemp rundt 20c. Hvis jeg står i garasjen med åpen dør er det en del kaldere, kanskje helt ned mot null (bergensvinter). Liggeunderlaget er på ingen måte perfekt tilpasset, men vil feks liggeunderlag + et teppe rundt kunne holde temperaturen jevn i en time uten ekstra varme når det er kaldt i luften, eller må jeg da over på fryseboks?
Så er det skyllevann. Jeg varmer i dag opp til 80c som jeg har i gjæringskar og hiver posen oppi. Her forsvinner det også en del varme, så samme spørsmål der egentlig, og denne holder jo enda dårligere på varme enn kjelen. Vet ikke om det er mindre kritisk at skyllevannet synker i temp, men det er jo greit å holde det så jevnt som mulig det kvarteret jeg skyller.

Så kan jeg slippe unna med å bare kjøpe en gassbrenner for å flytte hele prosessen utendørs?

Christer
 
Vil nok bli vanskelig å holde mesketemp uten noe varme. Du kan jo gå for et varmetappe kansje.

Lavere temp på skyllevannet har ikke så mye å si annet en at det tar lengere til før du får kok.

Hvis du har bra lufting i garasjen er det ingen problem å stå med lukkede dører.
 
Tror du må tenke på mer sjelgranskende argumenter for å flytte til garasjen.

Fordeler:
  • Det er alltid plass og mulighet for et større bryggeri
  • Du kan grise mye, MYE og eventuelt bare spyle skiten ut døra.
  • Du slipper at folk løper rundt beina på deg og du slipper å ta hensyn til aktiviteter i huset
  • Mindre infeksjonsfare fra inneluft og innebakterier
  • Du kan bruke gass til koking / Oppvarming av garasjen
  • Du kan spille så høy musikk du vil og gjerne kombinere med diskolys
Ulemper:
  • Selve bryggeprosessen er ikke så kald, men vasking av utstyr og slanger med hageslange på vinteren er kaldt
  • Hageslange og minusgrader forhindrer brygging når det en sjelden gang er kaldt i Bergen
  • Det er litt kaldere i garasjen som medfører litt mer varmetap her og der. Kjøleboks er fint å meske i.
  • Du bør være selvforsynt med skyllevann og meskevann, slik at du slipper å bære dette fra kjøkkenet.


Brygger selv i garasje på Søreide (du er velkommen til å ta en titt om du vil)
 
Når jeg leser punkt en her RETBergen forstår jeg at du aldri har sett garasjen min. For den er jammen liten....
 
Tror du må tenke på mer sjelgranskende argumenter for å flytte til garasjen.

Fordeler:
  • Det er alltid plass og mulighet for et større bryggeri
  • Du kan grise mye, MYE og eventuelt bare spyle skiten ut døra.
  • Du slipper at folk løper rundt beina på deg og du slipper å ta hensyn til aktiviteter i huset
  • Mindre infeksjonsfare fra inneluft og innebakterier
  • Du kan bruke gass til koking / Oppvarming av garasjen
  • Du kan spille så høy musikk du vil og gjerne kombinere med diskolys
Ulemper:
  • Selve bryggeprosessen er ikke så kald, men vasking av utstyr og slanger med hageslange på vinteren er kaldt
  • Hageslange og minusgrader forhindrer brygging når det en sjelden gang er kaldt i Bergen
  • Det er litt kaldere i garasjen som medfører litt mer varmetap her og der. Kjøleboks er fint å meske i.
  • Du bør være selvforsynt med skyllevann og meskevann, slik at du slipper å bære dette fra kjøkkenet.


Brygger selv i garasje på Søreide (du er velkommen til å ta en titt om du vil)

Hei og takk for både tilbud og god informasjon.
Det høres ut som at garasjen din er et litt annet kaliber enn min - for min del blir det snakk om å kjøre ut bilen, bære inn utstyret og rulle ut hageslangen for hvert brygg. Ikke et fastmontert bryggeri med andre ord. Så vask av utstyr kan sånn sett gjøres på kjøkkenet i etterkant. Jeg får eksperimentere litt med mesketemperatur og flere lag med isolasjon rundt kjelen, og følge med på Finn om jeg kan finne en brukt kjøleboks. De få Minusdagene skal jeg nok klare å styre unna.
Så langt veier for-argumentene tyngre enn mot :)
 
Hei og takk for både tilbud og god informasjon.
Det høres ut som at garasjen din er et litt annet kaliber enn min - for min del blir det snakk om å kjøre ut bilen, bære inn utstyret og rulle ut hageslangen for hvert brygg. Ikke et fastmontert bryggeri med andre ord. Så vask av utstyr kan sånn sett gjøres på kjøkkenet i etterkant. Jeg får eksperimentere litt med mesketemperatur og flere lag med isolasjon rundt kjelen, og følge med på Finn om jeg kan finne en brukt kjøleboks. De få Minusdagene skal jeg nok klare å styre unna.
Så langt veier for-argumentene tyngre enn mot :)
Brygget BIAB på denne måten et par-tre ganger i Trondheim, men slet med å holde stabil temperatur under mesking. Etter å ha anskaffet kjøleboks både som meskekar og HLT og gått over til trekjelers oppsett, har dette fungert aldeles utmerket. Vi snakker om batcher på 20-25 liter, hvor jeg til nå har tatt skyllinga innendørs pga frost i utendørs vannkran (Trondheimsvinteren er kanskje litt heftigere enn i Bergen).
Ulempen er, som flere er inne på, tilgangen til vann til de forskjellige operasjonene. Men med tilstrekkelig med bøtter og kar til dette, funker det fint. Oppvarmingen med gass går jo som en lek ifht aktuelle strømløsninger for min del.
 
Da var gassbrenner fra jula kjøpt inn og testet så jeg kan få kokt opp vørteren fra søndag i morgen.
Har et spørsmål om brenneren da. Har justert litt frem og tilbake på oksygentilførselen for å se hvordan jeg får mest mulig blå flamme (er det ikke det man vil?). Med så godt som null åpning på oksygenet ble det bare gul flamme og den ble blåere jo mer o2 jeg slapp til. Men når jeg kom til et visst punkt begynte den å hyle. Er det et godt tegn? Sto selvfølgelig ingenting om justering av luftilførsel og ønsket flamme generelt i instuksjonsarket så hvis noen kunne forklart eller pekt meg til en ressurs som forklarer dette med oppvarming vha gass hadde jeg blitt meget lykkelig :p

c323a1ef88a73d1e04b65036d3671b76.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Du bør ha en 2Bar regulator på disse for å få utnyttet noe effekt. Det blir endel mere støy, men bare i perioden når en gasser på for å oppnå kok. Skal du stille inn brenneren må den stå under kjele slik den skal brukes, dette påvirker hvordan flammen oppfører seg. Men riktig som du sier, brenner renest jo blåere flamme en har. Skal ha ganske mye av lufttilførselen åpen, men dette avhenger og av pådrag av propan som skaper vortex'en som drar inn luft.
 
Ja ser det står flere steder at man bør ha 2bar regulator til disse. Vil jeg ha problemer med å oppnå kok uten? Har 30l kjele, så det er opptil 28l vørter som skal kokes. Akkurat i dag er starttempen på vørteren 8c så forventer at det går med en del ekstra tid.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Du får det kokt, tar bare lenger tid å oppnå kokepunkt. Det hjelper også veldig på med isolert kjele, samt skjold rundt brenner da veldig mye effekt forsvinner om den er utsatt for vind/trekk.
 
Da var det i gang :D fra 8 til 25 grader på 10 minutter. Er ikke like sterk flamme som på turprimusen men så lenge tempen går oppover er noe rett. For det meste blå flamme med en liten gul topp. Blåser en del i dag og, så den provisoriske leveggen min får gjort litt nytte for seg. Lukter jævlig enn så lenge,'men tror det er lakken på stativet som får gjennomgå. Får ta dette som en erfaringsøkt og trøste meg med at det forrige brygget fortsatt bare er halvdrukket :) og så får jeg høre på k pop'en min i fred uten at noen klager.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Regner med at dette brygget ble fantastisk, etterhvert :)

Har et spørsmål om den brenneren og bruk av den med høytrykksregulator. Håper dere har noen erfaringer eller kjenner noen som har det, har ikke lyst til å blåse garasjen til himmels..

Jeg har fyrt med gass i garasjen i flere år.
Begynte med en sånn "8KW" krabbekoker, og gikk videre til en brennerlanse med høytrykksregulator.
Nå skal jeg bygge om bryggeriet slik at det blir litt mindre Snøfte Smith og litt mer kompakt. Har lyst til å bruke krabbekokeren sammen med høytrykksregulator for å spare plass + redusere støy. Ble en gang sterkt frarådet fra å gjøre dette i en lokal TESS-butikk. Mannen i sjappa mente det ville smelle noe innih&%¤&te.

Så spørsmålet er: har noen gjort det? Lenge? Hva må man passe på? Smalt det?
 
Det går helt fint, du kan jo fortsatt justere luft inn på brenneren og propantilførsen på regulator så du vil få enda mere optimal brenning på denne brenneren enn med 3Mbar regulator. Du vil oppleve mere støy, men det er evt bare i begynnelsen av oppkok der du vil skremme på litt ekstra varme for å få fart i dette. Begrensningen din med å få enda mere KW utav denne er selve dysen i enden, bytter du eller borrer opp denne får du enormt med effekt utav en slik...
 
Det går helt fint, du kan jo fortsatt justere luft inn på brenneren og propantilførsen på regulator så du vil få enda mere optimal brenning på denne brenneren enn med 3Mbar regulator. Du vil oppleve mere støy, men det er evt bare i begynnelsen av oppkok der du vil skremme på litt ekstra varme for å få fart i dette. Begrensningen din med å få enda mere KW utav denne er selve dysen i enden, bytter du eller borrer opp denne får du enormt med effekt utav en slik...
Interessant med større dyse ja. Du vet ikke optimal dimensjon også?

Sent fra min F8131 via Tapatalk
 
Mulig det er god nok gang med orginal dyse med skrue på sammen med høytrykkregulator, evt prøve 0.8mm dyse... Men må åpne blekket og så en får nok luft inn.
 
Tilbake
Topp